Jump to content

Hvem har ansvaret når båt kjøpes/selges

Pjolter

Recommended Posts

Hei alle båtvenner :-)

Som den del av dere vet er jeg igang med å selge.

I den forbindelse kom det opp et spørsmål jeg ble usikker på.

Jeg selger usett etter ønske av kjøper. Han har sendt en mann fra Norske sjø som så over båten min. Flott.  Kjøper bor på den andre kanten av landet og har bedt meg om å hjelpe ham å skaffe transport. og herfra har jeg kun funnet 2 som gjør slikt,. Norcargo til blodpris og Ulvan rederi til hyggelig pris med da må jeg frakte den i 5 timer utover sjøveien for å møte fraktebåten.  Phuu..  Så kommer spørsmålet.  Hvem er ansvarlig for båten når jeg frakter den ut til fraktebåten????   Kontrakten er sendt i dag og jeg får den tilbake i underskrevet stand.  Jeg vet faktisk ikke,  er det meg som selger eller er det han som kjøper som er grunnen til at jeg tar den turen..

Mvh

Pjolter

I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter

Det burde nok ha stått i kontrakten. Regner med at det er kjøper som betaler for transporten og da vil det være naturlig at han har ansvaret, at kjøper tegner og betaler de forsikringer han mener er nødvendig. Dere har vel avtalt et eller annet overtagelsestidspunkt og sted eller.....

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Min båtforsikring (if...) gjelder også for ny eier i 14 dager etter overtakelse såfremt ikke annen forsikring er tegnet av den nye eieren. Hvis det samme gjelder din forsikring må jo spørmålet da bli hvem som skal dekke event. egenandel og tapt bonus (såfremt du har det). Dette kan det kanskje være lurt å avtale direkte med den nye eieren og få med i kontrakten (event. som tillegg)!

Har du kjøpt annen båt?    :cool:

Lykke til med alt!      :cool:  

......  Hvem er ansvarlig for båten når jeg frakter den ut til fraktebåten????   Kontrakten er sendt i dag og jeg får den tilbake i underskrevet stand.  Jeg vet faktisk ikke,  er det meg som selger eller er det han som kjøper som er grunnen til at jeg tar den turen..

Vil vel tro at DU står ansvarlig, sålenge det er DIN forsikring på båten......

Med mindre det står i kontrakten at KJØPER skal forsikre båten fra den og den dato - hvoretter det er kjøpers forsikringsselskap som må ta seg av eventuelle krav. Hadde jeg vært deg, ville jeg tatt en telefon til forsikringsselskap og spurt dem rett ut - sånn og sånn er det, hvem har byrden???  :cool:

Ellers er jeg enig med SveinHa, dette burde ha stått i kontrakten. Ikke for sent ennå, du kan jo sette opp en tillegskontrakt som favner dette?

Lykke til, Pjolter!

:cool:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Flott folkens. jeg har ikke fylt ut tidspunkt enda, siden vi ikke vet enda når fraktebåten kommer til Haugesund. så med i kontrakten er det jo en overtagelses dato. Den fyller jeg ut når jeg får tilbake kontrakten...  takk for tips.  var liksom litt rart når jeg seiler min egen båt ( som da ikke er min lengere) som en tjeneste til ny eier. noen som har forslag om transpost fra Trondheim og sørover på annen måte si i fra med en gang...   har egentlig ikke tid til denne turen,men ser  ingen annen måte å få avgårde skipet på..  

Baltic:  Nei ikke enda, leter iherdig..

Mvh

Pjolter

I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter

Vanlig er det nok at den som kjøper en båt, har ansvaret for å hente den. Fra overtagelsestidspunktet er den som regel kjøpers ansvar. I ditt tilfelle blir diskusjonen hva som regnes som overtagelsestidspunkt. Har du forsikring, er jo saken grei, så lenge dette er sjekket ut med selskapet, som nevnt over. På den annen side, når en kjøper ikke selv kan hente båten, burde det være hans ansvar å sørge for annen leveringtransport, noe han i og for seg har gjort ved å be deg om hjelp.

En vil jo gjerne være smidig og behjelpelig, men av og til strekker man seg kanskje litt langt i imøtekommenhetens navn.

Jeg er enig med de som mener at dette må kontraktfestes. Ikke slipp båten ut av syne før dette er gjort. Det sentrale blir å bestemme hva som er overtagelsestidspunktet, og så kontraktfeste hvem som så har ansvaret etter dette. I bakhånd kan du jo ha forsikring på båten til du vet den er i ny eiers hender.

mvh

M.

Marna

Hej Pjolter!

grattis med försäljningen..................nu begynner den mest bekymmersfrie tiden

i en båtägares liv, när man just sålt en båt o går o lurer på neste!!!  :rolleyes:

Jag har svårt att hjelpe deg eftersom kjöpelager förmodligen er litt olike i olike

länder, men her er själva 'leveransen' viktig när äganderetten övergår fra deg

till den nye kjöparen!

http://www.batborsen.com/bb/se/default.jsp

se under köphjälp/köpekontrakt og les disse spes side 2 överst !

du har sikkert oxo en klausul som säger att Båt/utrustning förblir din tills den er til fullo betald !

dvs så länge kjöparen ikke betalt hele båten, så äger du den!

vet ikke om dette kan ge deg noe tips!

men som sagt sådant her kansje skiljer mellom länderna!?

S/Y Gunga Din

Hei

Her er kopi av en kontrakt jeg satt opp når jeg solgte den forrige båten min.

Punkt 6 omhandler ansvar og forsikring. Det du må ha i tillegg er overtakelses sted.

mvh

Seileren

KJØPEKONTRAKT

mellom

Navn :            Tlf priv.:      

Adresse :            Tlf arb.:      

Postnr./sted            Personnr.:      

-heretter referert som kjøper - og

Navn :            Tlf priv.:      

Adresse :            Tlf arb.:      

Postnr./sted            Personnr.:      

-heretter referert til som selger - er i dag inngått følgende kjøpekontrakt:

1.

Selger overdrar til kjøper sin fritidsbåt

Fabrikat:      Maxi      Type:      Fenix dinette

Lengde/bredde/dybde:      8,24m/2,85m/1,5m      Vekt      2900 kg

Byggeår:      1982      Reg. Nr.:      RAM xxx

Serienr.:      462      Seilnr.:      N-xxxx

Motorfabrikat:      Volvo Penta      Motortype:      MD5B

Motorytelse      7,5 Hk      Motor byggeår:      1982

Motor serienummer :      xxx      Kjøling      Saltvann

Hastighet marsj/maks      5,5/6      Tankvolum drivstoff/vann/septik:      35/65/47 liter

Drev:      110S      Drev serienummer:      xxxx

Propell:      Messing 15X9, folde            

2.

Med båten følger alt ekstrautstyr som er fastmontert og dessuten følgende annet iht opplysnings skjema / vedlikeholdslogg / utstyrsliste:

3.

Kjøpesummen utgjør xxx.- NOK, tohundretusenkroner 00/100 - som i sin helhet forfaller til betaling ved kjøpers overtakelse av båten, under forutsetning av at selger oppfyller sine plikter etter denne kontrakt. Ved forsinket betaling påløper forsinkelsesrente med 12 % p.a., eventuelt beregnet etter utsatt leveringstidspunkt iht. pkt. 6 nedenfor.  Denne avtalen kan sies opp av selger ved for sen betaling, dvs etter 6 august 1999, dersom kjøpesummen ikke er overført dokumenterbart til selger.

4.

Båten overdras fri for heftelser av enhver art. Selger innestår for at båten ikke er beheftet med avtalepant, utleggspant eller tilbakeholdsrett, og for at båten ikke er beheftet med andre begrensete rettigheter. Selger innestår for at han selv er rette ene-eier av båten.

5.

Båten er undersøkt, prøvekjørt og kontrollert av kjøper, og overtas i den stand den var ved besiktigelse. Det kan ikke senere gjøres ansvar eller risiko gjeldende overfor selger for skjulte feil eller mangler som selger ikke kjente til eller ikke burde kjenne til pr. tidspunktet for overlevering.

Selger innestår for at han har gitt kjøper opplysning om alle feil og/eller mangler og/eller andre forhold av betydning ved båten som han selv kjenner til. Selger innestår videre for at enhver opplysning han har meddelt kjøper om båten er riktig, herunder opplysninger gitt i opplysnings skjema / vedlikeholdslogg / utstyrsliste som vedlegges kontrakten.

Selger har opplyst kjøper om følgende feil/mangler/andre forhold av betydning ved båten:

Drev overhalt av verksted vår 99 grunnet stropp hang på propell når den ble løftet ut av vannet høsten 98, motorlabber, gummibelg, og propell ble skiftet, aksling/lagre ble sjekket og funnet ok.

Motor : noe diesel i eksosutløp.

Mindre oljelekkasje/svetting fra motor., har ikke vært behov for etterfylling av olje i løpet av sesongene.

Tenningsnøkkel, kuler i låse synder er fjernet.

Lufte ventiler : plast i indre del av de 2 lufteventilene er  sprø

Noe vann observert under motor til tider ukjent kilde.

6.

Båten overtas av kjøper den 5 august 1999. Kjøper og selger kan begge kreve leveringstidspunktet utsatt med inntil en uke, dersom forholdene gjør det nødvendig. Fra overtakelsestidspunktet står båten for kjøpers regning, forutsatt at båten da var klar for levering. Kjøper har etter nevnte tidspunkt risikoen for enhver skade som båten måtte bli påført eller utsatt for. Kjøper ordner selv med nødvendige forsikringer for båten fra avtalt overtakelse.

7.

Denne kjøpekontrakt inngås i to eksemplarer, ett til hver av partene. Kontrakten er endelig og bindende på de vilkår som er angitt ovenfor straks begge parters underskrifter er påført dokumentet. Hvor intet annet er avtalt, gjelder lov om kjøp av 13. mai 1988.

Sted ..............                  Dato ...............             Sted ..............                  Dato ...............

................................................                  ...............................................

Selgers underskrift                                    Kjøpers underskrift

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...