Jump to content

Skades presenningen ved bilfrakt?


kosl

Recommended Posts

Hei

 

Vurderer båthandel og det blir sansynligvis aktuelt å få fraktet båten på landeveien. Lurte på om presenningen på båten tar skade av en 20-30 mil i 80-90kmt, dette er jo en båt som normalt ikke går fortere enn 20-24kt? (Scand Baltic u/HT)

 

Er det noen forhåndsregler en bør ta, evt. tips og råd mottas med takk:-)

Link to post

Jeg har ingen erfaring med det men ser at mange har kalesjen på når de frakter båten. Har også sett en del ganger at det har ligget igjen rester av kalesje etter veien og båter med vridde stativer. Senest for en uke siden så jeg en lastebil fra en forhandler med en båt hvor det nok ble å kjøpe nytt stativ. Stativet var fullstendig ødelagt.

Jeg hadde spandert en billig-pressening og litt tau og lagt kalesjen inne i båten. Det skal ikke store reperasjonen til før det er rimeligere.

Og selvfølgelig en lastestropp for og akter for å sikre båten til hengeren.

 

MVH

Morten

Link to post

Kan umulig tro at det er noe mer belastning på kalesjen om den står på båten under fart, enten det er på sjøen eller på en henger. Har sjøl hatt båten fraktet flere mil både på lastebil og henger med kalesjen oppe uten problemer av noen slag.Det er vel ikke verre å kjøre på landeveien enn det er på sjøen i 30-40 knop med småsjø og vind, skulle tro at kalesje og bøyler blafret like mye i vinden uansett? En annen ting er jo naturligvis at hvis det er snakk om lange strekninger eller timesvis bak på en henger eller lastebil, så tror jeg nok det ville være lurt og ta av kalesjen og legge over ei presenning i stedet, på denne tiden er jo veiene extremt skitne, så slipper man i alle fall en stor kalesjevask etterpå?

Link to post
Er det noen forhåndsregler en bør ta, evt. tips og råd mottas med takk:-)

 

En båt kalesje egner seg mye bedre til transport på landeveien enn en vanlig presenning som er surret fast.

 

Men, den er neppe sydd for vindhastigheter på 40 -45 kn.

 

Ved en liten feil, får du en åpning/sprekk, som slipper inn en orkan, og derfor ser du iblant hele greia langs landeveien.

 

Jeg hadde senket hastigheten.

Link to post

Takker for svar :smiley:

Men det er vel kanskje det samme om en bestiller transport av båt som med andre varer, at befrakter er forsikret mot evt. fraktskader? i allefall de som driver i stort omfang.

 

Værre er det vel kanskje med skader som oppstår og ikke merkes før en god tid i etterkant, tenker på sømmer som begynner og lekker, revner osv.?

Link to post
Vurderer båthandel (Scand Baltic u/HT)

 

Altså en 4 tonns båt på 29 fot...

 

en lastestropp for og akter for å sikre båten til hengeren.

 

På båthengeren??

Woha, han må ha heftig privatbil å trekke med...

 

 

Få pakket inn hele båten med krympeplast...

 

Scand Baltic i krympeplast?

Han kan jo og få vakumpakket den?

 

på sjøen i 30-40 knop med småsjø og vind,

 

40 knop i en Scand Baltic?

 

Dette kommer til å bli kult...

5-6 meter høye hekkbølger. :lol:

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...