kosl Startet 12.April.2009 Del på Facebook Startet 12.April.2009 Hei Vurderer båthandel og det blir sansynligvis aktuelt å få fraktet båten på landeveien. Lurte på om presenningen på båten tar skade av en 20-30 mil i 80-90kmt, dette er jo en båt som normalt ikke går fortere enn 20-24kt? (Scand Baltic u/HT) Er det noen forhåndsregler en bør ta, evt. tips og råd mottas med takk:-) Sitér dette innlegget Link to post
Camor Svart 13.April.2009 Del på Facebook Svart 13.April.2009 Jeg har ingen erfaring med det men ser at mange har kalesjen på når de frakter båten. Har også sett en del ganger at det har ligget igjen rester av kalesje etter veien og båter med vridde stativer. Senest for en uke siden så jeg en lastebil fra en forhandler med en båt hvor det nok ble å kjøpe nytt stativ. Stativet var fullstendig ødelagt. Jeg hadde spandert en billig-pressening og litt tau og lagt kalesjen inne i båten. Det skal ikke store reperasjonen til før det er rimeligere. Og selvfølgelig en lastestropp for og akter for å sikre båten til hengeren. MVH Morten Sitér dette innlegget Link to post
Pjolter Svart 13.April.2009 Del på Facebook Svart 13.April.2009 Få pakket inn hele båten med krympeplast... Vet ikke hva dette koster, men jeg har kjørt en liten GH14 i 80 mil på sommeren,,den var pakket inn. Men slik den så ut etterpå... Ikke minst med mygg osv.. Mvh Pjolter Sitér dette innlegget I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter Link to post
LM 605 Svart 13.April.2009 Del på Facebook Svart 13.April.2009 Kan umulig tro at det er noe mer belastning på kalesjen om den står på båten under fart, enten det er på sjøen eller på en henger. Har sjøl hatt båten fraktet flere mil både på lastebil og henger med kalesjen oppe uten problemer av noen slag.Det er vel ikke verre å kjøre på landeveien enn det er på sjøen i 30-40 knop med småsjø og vind, skulle tro at kalesje og bøyler blafret like mye i vinden uansett? En annen ting er jo naturligvis at hvis det er snakk om lange strekninger eller timesvis bak på en henger eller lastebil, så tror jeg nok det ville være lurt og ta av kalesjen og legge over ei presenning i stedet, på denne tiden er jo veiene extremt skitne, så slipper man i alle fall en stor kalesjevask etterpå? Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 13.April.2009 Del på Facebook Svart 13.April.2009 Er det noen forhåndsregler en bør ta, evt. tips og råd mottas med takk:-) En båt kalesje egner seg mye bedre til transport på landeveien enn en vanlig presenning som er surret fast. Men, den er neppe sydd for vindhastigheter på 40 -45 kn. Ved en liten feil, får du en åpning/sprekk, som slipper inn en orkan, og derfor ser du iblant hele greia langs landeveien. Jeg hadde senket hastigheten. Sitér dette innlegget Link to post
Hobby 430 Sport Svart 13.April.2009 Del på Facebook Svart 13.April.2009 Når eg fikk transportert båten hjem i fjor spurte eg føreren for transportselskapet om eg skulle ta den ned. Men de trengtre eg ikke, for de går fint.. og de gjorde de De kjørte ofte båter mellom oslo område og haugesund, altid med kalesja på. Sitér dette innlegget O Erland med båtførerbevis Link to post
kosl Svart 13.April.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.April.2009 Takker for svar Men det er vel kanskje det samme om en bestiller transport av båt som med andre varer, at befrakter er forsikret mot evt. fraktskader? i allefall de som driver i stort omfang. Værre er det vel kanskje med skader som oppstår og ikke merkes før en god tid i etterkant, tenker på sømmer som begynner og lekker, revner osv.? Sitér dette innlegget Link to post
Kodvaag Svart 13.April.2009 Del på Facebook Svart 13.April.2009 Vurderer båthandel (Scand Baltic u/HT) Altså en 4 tonns båt på 29 fot... en lastestropp for og akter for å sikre båten til hengeren. På båthengeren?? Woha, han må ha heftig privatbil å trekke med... Få pakket inn hele båten med krympeplast... Scand Baltic i krympeplast? Han kan jo og få vakumpakket den? på sjøen i 30-40 knop med småsjø og vind, 40 knop i en Scand Baltic? Dette kommer til å bli kult... 5-6 meter høye hekkbølger. Sitér dette innlegget Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knopNå: Båtløs - Kjører Bobil... Link to post
Camor Svart 13.April.2009 Del på Facebook Svart 13.April.2009 Kodvaag ! Har du aldri hørt om worst case scenario ? MVH Morten Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.