Jump to content

15 hk Mariner går dårlig!


Kommandør

Recommended Posts

Hei!

Jeg har "overtatt" en 15 hk Mariner 2003 modell fra noen venner som ikke går spesielt pent. Motoren klarer ikke å få opp turtallet ved belastning.

Dette er hva de har gjort på verksted så langt:

- Byttet plugger, pluggkabler og hetter

- Byttet CDI boks

- Byttet ihvertfall en coil

To ganger har de fått beskjed om at nå er alt i orden, men ingen av gangene har motoren virket som den skal. Maken til slurv!! :headbang:

 

Jeg har gjort følgende:

- Demontert og pusset alle elkoblinger fra CDI boks til coiler.

- Demontert, renset, gjenomblåst med trykkluft og byttet alle pakninger/membraner i forgasser og bensinpump.

- Skiftet bensinslange, pumpe og benyttet fersk bensin med 2% oljeblanding.

- Målt kompresjon - ca 115 på begge sylindere hvilket er OK

 

Etter å foreløpig å ha "gitt opp" denne motoren i fjor høst, tenkte jeg at nå var det på tide å prøve litt igjen.

Når jeg kjører motoren i tønne, legger det seg et svart oljelag på vannet. Motoren går ujevnt, ryker unormalt mye.

Den går svært rufsete, men på begge sylindere. Gnisten fra pluggene kan synes noe svak.

Kan dette være stator eller noe annet knyttet til tenningssystemet. Feil justert tenningstidspunkt?

Link to post
Share on other sites

Hei!

Jeg har "overtatt" en 15 hk Mariner 2003 modell***. Motoren klarer ikke å få opp turtallet ved belastning.

***

Etter å foreløpig å ha "gitt opp" denne motoren i fjor høst, tenkte jeg at nå var det på tide å prøve litt igjen.

Når jeg kjører motoren i tønne, legger det seg et svart oljelag på vannet. Motoren går ujevnt, ryker unormalt mye.

Den går svært rufsete, men på begge sylindere. Gnisten fra pluggene kan synes noe svak.

 

Du sier den går på begge sylindere....har det blitt verifisert ved bruk av tenningslampe under gange ??( vanlig stroboskop lampe kan brukes )

 

Oljelage i tønna er relativt normalt side en aldri få rett belastning på motoren der.

Hvor stor propell sitter det på motoren ??, kan være at den er alt for stor...noe som gir motoren helt feil arbeidsbetingelser.

 

 

Har dessverre ikke noe data på tenninga her nå, men gjetter på at den skal ha ( selv om motoren ble laget rundt 2003 er det en gammel konstruksjon ):

  • 10>15 grader ATDC ved tomgang ( i gir ca 650-750 rpm)
  • 30 > 35 grader BTDC ved maks pådrag ( fortenning

 

 

Forgasseren er selvsagt justert korrekt ??

  • Start med å skru blande dyse helt inn ( forsiktig, bare så den toucher bunn )
  • Skru den så 1.5 omdreininger ut
  • Start motor, la den bli varm...
  • Juster så forsiktig skruen inn eller ut til du finner det punktet som gir høyest tomgang ( juster ned tomgang på staget hvis nødvendig )

 

Prøv motoren på båten, sett gjerne på en mindre propell så du er sikker på det ikke er den som er problemet ( begrens turtallet med gassen hvis du kommer over 5500 )

 

Motoren er tydlivis skikkelig daukjørt så det kan ta litt tid før den har brent seg rein.

 

Sjekk også om du har rette plugger ( NGK#BPZ8HS-15, tror jeg, var mange modeller det året .)

Sjekk også om termostaten fungerer, er den åpen hele tiden vil motoren aldri komme opp på riktig arbeids temp.

 

Kan muligens komme med mere data hvis jeg får serienummeret ( trenger riktig modell )

 

Arne Kjetil

Link to post
Share on other sites

Min Mariner Viking 15/10 hk, 2006 modell ska ha 1% oljeblanding. Kan det vera feil oljeblanding i bensinen til motoren din?

 

Er ingen problemer å bruke mere olje, opp til 4 > 5% gir ikke noen negative innvirkninger på drifta ( kan ryke litt mere på tomgang, men er ikke plagsomt hvis en bruker god nok olje ).

 

Arne Kjetil

Link to post
Share on other sites

Takk for alle svar!

Propellen er original og motoren har vært brukt til å drive en 10 fots jolle, så dette er nok trolig ikke problemet.

Motoren vet jeg går på to sylindre fordi jeg har nappet ut begge plugghettene annenhver gang under drift og motoren fortsetter å gå på en sylinder.

Blandingsskruen er så langt jeg kan forstå justert korrekt, men jeg skal dobbeltsjekke dette.

Pluggene er av et for meg ukjent merke (husker ikke hva de heter), men i følge eier er de montert av et verksted.

I bunn og grunn oppfører den seg helt likt som den har gjort helt siden feilen oppstod, til tross for alle utbedringsforsøk. I og med at kompen er ok er det vel neppe snakk om lekkasje inne i motoren eller dårlige stempler/ringer.

Det eneste jeg kan kan komme på nå er at tenningstidspunktet er feil, eller at coilene ikke klarer å levere tilstrekkelig med strøm til pluggene under belastning pga feil med statoren. Dersom noen har en annen ide er jeg naturligvis åpen for forslag.

Hvordan kontrollerer/justerer jeg tenningstidspunktet og event hvordan kan jeg måle meg til om statoren leverer det den skal?

 

Serienr: 0P213491

På samme skilt står det også: 2003 10MRCY

 

Mvh

Pål

Link to post
Share on other sites

Propellen er original og motoren har vært brukt til å drive en 10 fots jolle

Selv om propellen ble levert med motoren betyr det ikke at det er den rette for motoren.

 

Har du sjekke olja i girhuset ?? er alt i orden der nede ??

 

 

Motoren vet jeg går på to sylindre fordi jeg har nappet ut begge plugghettene annenhver gang under drift og motoren fortsetter å gå på en sylinder.

Godt, men det burde også tyde på at det elektriske er godt nok.

 

 

Blandingsskruen er så langt jeg kan forstå justert korrekt, men jeg skal dobbeltsjekke dette.

Grunnen til at jeg spør er det faktum at mange ser på grunnjusteringa av forgasseren som korrekt, står det 1.5 i boka SÅ ER DET RIKTIG...FEIL... det er en grunnjustering..... må justeres så en finner motorens "sweet spot" :yesnod:

 

 

Det eneste jeg kan kan komme på nå er at tenningstidspunktet er feil

Mulig, men dette burde vært sjekket flere ganger da tennings deler ER byttet .

 

event hvordan kan jeg måle meg til om statoren leverer det den skal?

Klikk på denne linken, går til CDIelectronic de har en grei feilsøkings guide som du kan laste ned .

 

 

Serienr: 0P213491

På samme skilt står det også: 2003 10MRCY

 

  • Product Information
  • Serial Number: 0P213491
  • Model Number: MAR 7015204MR
  • Manufacturing Year: 2002
  • Description: MA-10MRC VIKING
  • Product Status: On-line regist.
  • Kjøp ny i Norge 18/07/2002

 

Har du litt mere historie på motoren ?? HVA var innledningen til problemene, siden så mange deler er byttet på måfå uten å komme noe videre er det noget som skurrer...

 

Hvordan går motoren i fri ??, går den penere da ??

Hvis du tar ut pluggene, setter motoren i gir og roterer på svinghjulet.... hvordan kjennes det ut ??

 

Pluggene... hvordan ser de ut ??, har du mulighet til å teste de på en annen motor ( gjerne moped, gressklipper ).

Stemplene... hvis du ser inn igjennom plugghullet ?? hvordan ser de ut ?

 

Stag/overføringer....hvordan beveger alt seg ?? normalt sett så er ca 2/3 av gasspådraget KUN tenning....forgasseren BEGYNNER å åpne ved 2/3 gass ( er maks ved full gass )

 

 

Som sagt det er noe som skurrer, en 2-taks motore er så enkel...

 

 

Arne Kjetil

Link to post
Share on other sites

Hei og takk for utfyllende svar!

Jeg har vært borte noen dager nå og står på farten til USA.

Jeg er enig med deg Arne Kjetil.... dette er en totakter og er ikke spesielt komplisert.

Eier av motoren kjøpte den sammen med båten for ett par år siden. I går snakket min kone med fruen i huset og hun sier at den aldri egentlig har fungert skikkelig så lenge de har eid motoren. :eek: De vet ikke hva som er gjort med motoren foruten det jeg allerede har fortalt. Dette er folk som har null peiling.... :cryin:

I tønna starter den greit, men ryker og går litt ujevnt. Dette kan naturligvis skyldes at motoren ikke er skikkelig varm. Når jeg prøvde den på båt i høst etter at jeg fikk overhalt forgasseren gikk den forsåvidt greit på tomgang og lav belastning. Når jeg gav gass for å få båten i plan er det som om den ikke orker. Den fusker ikke direkte, bare orker ikke å få opp turtallet.

Når jeg kommer tilbake skal jeg starte på nytt og kontrollere alt metodisk for å ikke utelate mulige feil.

Kommer tilbake da!

 

Mvh

Pål

Link to post
Share on other sites

Bare et lite "innfall" :smiley:

 

Jeg syns jo i utgangspnktet at det "lukter" litt bensin/forgasserproblem av dette, men likevel...

 

I tillegg til den vanlige viklingen på strømspolen for å generere ladestrøm, hadde min "gamle" 60hk Mariner fra '92 en 2-delt vikling på samme strømspole, for generering av impulser inn til tenningsmodulen. Tenningsmodulen benyttet impulser fra den ene delen av denne viklingen ved lave turtall, mens den ved høyere turtall benyttet impulser gitt fra andre delen av viklingen. Motoren min hadde en gang et problem med brudd i "lavturtallsdelen" av denne spolen - og var da ikke mulig å starte. Hvordan vil det virke hvis du har et tilsvarende problem i "høyturtallsspolen"? Vil ikke symptomene kunne bli noe ala' det du opplever nå, tro?

 

Dette tror du om dette, "Droll"?

 

Det er relativt enkelt å sjekke om det er brudd i disse spolene hvis du har et ohm-meter, og klarer å lokaliserer de ledningene som kommer ut fra spoleenheten under svinghjulet. To av dem (gule?) går til likeretteren, mens de 3 andre som jeg tenker på (eventuelt 4) går til tenningsmodulen/"switch-boksen" - sannsynligvis via en koblingslist.

 

Kanskje "Droll" til og med har skjema som viser dette - og dermed hvilke ledninger som går hvor på den omtale strømspolen?

 

Lykke til!

Link to post
Share on other sites

  • 5 måneder senere...
  • 8 måneder senere...

Løfter denne tråden for å fortelle at jeg gav opp hele motoren. Leverte den tilbake til tidligere eiere og den ble solgt som delemotor.

Hadde desverre ikke tid til å holde på med feilsøking da jeg har tilsammen 28 sylindre å vedlikeholde i diverse motorer tilhørende i alt fra båt, biler, MC og hageredskap.

 

PM

Link to post
Share on other sites

  • 10 år senere...

Hmmm litt snodig. Jeg kjøpte en brukt en akkurat nettopp, og den er som du beskriver. Går (på et vis) greit på tomgang og opp til ca halv gass, derfra er det bare sorgen. 
 

Lettbåten min er en Highfield alu-rib på under 50 kilo. Med Honda 2,3 klarer vi ca 4 knop med full båt. Den nye motoren klarer 5-6 med meg alene i. 
 

Har sjekket gnist og byttet plugger. Jeg mistenker forgasserproblem, evt choke som henger på. 
 

Kan om det er interesse legge ut her om jeg finner løsningen. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...