nimbuster Startet 13.April.2009 Link til dette innlegget Startet 13.April.2009 Jeg tenkte å hjelpe en venn av meg med å hive ut det gamle manuelle toalettet, og montere et nytt el. toalett. Men, som i de fleste båter er det også her svært trangt. Hvor sitter sjøvannsinntaket til toan? Og, er det noen som har gode monteringstips? Sitér dette innlegget Link to post
Hobby 430 Sport Svart 13.April.2009 Link til dette innlegget Svart 13.April.2009 (redigert) Når du sier manuel toalett, er de pumpe toalett du mener da?? Hvis de står i båten nå så er de bare og koble vekk de gamel, sette inn de nye som er elektrisk.. de som er mest arbeid er kabeltrekking brukte vel ca 1 time på å bytte fra manuel pumpe toa til elektrisk når eg bytta i fjor!! Redigert 13.April.2009 av SandvikAC25 (see edit history) Sitér dette innlegget O Erland med båtførerbevis Link to post
VannTro Svart 13.April.2009 Link til dette innlegget Svart 13.April.2009 Hei, Jeg kasta ut et gammelt EL toalett og monterte TMC med EL pumpe. Dette toalettet har vanninntak på venstre side av pumpen (den kobblingen du ser på bildet) Dette toalettet har kværn i pumpen så det skulle være kurrant å tømme tanken uansett type tømmepumpe. Toalettet er rimelig og har god tilgang på deler f. eks. hos Maritim. Jeg er meget godt fornøyd, også med støynivået. Skal du ha mer stillegående toalett må du opp i 4-5 tusen mer. Dette koster litt i overkant av 2000,- og leveres med liten, henholdsvis stor bolle. Toalettet har et deksel over motoren så det ikke ser så åpent ut som på dette bildet. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Zach Svart 13.April.2009 Link til dette innlegget Svart 13.April.2009 Men, som i de fleste båter er det også her svært trangt. Hvor sitter sjøvannsinntaket til toan? Skal du bytte slange og ikke ser sjøvannsinntaket? Det samme problemet hadde jeg i nettopp overtatt Viksund 800. Fikk en kar til å sjekke hvor boblene kom opp da jeg blåste i slangen. Så var det bare å lete og jeg fant en luke. Det bør i alle fall være enkel tilgang til sjøvannsinntaket for inspeksjon. Sitér dette innlegget Link to post
nimbuster Svart 13.April.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.April.2009 Takk for svar så langt. Jeg har bare sjekket litt visuelt i toalettrommet, og så umidelbart ingen mulighet til å følge vannintaks-slangen ned til kranen for inntaket. Mulig det gir tilgang dersom jeg skrur av dørkplata midtkjløls i akterlugaren, for å komme til sjøvannsinntaket. Noen eiere av nyere Baltic her som har vært borti dette? Sitér dette innlegget Link to post
arnearmoa Svart 14.April.2009 Link til dette innlegget Svart 14.April.2009 Sjekk under senga i akterkabin før du begynner å demontere for mye. Tror det ofte er der. Jeg har ihvertfall inntaket der, bak septiktanken. Men min Baltic er jo fryktelig gammel da... Sitér dette innlegget Link to post
edo Svart 14.April.2009 Link til dette innlegget Svart 14.April.2009 I min eldre baltic lå inntaket i motorrommet Sitér dette innlegget Sollux 24 AC Scand Baltic 29 Scand 360SE Link to post
Gullfisk Svart 14.April.2009 Link til dette innlegget Svart 14.April.2009 (redigert) Litt på tynn is, men lurer på om ikke vi fant vanninntaket foran i motorrommet i balticen til en kompis? Tanktømming satt bak under køya. redigert:Der var det en til som hadde det der ja! Redigert 14.April.2009 av Gullfisk (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
nimbuster Svart 14.April.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.April.2009 Er krana til vanninntaket å finne i motorrommet på de nyere Balicene? Virker som om en må ligge på magen med hodet ned for å komme til i motorrommet. Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 15.April.2009 Link til dette innlegget Svart 15.April.2009 Tidlig 80 tall, den jeg henviste til. Sitér dette innlegget Link to post
steoye Svart 15.April.2009 Link til dette innlegget Svart 15.April.2009 Vannintaket står under akterkøya. Ihvertfall i min 2000 mod. Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 15.April.2009 Link til dette innlegget Svart 15.April.2009 Tror alt er lokalisert under køya i akterlugaren. Vanninntak, septiktank og tømming. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
dante Svart 15.April.2009 Link til dette innlegget Svart 15.April.2009 På min 83 modell er inntaket fremst i motorrom - ved siden av inntaket til kjølevann motor. Tømming av septik er ved siden av rorgjennomføringa, på babord side av denne - i fotenden av akterkabinen Sitér dette innlegget Link to post
nimbuster Svart 15.April.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.April.2009 At vanninntak / kran er under køya akter høres jo mer "fornuftig" ut. Skal se på dette i morgen, og så gjøre en vurdering på hvor det kan være hensiktmessig å plassere den elektriske pumpa som skal sørge for vanntilførselen. Bør den stå underkøya også, eller er det plass til den et annet sted...f.eks. under dørken midtskips akterut? Hvor blir pumpa plassert originalt, på denne og nyere modeller? Sitér dette innlegget Link to post
arnearmoa Svart 15.April.2009 Link til dette innlegget Svart 15.April.2009 Jeg trodde pumpa på doen både hentet og leverte jeg... Sitér dette innlegget Link to post
dante Svart 15.April.2009 Link til dette innlegget Svart 15.April.2009 Jeg trodde pumpa på doen både hentet og leverte jeg... Stemmer det, den skal jo bare erstatte den manuelle - suger fra inntaket og pumper inn til septik. Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 15.April.2009 Link til dette innlegget Svart 15.April.2009 Se på innlegg nr 3 Nimbuster. Det toalettet har elektrisk pumpe. Les hva jeg skrev der. Det eneste du skal gjøre er å koble de slangene som alerede sitter på det manuelle toalettet over på det elektriske. Det er ingen separat el. pumpe om det var det du hadde i tankene. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
nimbuster Svart 16.April.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.April.2009 På min båt har jeg en separat pumpe koblet til slangen for vanninntaket, i tillegg til den pumpa som sitter i bakkant av toalettskåla. Det samme ser jeg at min venn har kjøpt...en separat pumpe. Det følger jo med en dobbel bryter (2 enkle), så meningen er vel att du skal kunne el. pumpe opp vann i skåla og med den andre bryteren pumpe opp vann OG trekke det ned i tanken. Sitér dette innlegget Link to post
arnearmoa Svart 16.April.2009 Link til dette innlegget Svart 16.April.2009 Det kan jo kanskje ha sine fordeler å styre dette individuelt, ja. Jeg har bare en bryter, og jeg antar at det er 'to pumper på en motor' under skåla mi. Sitér dette innlegget Link to post
båtliv Svart 16.April.2009 Link til dette innlegget Svart 16.April.2009 Se på innlegg nr 3 Nimbuster. Det toalettet har elektrisk pumpe. Les hva jeg skrev der. Det eneste du skal gjøre er å koble de slangene som alerede sitter på det manuelle toalettet over på det elektriske. Det er ingen separat el. pumpe om det var det du hadde i tankene. du skal vel bare ha 25 mm, septikslange på el.toalett, mens du bruker 38 mm på manuelt,det er på pga. at du fåt mere trykk i slangen med 25 mm på el.toalett Sitér dette innlegget Link to post
nimbuster Svart 16.April.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.April.2009 Jeg mener vel ganske bestemt at den ene pumpa henter vann, mens den andre som sitter på doen leverer "varene" til septiktanken...? Mener at det er slik hos meg at den ene pumpa som sitter ved inntaket henter vann til skåla ved å bruke den ene bryteren, men den andre motoren og bryteren leverer til tanken. Det er vippebrytere som alternativt kan BÅDE hente og levere samtidig, nærmest som en gjennomspyling. Den pumpa som sitter på doen, er vel en kvern som maler opp "varene" før det sendes videre til tanken, mens den første pumpa som er montert ved inntaket kun henter vannet? Eller er jeg helt på jordet nå? Sitér dette innlegget Link to post
arnearmoa Svart 16.April.2009 Link til dette innlegget Svart 16.April.2009 Nå gjetter jeg veldig mye her, men jeg ville trodd at hvis begge stussene er på pumpa, kan den trolig gjøre begge jobbene. Hvis pumpa har en stuss og den andre sitter direkte på skåla, er du avhengig av en pumpe til. Det virker ulogisk at vanntilførselen skal gå gjennom pumpa hvis pumpa ikke skal gjøre noe med det vannet. Eller er det jeg som er helt på jordet? Fulgte det med noen dokumentasjon? Eller kan dette finnes på nettet? Sitér dette innlegget Link to post
nimbuster Svart 16.April.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.April.2009 (redigert) Her er delene som er innkjøpt... Det forekommer meg at den øverste slangen skal kobles til den frittstående pumpa, og at den da skal forsyne skåla med vann. Redigert 16.April.2009 av nimbuster (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 16.April.2009 Link til dette innlegget Svart 16.April.2009 Hva med å lese monteringsanvisningen Nimbuster Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
nimbuster Svart 17.April.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.April.2009 Hah, det fins ikke noe slikt medfølgende! Skjønt, jeg skal klare dette likevel jeg, å montere det slik at det funker som tiltenkt. Tenkte bare at kanskje noen her hadde gjort denne jobben før...så sparte jeg kanskje noen timers søk og planlegging. Men, det var det da altså ikke, til tross for at denne modellen er blant de aller mest solgte... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.