Jump to content

Ford Sabb 2704 ET..Røyker eksos ut utluftingsslange!


EMILIAN

Recommended Posts

Hei :smiley:

 

Har en Fjord Selcruiser 27 som jeg har vært storfornøyd med hele veien. Men i dag skulle vi en tur på fjorden i fineværet og oppdaget at det røyker ut et uttak på babordside av båten. Når jeg ser nærmere på hvor røyken kommer fra, finner jeg ut at det kommer fra en slange som er koblet på en vinklet "tut" på toppdekselet på motoren. Har en nabo av meg som er mekaniker og han sier at det kan enten være veivhusfilteret som er tett eller at jeg har overslag i motoren ????? Noen som vet hva det kan være? Hvor er dette filteret ? Noen som vet hvor jeg får kjøpt motordeler i Bergen?

 

På forhånd takk fra en megeet urolig båteier :confused:

Stolt Fjordeier:)

Link to post

Ta en titt i instruksjonsboken til motoren, der står det trolig om veivhusfilteret, og hvor ofte det skal skiftes.

 

Greit om du forteller hvilken motor du har, og legger ved et bilde av dingsen slik at vi kan se hvordan sakene er koblet til motoren. Vanligvis går luftingen fra veivhuset inn i innsuget til motoren. Det er uvanlig å sende denne dampen ut gjennom siden på båten.

Link to post

Faktisk ikke uvanlig at utluftingen går overbord på enkelte av Fordene.. Noen hadde slangen opp til inntaket på turboen, men man kom til at turboen ble så tilgriset at det var bedre å la det gå ut skutesiden....Så det er muligens en slik du har.... De som har dette på sin båt sees av og til med en klut etter stopp for å ikke grise til skuesiden for mye, da det alltid vil komme ørlite oljedamp ut når motoren har vært kjørt.

 

 

Her er en Mermaid Turbo Four...se slangen fra toppdekselet som går akterover, under turboen og følger videre eksosslangen til en skroggjennomføring...

 

motor4.jpg

Redigert av Gudrun (see edit history)
Link to post

Det ligger jo en del om FordSabb 2704 ET i dokumentarkivet her da, les så blir du litt mer kjent med motoren din.

FordSabb 2704 ET Servicemanual og 2700 Serien deleliste

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Har hatt samme båt/motor. Her var det intet filter på utluftingen. Slangen ble ført ut i hekken.

Da denne var underdimensjonert kuttet jeg denne og lagde et filter selv.

Men min motor røk alldri så mye at jeg kunne se det utenfor båten.

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Faktisk ikke uvanlig at utluftingen går overbord på enkelte av Fordene.. Noen hadde slangen opp til inntaket på turboen, men man kom til at turboen ble så tilgriset at det var bedre å la det gå ut skutesiden....Så det er muligens en slik du har.... De som har dette på sin båt sees av og til med en klut etter stopp for å ikke grise til skuesiden for mye, da det alltid vil komme ørlite oljedamp ut når motoren har vært kjørt.

 

 

Her er en Mermaid Turbo Four...se slangen fra toppdekselet som går akterover, under turboen og følger videre eksosslangen til en skroggjennomføring...

 

motor4.jpg

 

Heisann :smiley:

 

Takker for mange gode svar:-)Jeg har en Ford Sabb 2704ET og som Gudrun beskriver så fint, har jeg en svanehals fra toppdekselet og slange ut på babordside på båten. Har ikke kunnet lukte om det er eksos eller olje, men når jeg tar av slangen fra svanehalsen, slutter røyken/dampen å komme ut på siden. Båten har fungert fint sålangt i år,men reagerte litt da båten ikke får mer enn 2000 omdreininger og ca.13 knop på fullt. Har tenkt det at båten sikkert var full av groe under og at dieselfilteret var på tampen til å bli byttet. Motoren får de 80 gradene som den skal ha og har ingen ulyder ellers. Olje blir peilet før hver tur. Har vært inne i manuallen som ligger her inne i forumet,men finner ikke ut hvor jeg skal lete etter svar!! Livredd for at sesongen kan være over før den har begynt:-((((

 

Håper noen her kan gi meg en hjelpende hånd og en god forklaring:-)

Begynner å bli desperat:-((((

Stolt Fjordeier:)

Link to post

Det er nok dampen fra bunnpannen som du ser. Det er ikke eksos. Sjekk om motoren bruker mye olje. Med mye olje mener jeg en liter på 10 timer, eksempelvis. Hvis du ikke gjør det, så er forbruket av olje så lavt at det ikke er noen umiddelbar krise fra den kanten.

 

Grunnen til at denne oljedampen oppstår, er at det blåser forbrenningsgasser forbi stempelringer og ned i bunnpannen. Dessuten lekker forbrenningsgasser forbi ventilstyringer, og havner i bunnpannen. Dergjennom blir det et overtrykk i bunnpannen, og det er dette trykket som ventileres ut. På de fleste motorer blir denne dampen kjørt tilbake i forbrenningen gjennom innsugsluften.

 

Foruten forbruk av olje, kan du også sjekke om motoren bruker kjølevæske. Hvis dette forbruket begrenser seg til maks 1/2 liter i sesongen, skulle det ikke være noen fare her heller.

 

Stort mer enn dette kan ikke sjekke. Og ligger du innenfor ovennevnte to verdier, vil jeg anta at du kan fortsette sesongen. Og sikkert en del sesonger til.

Link to post

Hei Hulda:-)

 

Takk for godt svar:-) Det rare her er at motoren ikke bruker nevneverdigt mye olje. Litt har eg blitt fortalt er normalt,men ikke mer enn normalt. Kjølevæskenivået er bra og...alt er normalt,men den begynte å røyke ut fra siden først i dag. Har blitt fortalt at denne typen motorer skal "ryke" litt når den startes,og det gjør den, men gir seg etter ett par minutter. Men at den begynte å røyke slik som i dag,har jeg ikke vært borti og gjør meg ytterst nervøs:-(((

Stolt Fjordeier:)

Link to post

Har jo 2 slike i kjelleren eg og. På babord side av motor heilt nede framme sitter en slags ventilasjon. Mine begynte også å ryke i år. Men etter oljeskift. Så mulig det er noen stempel ringer som har satt seg i løpet av vinteren.

Eksosen ryker i år voldsomt. Så dem er vel slitne regner eg med. Har tenkt å prøve div "lurium stoff" for å se om det hjelper.

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post

Hvis bunnen er godt grodd så sliter motoren ekstra mye i motbakke siden normalt turtall ikke oppnåes. Ville nok ha sjekket dette først før jeg begynte å bekymre meg med et mulig gjennomslag....Kommer det nok diesel inn skulle du se at du la en liten sortrøyksky etter deg på stille dager ved fullt turtall......men hvis du sliter med et nesten tett dieselfilter så kan det og være forklaringen på mangel av turtall.. Så det kan være flere årsaker her...

 

For å sjekke påstanden om gjennomslag kan skru av lokket på oljepåfyllingen når motoren går på tomgang. Da skal det komme sivende litt "trykk" ut der, det er normalt på de fleste motorer...Sjekk bare på bilen din. Hvis trykket derimot slår i hånden din når lokket er av eller du tydelig ser det gjerne kommer støtvis mye eksos ut, da først ville jeg begynt å bekymre meg og kontaktet en motorkyndig...

Så en skikkelig spyling av bunnen er kanskje det som skal til?

La oss krysse fingrene....

Redigert av Gudrun (see edit history)
Link to post

I Bergen skulle det vel være en smal sak når det gjelder FordSabb: Sabb Motor

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Hulda har mange gode poeng her, men erfaringsmessig er det ikke uvanlig at disse motorene pulserer og røyker en del ut av utluftningen.

Har overhalt og bygget flere av disse motorene under min tid som mekaniker på Sabben,.

Har en standart tilnærming på slike ting som lyder som følger:

 

Hva er nytt siden sist : er det årets første tur, skiftet olje,oljetype etc etc

har du aldri sett/hørt det før: var det noen andre som så det etc etc

Under hvilke forhold skjedde det: full gass halv gass, tom båt, full båt etc etc.

Hva mener du er symptomene.røyk sier du, er det mer en før, mørkere, eksos lukt, olje lukt etc etc

 

Normalt sett med en grodd båt som sliter gjennom vannet er det mer puls og røyk etc etc

 

Håper det løser seg for deg.

Link to post
alle har sine små skavanker ;)

 

Dette om en motor som hare følgende utsagn hengende over seg: "Denne motoren må skytes om man skal ta livet av den" (ref. Båtmagasinets test av Fjord 880 med FordSabb 2704 ET)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Jeg har hatt samme båt/motor tidligere, og med samme løsning på lufteslangen. Jeg vurderte å bygge om, og føre oljedampen inn på innsugssiden av turboen. Heldigvis fikk jeg gode råd som stoppet den planen, for som flere her allerede har vært inne på vil dette bare grise til turboen. Jeg mener også å ha hørt at noen har en oljeutskiller på denne slangen for å redusere utslipp av olje. Jeg har ikke noen tro på at en slik utskiller vil ha noen særlig innvirkning på utslipp av røyk/damp.

 

Jeg ville valgt å følge mekkarens tilnærming. Og for all del,- ikke sett igang noen omfattende reparasjonsarbeider før du er helt sikker på at noe virkelig er galt. Du nevner at båten er grodd under, og at du ikke oppnår fullt turtall. Høyst sannsynlig vil alt være tilbake til "normalen" etter vårpuss med nytt bunnstoff. Deretter kan du jo følge med og se om dette oljedamputslippet utvikler seg. Så lenge du har normalt forbruk av olje og kjølevann kan jeg ikke se de helt store faresignalene. Er det til å leve med, kan du nok se frem til mange flere sesonger uten nevneverdige bekymringer. Disse motorene er nærmest "evighetsmaskiner" og går og går så lenge de får tilførsel av diesel og luft.

Link to post

Hei allesammen:-) Høres ut som at sesongen ikke er over før den har startet allikevel:-) Mange gode råd og beroligende ord her.Uten tvil det aller beste forumet som finnes:-))) Vet om Sabben,Vanntro..men syns å huske ett annet firma som hadde alle delene til disse motorene. Kommer ikke på det:-(

 

Takk alle sammen for go støtte og hjelp :wink:

Da skal båten opp for full vask og bunnstoff innen kort tid:-) Skifter dieselfilter og starteren siden den var en smule kranglete i fjor. Så skal det lages en sittegruppe bak førersetet,før varmen kommer:-))

Stolt Fjordeier:)

Link to post

Bare kjekt å kunne hjelpe andre med råd. Husk at på sjøen der hjelper vi hverandre så godt vi kan. neste gang kan det være meg som må ha hjelp.

Håper du finner igjen turtallet, (Men har den hatt fullt turtall etter du kjøpte den??)men nå vet du vel ikke om det er filteret som er tett siden du nå skal ta den på land for stoffing? Akkurat det er litt dumt......Klarer du å skifte filteret før landsetting? Hvis det er filteret som er årsaken bør det sjekkes med forrige eier nå han skiftet dette sist... hvis det er kort tid siden så er en mulig drenering av bunnfall i tanke på sin plass.....

Men dette og andre ting kommer du sikkert tilbake til når du har fått jobbet litt ombord.....

 

Ellers var det kanskje KD trading i Bergen du tenkte på?? http://kdtrading.no/tradingshop/

Redigert av Gudrun (see edit history)
Link to post

Det tok litt tid før jeg fikk tak i den personen som kunne gi meg kontaktdetaljene, men dette er et firma som vistnok skal ha både gustige priser og veldig bra utvalg av deler til FordSabb !

 

Kontaktinformasjon, Rogaland Lystbåtservice AS

Telefonnummer: 51 85 08 90

Telefaks: 51 85 08 91

Besøksadresse: Ulsnesveien 44

4085, Hundvåg

Epost: andreas@rlbs.no

Kontaktperson: Andreas Johan Rosland

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Ja,Gudrun...den har hatt det rette turtallet, mener det var 2250 omdreininger den skulle ha på fullt. Og dieselfilteret blir selvfølgelig byttet før jeg tar den på land;-) I følge tidligere eier, har han pleid å bytte dieselfilter før hver sesong. Eg byttet ikke filter i fjor, fordi eg kjøpte båten 4. september 2007, og den var veldig lite brukt grunnet at tidligere eier jobbet i offshore:-) Derfor mente han at det var nok at eg byttet før denne sesongen:-) Og tusen takk Gudrun og VannTro:-) Ja, var KD Trading jeg mente..he he..men kommer til å høre med Rogaland Lystbåtservice også;-)

Stolt Fjordeier:)

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...