880 Svart 14.April.2009 Link til dette innlegget Svart 14.April.2009 Max turtall på denne skal være 2450, ca 2200 på marsj fart. Ved ca 2200 hadde jeg en fart på ca 20 knop +/- for vær og vind. Eneste som reduserte turtallet hos meg var tette filtre eller luft i systemet. Mye last og grodd båt hindret meg ikke i å få opp turtallet, tok bare noen sekunder ekstra. Sitér dette innlegget Teori er når man vet alt og ingenting stemmer. Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor. Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor. Link to post
EMILIAN Svart 14.April.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.April.2009 Du har helt rett 880:-) Satser på at nytt filter og en god skrubb hjelper:-) Sitér dette innlegget Stolt Fjordeier:) Link to post
Nemo Svart 14.April.2009 Link til dette innlegget Svart 14.April.2009 Ja, var KD Trading jeg mente..he he..men kommer til å høre med Rogaland Lystbåtservice også;-) Jeg har samme motor og har kjøpt deler og fått utført reparasjoner hos Sylinderservice hos Auto 23. Her er en link Sylinderservice Auto 23 Må bare legge til at de kjenne denne motoren spesielt godt. Sitér dette innlegget Link to post
EMILIAN Svart 14.April.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.April.2009 Hadde vært en stor drøm å få overhalt hele motoren , men hvordan få fraktet den og til hvilken kostnad? Sitér dette innlegget Stolt Fjordeier:) Link to post
bellen Svart 14.April.2009 Link til dette innlegget Svart 14.April.2009 Å totaloverhale motoren kan lett komme over 40000 inkludert ut og innmontering av motoren. Sitér dette innlegget Link to post
880 Svart 14.April.2009 Link til dette innlegget Svart 14.April.2009 Her er en linkSylinderservice Auto 23 Må bare legge til at de kjenne denne motoren spesielt godt. Anbefaler dette verkstedet :yesnod: Forden min ble sgs røykfri etter total ovehaling her. Hadde vært en stor drøm å få overhalt hele motoren , men hvordan få fraktet den og til hvilken kostnad? Selv kjørte jeg den på henger til dem, de tok all maskinering og montering av nye stempler, veiv, ventiler mm. Resten gjorde jeg hjemme i garajen selv. Med en del nye deler som dynamo, innmat til mellomkjøler mm. kom regnestykket på 40 - 50 båtpenger. Motoren var ikke til å kjenne igjen etter dette.... Sitér dette innlegget Teori er når man vet alt og ingenting stemmer. Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor. Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor. Link to post
EMILIAN Svart 14.April.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.April.2009 Som sagt...hadde vært en STOR drøm!!! Har dessverre ingen mekaniske fingre,men enorm kjærlighet til havet og båtlivet:-))) Måtte hatt hjelp her:-) Sitér dette innlegget Stolt Fjordeier:) Link to post
mekkaren Svart 15.April.2009 Link til dette innlegget Svart 15.April.2009 En annen ting med disse Fordene er at ingen motorer er lik Hva begrunner du dette med og hva er i tilfelle forskjellen? Jeg begrunner det med erfaring, har kjørt maaaange slike motorer i benk, kan nevne noen av de vanligste utfordringene på de: Holde stabile temperaturer- Vann, eksos, olje. Holde stabil effekt ved bremsing. Eksos lekkasjer. oljelekkasjer. Røyk Kaldstart. Har opplevd en del ved testing av disse motorene kan du si. Men har en forkjærlighet for disse motorene når de først fungerer optimalt. Sitér dette innlegget Link to post
rogeri Svart 15.April.2009 Link til dette innlegget Svart 15.April.2009 Holde stabile temperaturer- Vann, eksos, olje. Holde stabil effekt ved bremsing. Eksos lekkasjer. oljelekkasjer. Røyk Kaldstart. Er ikke dette nokså normalt på alle eldre motorer, Perkins, Volvo,Leyland, DAF, Bedford osv? Eksoslekkasjen kan vel komme av tæring på flens eller eksoshalser! Oljelekkasjer er vel normalt på alt som kom/kommer fra England. Røyk, gammel teknologi kombinert med lav kompressjon, uforbrendt diesel ved kald motor! Kaldstart har jeg aldri eller sjelden hørt har vært problem på disse. Sitér dette innlegget Link to post
mekkaren Svart 15.April.2009 Link til dette innlegget Svart 15.April.2009 Jo for all del, men snakker stort sett om nyoverhalte motorer eg då, tæring etc er ikke ett tema då. Er ikke dette nokså normalt på alle eldre motorer, Perkins, Volvo,Leyland, DAF, Bedford osv? - Jo de har alle sine særegenheter, men på Fordene har jeg alltid vært forundret hvor forskjellige problemer man har fra motor til motor i samme serie. Eksoslekkasjen kan vel komme av tæring på flens eller eksoshalser! - Tenkt nytt Oljelekkasjer er vel normalt på alt som kom/kommer fra England. - Jo det kan du si, men noen forder (ganske mange) er potte tett, andre lekker igjen som siler Røyk, gammel teknologi kombinert med lav kompressjon, uforbrendt diesel ved kald motor! - Nja røykproblemet på Fordene kan være ganske så uforklarelig, spesiellt når de er overhalt Kaldstart har jeg aldri eller sjelden hørt har vært problem på disse. - Det er ikke ett problem og starte de uten kaldstart, (funksjon) men kan være ett problem når det er varmt. Det vil si noen Forder har ikke kaldstart funksjon , noen har auto og noen har manuell. Ser på Avataren din at du har slik en motor, forklarer hvorfor du er på hugget her, men snakker vi om Ford snakker vi om Ford, ikke volvo og perkins. En annen ting er alle de forskjellige kjøle og manifold/mariniseringsløsningene på disse motorene, alle er ikke like bra. Vanskelig og skrive og forklare mange års erfaringer med diverse motorer, men man prøver og gi tips til de som trenger det. Sitér dette innlegget Link to post
rogeri Svart 15.April.2009 Link til dette innlegget Svart 15.April.2009 Nei, Mekkaren, selv om jeg har en hundgammel Sabb-Ford 2704T er jeg langtfra på hugget! Jeg ville bare høre hva du som "fagmann" mener med at samme identiske motor skal ha så mange særegenheter og skavanker, forutsatt samme slitasjegrad og bruksmønster! Særlig når det gjelder nyoverhalte motorer slik du viser til! At det finnes utrolig mange versjoner og varianter av Ford motorer, og enda flere varianter av mariniseringer på de samme motoren, vet vel de fleste. Jeg mener fremdeles at de "særegenhetene" du har ramset opp for Ford sålangt, gjelder de fleste av eldre motorer teknologimessig sett. Det vekket bare min nyskjerrighet og jeg hadde kanskje håpet at du som durkdreven "Ford-mann" ville være litt konkret om dette temaet! Av de Fordene jeg har opplevd og sammenlignet med, er de temmelig like de aller fleste, selv om typebetegnelsen ikke nødvendigvis er den samme. De bråker like mye, ryker nesten like mye, 2720 serien er dog litt bedre enn 2704 serien mht. røyk. Felles for de alle er at de bare går og går...Værre var det ikke! Sitér dette innlegget Link to post
mekkaren Svart 15.April.2009 Link til dette innlegget Svart 15.April.2009 Høres bra ut, men jeg mener ikke "på hugget" som noe negativt, tvert i mot, allt for lite forståelse for motorer både hos kjøpere og kanskje enda mer hos selgere, befriende med folk som er nysjerrig og interessert. Det er en av grunnene til at jeg liker dette forumet. Men kan prøve og dra noen flere eksempler, Sabben drev en kampanje med innbytte fra Ford til Iveco, i den anledning fikk jeg æren av og bytte en del tomotors installasjoner, du verden for noen forskjeller det var på teknisk tillstand på disse motorene (totalt tre båter) Hvorfor det er slik kan man bare synse om, men har sett mange rare grunninnstillinger på serieproduserte motorer. Kan nevne det at samtlige motorer solgt av Sabb blir kjørt i benk for verifisering av effekt etc etc, motorene blir så justert ihht til spec. Kan nevne det at av alle motorer jeg har vært borti (nye) er det Mitsubishi som skinner på himmelen (kjørt ca 600 stk i benk, fant feil på under 10 av de) For Ford motorer sin del har jeg justert samtlige av de jeg har kjørt (husker ikke antall men en god del) dette er ikke vanlig praksis på båtverksteder, som kun prøvekjører motorer i båt. Sitér dette innlegget Link to post
EMILIAN Svart 16.April.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.April.2009 Ser at tempen ble høy her og innleggene mange....veldig kjekt å lese meninger og erfaringer fra så mange engasjerte mennesker Tenkte at eg skulle gi en liten oppdatering. Fikk høre av en kamerat i går at eg burde ta av oljepåfyllingslokket mens motoren var i gang og sjekke om det var trykk. Han håpet og trodde at dette var i orden..for hvis den blåste,var han redd noe var gale. Han er og har vært mekanikker lenge og har vært borti lignende tilfeller tidligere, men da blåste motoren ut peilepinnen!! Da viste det seg at det var hull i ett stempel. Dette symtomet har ikke eg. Krysser fingrene for at alt er bra:-) Prøver i ettermiddag Sitér dette innlegget Stolt Fjordeier:) Link to post
Gudrun Svart 16.April.2009 Link til dette innlegget Svart 16.April.2009 (redigert) Akkurat det med sjekk av overtrykk i veivhuset (gjennomslag)er vel nevnt i innlegg 12 her... hvis jeg ikke tar feil.. heheheheheh Disse sliterne lever lenge.... veeeeeeldig lenge.... Redigert 16.April.2009 av Gudrun (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 17.April.2009 Link til dette innlegget Svart 17.April.2009 Går det bra med Forden? Vi Fordeiere føler jo en viss spenning når vi hører om slike ting. Sitér dette innlegget Link to post
EMILIAN Svart 19.April.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.April.2009 Da har eg vært i båten og sjekket.Er veldig skuffet akkurat nå Var veldig spent når eg startet båten..vil den suge inn eller ut..den blåste ut Da er eg redd for at sesongen er over før den har begynt Anner ikke hva eg skal gjøre Sitér dette innlegget Stolt Fjordeier:) Link to post
VannTro Svart 19.April.2009 Link til dette innlegget Svart 19.April.2009 Det skal jo komme litt ut av den slangen. En test du kan gjøre er å skru av oljepåfyllingslokket, blir det blåst av når du bare legger det løst oppå hullet så er det nok litt i overkant gjennomslag, men blir det liggende og bare "hoppe" litt så er det ingen krise. Selv har jeg denne slangen ned i en 5 liters spylevæske kane og en ny slange derfra og ut gjennom skroget. Det blir litt olje i kanna over tid, men det er normalt. Er det lenge siden det ble justert ventiler, klakker den MYE ? (vet ikke om det har noen sammenheng) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
EMILIAN Svart 19.April.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.April.2009 (redigert) Det er dette eg har gjort,VannTro..skrudde av oljepåfyllingslokket og la hånden oppå..det blåste rett opp:-( Eg har ikke justert ventilene siden eg kjøpte den.. motoren høres "sunn" ut. Klakker ikke mye,men eg er ingen mekanikker. Redigert 19.April.2009 av EMILIAN (see edit history) Sitér dette innlegget Stolt Fjordeier:) Link to post
VannTro Svart 19.April.2009 Link til dette innlegget Svart 19.April.2009 Kan det være snakk om noen stempelringer som har brent seg fast kanskje. Har dette kommet fra i høst til nå(har båten stått i opplag). Jeg mener å ha lest noen "mirakelkurer" har på BP vedrørende å få løst opp fastbrente stempelringer.... Kanskje noen har "oppskriften" på hardisken ? Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
EMILIAN Svart 19.April.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.April.2009 Motoren var helt fin, da eg avsluttet sesongen i fjor. den har lagt på vannet gjennom vinteren,men eg har startet den med jevne mellomrom. Hvis noen har en mirakelkur her,hadde eg gått til himmels av glede:-)))) Sjøen er livet for både meg og familien;-)))) Sitér dette innlegget Stolt Fjordeier:) Link to post
Polarn Svart 19.April.2009 Link til dette innlegget Svart 19.April.2009 (redigert) Litt kjedelig om du går til himmels av glede om noen finner mirakelkuren Blir ikke mye sjøliv da. Kan du ikke få en mekaniker til å se på motoren din? Redigert 19.April.2009 av POLARN (see edit history) Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
EMILIAN Svart 19.April.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.April.2009 He he he..:-) Jo sant det:-) Må vell ty til en mekanikker her ja.. Sitér dette innlegget Stolt Fjordeier:) Link to post
Birchwood 320 Svart 19.April.2009 Link til dette innlegget Svart 19.April.2009 Akkurat det samme gjorde eg i vinter. Lot den gå på tomgang. Men som han sa han som var innpå her som hadde peil på desse motorene , var at dei ikke liker gå på tomgang. Soter seg heilt til. Min ryker så inn i granskauen i forhold til i fjor. Så tok eg ein tur og blåste ut av den og da kom det seg. Det lønner seg å sende ham en mail så får du sikkert tlf slik eg gjorde og ta ein prat. Han er fra Bergensområdet og er veldig hjelpsom. Var det Mekkern han kalte seg tru.. Tror ikke du skal være så redd for at noe er galt. Vi kjørte ein og ein halv sesong med 5 mm stor bit av ein ventil knekt av på eksosen. Motoren gjekk litt dårlig. Motorene tåler en masse men vistnok ikke tomgasngskjøring. Ikke ta sorgene på forskudd.. Sitér dette innlegget Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post
Nemo Svart 19.April.2009 Link til dette innlegget Svart 19.April.2009 Jeg mener å ha lest noen "mirakelkurer" har på BP vedrørende å få løst opp fastbrente stempelringer.... Kanskje noen har "oppskriften" på hardisken ? Ja, det stemmer at det finnes hjelp til å løse opp sot. Hjelpen får du her på BP, legger ved linken her. Jeg har brukt QMI på bilen min som brukte litt mye olje etter hvert, den kom seg etter behandling. Legger også en link direkte til Motordeler, der kan du se nærmere på QMI. Det er også skrevet en god del om dette på BP, søk på QMI. Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 19.April.2009 Link til dette innlegget Svart 19.April.2009 Ikke sortmal dette helt.Jeg tok selv denne testen med å legge hånden på påfyllingslokket og det blåste en del på tomgang.Samme test ble tatt med varm motor under marsjfart og da var det ingen utblåsning.Litt mot normalt dette,men prøv du også. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.