Jump to content

Farlig smitte med flått - må man vaksinere seg før sommren?

Bitteliten

Recommended Posts

Jeg har ihvertfall ingen planer om å vaksinere meg. Flått er et dyr som finnes nesten overalt her i sør-Norge nå. Langs hele kysten i sør, samt Svenskekysten. Og den kan være smittebærer av flere typer alvorlige sykdommer. Men hvis en bare passer litt på, så tror jeg det fortsatt går bra uten å være vaksinert. Det viktigste er vel å prøve å unnga bitt. Jeg har ennå ikke blitt bitt, tror jeg. Har ihvertfall ikke merket noe.

Vi har mye av udyret i hagen, og det er sikkert like mye ute på skjærene hvor vi oppholder oss ofte om sommeren. Jeg pleier å ta en liten sjekk på kroppen av og til, og tror jeg vil merke etter forholdsvis kort tid om en skule bite seg fast. Fjerner man flåtten ganske fort etter at den har bitt, er sjansene små for at den får overført smitte.

Min mor var en tur ute i skauen langt inne i Østfold her et sted i fjor. Der fikk hun på seg en sånn tass som hadde bitt seg fast på skulderen hennes. Denne hadde klart å grave seg nesten under huden, men vi fikk tatt den. Vet ikke hvor lenge den hadde sittet der, men ihverfall over et døgn. Jeg sendte henne til legen en tur etter et par dager, da det ble veldig rødt rundt bittet. Det ble tatt prøver, men hun hadde ikke fått noe smitte. Gudskjelov.

Hadde det blitt påvist noe, så finnes det vel stort sett medisin som hjelper. Hovedsaken er å komme seg til legen før det har gått for lang tid.

Når det gjelder flått er det totalt forskjellig oppfatning blant norske og svenske leger/helsepersonell.

Familien tilbringer sommerferiene både i Stockholm og Kragerø (kona er svensk). Vi får mange flåttbitt hver sommer. Det er ikke uvanlig å plukke bort 2-3 på en dag.

I Norge kunne vi ikke få vaksine på helsestasjon. Legen sa rett ut at dette er bare tull.

Med spesialbestilling fikk vi kjøpt (dyrt!) på apotek, og fikk helsestasjon til å sette sprøytene.

Vaksinen skal tas i 3 etapper med visse mellomrom. Da vi skulle ha del 3 av vaksinen var det i Norge over 1 år (!) bestillingstid.

Vi benyttet anledningen da vi var neste tur i Stockholm. I Sverige kan man logge seg inn og sjekke hvor flottbussen/flottbåten befinner seg og bokstavlig talt "stikke innom" for å få satt vaksinen. Raskt, greit og rimelig.

Hele familien er nå vaksinert for de neste 5 årene.

Buster X med Yamaha 70

Sjekk kroppen for flått daglig. Det gjør jeg, som går gjennom litt skog/gras til og fra jobben. Det er ofte et par flått som har krabbet over på meg på en tur, og som jeg finner og kan plukke bort (og skvise).

Vi leste om disse flåttbaserte sykdommene for omtrent tjue år siden i lokalavisene på Åland, da var nervesykdommen omtalt som "Kumlingesjukan" etter øygruppa/kommunen Kumlinge i Åland.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Greit å legge merke til dette avsnittet i atikkelen:

Mediehysteri.

–Men det som er av hysteri, skyldes nok mest en TV-reportasje og avisskrivingen. Det er vanskelig å balansere mellom å informere og å skape panikk i slike saker, har smittevernlege Peter Nolskog i Uddevalla erfart.

Han mener det ikke er noen grunn til panikk.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...