Otelie Startet 13.April.2009 Del på Facebook Startet 13.April.2009 Jeg har en Yanmar 53hk montert i min seilbåt. Husker ikke typebetegnelsen, men den er fra 2005. Vel, saken er denne: I instruksjonsboken står det at man skal holde inn stoppknappen i en viss tid når man starter motoren etter at den har stått lenge. Dette for å få i gang oljesmøringen før forbrenningen starter. Men motoren min tenner uansett. Ganske omgående. Stoppknappen virker fint når jeg skal stoppe motoren, men klarer altså ikke å forhindre tenning ved start. Er det noe galt? Sitér dette innlegget Link to post
Maarud Svart 13.April.2009 Del på Facebook Svart 13.April.2009 Hm... Sier instruksjonboken noe om hva som er lenge... Vinter lagring på 5mnd eller 2 år uten kjøring eller bare etter 2 uker? Høres litt ut som en feil hvis det fungerer anderledes enn hva instruksjonen beskriver. Men de fleste motorer klarer og holde nokk smøring i systemet selv etter en god vinterlagring. Høretes litt ut for meg som "du skal ikke legge katten i mocroen" sikring ifra manualen sin side. Men kan jo være noe som er endret med måten båtprodusenten har koblet opp stoppknappen din. Siden der er avvik. Sitér dette innlegget Link to post
Otelie Svart 13.April.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.April.2009 Jeg har ikke instruksjonsboken her, men jeg tror ikke de spesifiserer hva som er lenge.. Men en motor er en motor, og hvis ingen andre følger en slik prossedyre, så skulle det vel bare være å overse denne instruksen? Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 14.April.2009 Del på Facebook Svart 14.April.2009 I manualen til min 23 år gamle Yanmar 4JHE står det at en skal følge denne prosedyren etter vinteropplag. Men motoren er så lettstartet at den starter umiddelbart på den dieselen som er i systemet, selv med stoppknappen inne. Så dette er nok et "problem" for de fleste lettstartede motorer uten gløding. Men når den starter, kan du jo la være å ruse den i hvert fall. La den tusle rolig på tomgang til oljen har kommet seg rundt i alle krinkelkroker. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
jupan Svart 14.April.2009 Del på Facebook Svart 14.April.2009 Er det dekompresjonshendel/bryter på denne motoren? Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 14.April.2009 Del på Facebook Svart 14.April.2009 Dersom det var min motor du mente, så er det ikke noe slikt på den. Og på Otelie sin mye nyere motor fra 2005 er det vel neppe noe slikt heller. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
jupan Svart 14.April.2009 Del på Facebook Svart 14.April.2009 Okai, tenkte kanskje du kunne dekomprimere og la motoren svive noen runder før du lot den starte. Har ikke peiling på disse motorene :) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.