Jump to content

Web-kamera ombord - tekniske løsninger

roaldbj

Recommended Posts

Prosessinterface??? Men hva det nå måtte være, så burde ScriptFtp kunne starte dette Zan programmet og overføre bildet til serveren? Du kjenner jo ScriptFtp selv. Skulle ikke det funke? Håper ikke laptop'n kneler av alt den skal gjøre hele tiden, he he. Men nå skal jeg lufte skipshunden, og etterpå skal jeg lese litt mer om Zan-programmet.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Prosessinterface??? Men hva det nå måtte være....
Tenkte ikke å gå i detaljer da det ikke er særlig relevant men det er program for prosessovervåking/MannMaskinGrensesnitt som har utallige script funksjoner som å starte en spesifikk utskrift til en bestemt skriver. Zan koster noen få kroner men jeg mener der er en fri testperiode.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
  • Barnevaksiner
Men hvor er du nå da, og har du GPS'n på nå? Slo du av GPS'n igår viser muligens Google Earth siste posisjon. Er du på ferie? Bildet ditt viser da tydelig at du er på Gulholmen i Sverige? Dette får jeg teste ut litt. Har en gammel Garmin 75 som jeg kan sette i simulatormodus og leke at jeg reiser litt rundt. Så får jeg sjekket om posisjonen oppdateres i real time.

Lars H.

Slo av GPS`n er på tur med hjemmePC`n laget det bilde i går for å se når båten er vekk, lurer som sagt på hvor ofte

det er oppdatering.

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Jeg har i alle fall lært en ting av denne tråden: webkamera-løsninger har jeg overhodet ikke kunskap om.

Jeg har nå blitt så fasinert over innleggene om webkamera at jeg kommer til å installere ett i huset og ett i båten.

Jeg ser at prisen på webkameraer varierer fra litt over en båtlapp (jfr innlegget til Ingar) til mange båtlapper (jfr innlegg fra SveinHa).

Den første utfordringen for meg er å finne ut hva jeg trenger av kameraløsning.

Jeg ser at Axis er en sentral leverandør av nettverkskameraer.

Jeg er foreløbig usiker på om jeg skal montere kameraet ute (da blir det ganske kostbart) eller innvendig i båten.

I sommer kan jeg tenke meg å ha en løsning som Lars H. viste i 2008 hvor jeg i ettertid kan granske seilasen i fred og ro ut fra webbilder tatt med jevne mellomrom.

Da er kanskje det greieste å anskaffe kamera for utendørs montasje, og å bruke den software som Lars H. har beskrevet.

Jeg skal lese litt mer om de kameraene som SveinHa beskriver.

Planen er at jeg i sommer skal seile på Kattegat og i Skagerak og i disse områdene var det i 2008 god ICE dekning med unntak av Anholt.

Erfarinmgene mine i ettertid er at det er bilder som gir de beste miner fra seilaser.

Jeg antar at Lars H. har mange gode minner fra sommerseilasen 2008 som beror på at det ble tatt kontinuerlige webbilder.

Hvilke forhold bør jeg være oppmerksom på når det gjelder lagringskapasitet?

Hvis du ønsker brukbare bilder i nattemørket MÅ kameraet takle lysnivå på 0.5 lux eller mindre. I tillegg bør det ha IR filter som kan fjerns/deaktiveres om natten for bedre bildekvalitet. Hadde et LinkSys kamera i båten på prøve for en tid siden. Dette taklet kun 2.0 lux og konket fullstendig ut tidlig i skumringen...

De Axis 223M kameraene vi har i Storesund Båtforening har automatisk IR filter og takler 0.2 lux. Koster rundt 14 båtlapper med utendørshus. Det styrbare Axis kameraet jeg nevnte i innlegg #27 er litt dyrere enn nevnt, ca 35 båtlapper i utendørshus.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
  • Barnevaksiner

Axis er ikke noen billigløsning selv om de rimeligste bare koster drøyt et par båtlapper. Ta enn kikk på Axis Productguide så får du en bra oversikt. På H.Ødegårds nettsider (tidligere Andresen Data) www.ad.no finner du priser på de fleste... Velg i menyen /FotoVideo/Nettverkskamera/AXIS så har du oversikten.

• Barnevaksiner

Jeg har nå bestillt følgende fra eBay:

USB 4 Channel Video Capture DVR CCTV Camera Recorder

Day Night 12 LED Outdoor Color Waterproof CMOS Camera

Dette kommer jeg til å kjøre på en labtop, evt bygge meg en 12V PC.

VoomPC

Komponenter fra Multicom:

voom_pc.jpg

Planen er å bruke denne PCen til kameramonitorering, alarmovervåkning samt fjernstyring av varme/diverse.

Jeg er derimot usikker på om Intels Atom CPU/mini ITX hovedkortet som jeg her referer til er kraftig nok til f.eks. Riks-TV ved bruk av en USB-dongle mottaker...

Redigert av shaukaas (see edit history)
De Axis 223M kameraene vi har i Storesund Båtforening har automatisk IR filter og takler 0.2 lux. Koster rundt 14 båtlapper med utendørshus. Det styrbare Axis kameraet jeg nevnte i innlegg #27 er litt dyrere enn nevnt, ca 35 båtlapper i utendørshus.

Jeg kjøpte et Panasonic sprutsikkert IP-kamera (utendørs på feriehuset) som:

- takler helt ned til 0,2 lux

- har 2-veis audio

- fjernstyring av pan/tilt (panorering)

- Driftstemperatur fra -20 til +50

- kan sende bilder med e-post, over FTP eller live video over http

- PoE (Power over Ethernet) eller 12 V DC (batteri eller adapter)

Dette kostet moderate kr.4150,- pluss 119,- i frakt. Litt mer "spiselig" enn hhv 14000 og 35000 kanskje?

• 4 år senere...

Hei, jeg løfter denne tåden på nytt, fant ingen andre tråder på dette tema...

Jeg driver å finner web kamera løsning for vår båtklubb, har ennå ikke kommet frem til noen løsning, har lest gjennom denne tråden og er like klok.

Vi har en vanlig båtklubb med 60-70 medlemmer, her ønsker vi en kamera løsning, eneste vi har er 230Volt og en hjemmeside på internett. Er det noen som har en 2013 løsning med wifi, Ice osv, vi er villig til å kjøpe det som virker. Vi har ikke wifi tilgang i havna.

Trenger hjelp...

Mvh

John Kr

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

bilde

Vi har et praktisk trådløst IP-kamera ombord som er dreibart ca 300 grader. Har omtalt det i Båtens Verden tidligere i år.

Her henger det i taket og er nå satt mot termometeret som viser tempen i styrhuset og i motorrommet. Styrers fra Macen hjkemme eller via app på Ipad/Ipad/Andrild mm

Redigert av Astor (see edit history)

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Hei, jeg løfter denne tåden på nytt, fant ingen andre tråder på dette tema...

Jeg driver å finner web kamera løsning for vår båtklubb, har ennå ikke kommet frem til noen løsning, har lest gjennom denne tråden og er like klok.

http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=41132871

Denne ser enkel å grei ut, trenger bare et sim kort. Ville ringt å hørt med de, ser de har mye annet også.

Bruker du ICE så har den variabel IP-adresse. Det trådløse kamera trenger fast IP-adresse. Derfor må man hente inn en fast IP-adresse for å få dette opp og gå.

Kameraet som sådan trenger vel ikke en fast IP på internett selv om det er en fordel. Jeg bruker ICE på hytta på fjellet og benytter en gratis dyndns-tjeneste (som kan settes opp i ICE-ruterens instilliger) slik at jeg kontakter en fast web-adresse i steden for en IP-adresse når jeg skal inn og se live bilde med kameraet. Den faste webadressen oppdateres da på den skiftende IP-adressen. I tillegg har jeg satt opp kameraet til å lagre bilder ut på passordbeskyttet område på web med faste tidsintervaller. Slik kan man til en hver tid ha tilgang til eksempelvis bilder hver time av den siste uken eller hvert tiende minutt det siste døgnet osv. Så kan jo en del kamera også settes opp med motion detection (jeg har et par slike også), men min erfaring er at dette kan være ganske utfordrende utendørs mht kraftig snøvær krafig vind etc som kan trigge svært mange bilder.

Flott med fagfolk... har noen kunne tegne sustemet i tillegg så har jeg satt pris på det. Ettersom at vi ikke har wifi i havna så må jeg vel ha 3/4G system? Dette med fast IP-adresse kan vel bestilles dersom du velger en 4G ruter fra Netcom?

Jeg må få til noe snart.....

Takker for alle innspill og forslag til løsninger.

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Bruker du ICE så har den variabel IP-adresse. Det trådløse kamera trenger fast IP-adresse. Derfor må man hente inn en fast IP-adresse for å få dette opp og gå. Har koblet det opp strømmessig via et CO-adapter.

Det er nok mulig å bruke en IP-skanner til å skanne IP-ene på ICE-nettverket, og dermed unngå statisk IP. En IP-skanner (f.eks. Advanced IP Scanner) kan lastes gratis ned fra internett. På den måten får man tak i den dynamiske IP-adressen til noden.

Redigert av TasleT (see edit history)

Her er en liten opskrift jeg la ut tidligere for oppsett av EasyN kamera i mot ICE ruter:

-----

Hvis det kan være til noen hjelp så er oppskriften her for hvordan jeg har satt opp mitt kamera på ICE routeren, du kan sikkert se bort i fra de som er satt opp på selve kameraet:

På kameraet så setter du opp slik at det sender mail til deg med adressen sin når det starter opp. Det er "Report Internet IP by mail" under Mail Settings.
Du kan ikke benytte port 80 på kameraet, men f.eks port 81 (mener at det er port 81 som er satt opp på kameraet når det er nytt). Port finner du under Basc Network Settings"

Du kan enten la kameraet få IP- adresse fra ICE ruteren eller sette en fast IP. Setter du fast IP så må du huske at det ikke er sikkert at du når kameraet hvis du bruker det ifm. med en Telenor ruter da denne benytter en annen ip range.
Jeg har satt fast ip for da er jeg sikker på at kameraet ikke får en annen adresse fra ICE ruteren hvis kameraet har vært slått av en stund.
For fast IP:
IP adrress= 192.168.0.16
Subnett mask= 255.255.255.0
Gateway= 192.168.0.1
DNS server= 193.75.75.75 (dette er DNS serveren ICE benytter)

Sjekk at du da når kameraet på adresse 192.168.0.16:81 fra en pc som også er koblet på ICE ruteren.

Så til ICE ruteren. Her må du enable portforwarding

Jeg husker ikke helt men jeg mener at det er et sted man setter "HTTP forwarding", i tillegg så må du åpne for port 81.

Du skal skal da enable portforwarding for både TCP og UDP (ikke sikker på om UDP trengs)
TCP forwarding til 192.168.0.16 port 81
UDP forwarding til 192.168.0.16 port 81

Tror det skal være alt. Mulig du må restarte ICE ruteren.

Kameraet har støtte for dynamsik DNS via dyn.org (dyndns.org) slik at man kan koble til kameraet med et navn i steden for ip-adresse. Dette funger veldig bra.

/per

Helge: Kan du forklare litt nærmere om hvordan dette gjøres? Jeg holder for tiden på med samme problem. Foscam ip kamera via ICE ruter R90

Du kan gjøre som meg å ta et gratis abonnement på en dyndns tjeneste. Jeg valgte no-ip.com som er en av de som støttes av ICE-ruteren. Se bildet under for enkelt oppsett. Jeg har kun sladdet mitt påloggings brukernavn og mitt valgte navn til min faste adresse å kontakte.

bilde

Skipet 5 har allerede gitt deg en grei oppskrift på å "forwarde" port til et kamera, men da "bilder ofte sier mer enn tusen ord" vedlegger jeg også et bilde på hvordan dette ser ut i min ruter. Jeg har valgt 192.168.1.8 som fast IP i mitt IP kamera.

bilde

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...