Jump to content

Web-kamera ombord - tekniske løsninger


roaldbj

Recommended Posts

Har ikke peiling på hva dere snakker om av løsninger og hvordan det kan gjøres, men jeg var på kontoret til AKVA for noen år siden og så på noe.

Der logget de seg på en web adresse og styrte undervannskameraet i fiskemærene med piltastene på en bærbar PC fra hvor som helst i verden.

Fine greier men sikkert dyrt.

http://www.akvagroup.com/index.cfm?id=206020

Link to post
Share on other sites

I Måløy er et snacksent PTZ kamera fra Axis. Dette har 35x zoom og er veldig godt i tilnærmet mørke. Prislapp rundt 25 båtlapper.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Det kan kanskje høres litt flåsete ut SveinHa,

men i forhold til kostnaden til båten utgør overvåkingssystemene bagatellmessige beløp.

Dette er grunnen til at jeg søkert etter effektive overvåkingssystemer.

Jeg synes det er fint å kunne vurdeere flere systemer i forhold til hverandre.

Ett av systemene jeg har nå sender 10 bilder i døgnet - dette gir fin overvåking av forholdene ombord.....tror jeg...

Link to post
Share on other sites

Da ville det være mulig å holde kommunikasjonen oppe ved å pinge ut i passe intervall, men man ble etter en tid kanskje ikke populær hos ICE...?

Et sted i ICE sine betingelser står det at de ikke tillatter "massekommunikasjon". Hva de mener med dette er sikkert en tolkningssak. Tror fildeling ble nevnt.

Link to post
Share on other sites

UPS.

Dette har jeg ikke peiling på Roald, jeg så bare systemet og fikk det demonstrert når jeg gjorde noe for dem. Men jeg skaffer deg gjerne kontaktene du trenger for å få informasjon.

To kamerater av meg har produsert en del elektronikk for dem, og det er mulig at de kan svare på hvordan det virker. Jeg tror det er en liten PC kun med internminne som sitter på et kretskort med en del andre ting på.

Har sett det men skjønner det ikke.

Link to post
Share on other sites

Som beskrevet i en anden tråd her: https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=49321 har jeg brugt ICE D-35 modem og Panasonic webcam hele vinteren til overvågning.

 

Jeg fik port forwarding til at virke og brugte Panasonics egen dynamiske DNS-service www.viewnetcam.com.

 

Med denne løsning fik jeg levende billeder fra båden, med pan og tilt, overvågning og overførsel af lyd.

 

Helt fin løsning! Interesserede kan IM'e mig for en beskrivelse af det tekniske setup.

 

 

Andy

 

Red: Jeg mener, at Panasonic-kameraet bruger 5v som driftspænding.

 

a

Redigert av MajorAndy (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har lenge gått med tanken om å få laget meg et "totalt" overvåkningssystem via web for båten.

 

Dette inkluderer overvåkning via kamera, temperatur/fukt, spenning på landstrøm og batterier, brann/gass detektorer, fjernstyring av varme/lensepumper osv, motorovervåkning (selv om dette er en seilbåt), navigasjonsinstrumenter (vind, posisjon) - og sikkert flere muligheter.

 

Utgangspunktet blir nok en "minipc", enten av den nye typen "minipc", eller en mini-stasjonær med 12VDC strømforsyning.

Denne vil jeg også bruke som kartplotter/planlegger og TV (Riks-TV), samt til generell pc-bruk ombord.

 

Maretron er et, av sikkert flere, firma som lager mange spennende produkter, bl.a. som muliggjør NMEA2000 data fra min motor som ikke har dette fra produsent. De har også software for total overvåkning og styring av hele skuta.

 

Kamera og tv går inn via usb. Det hele kan enkelt overvåkes enten via "remote desktop" og wlan/ice/internet tilkobling.

Det er et stort MEN er å få til et automatisk systemsom sender f.eks. SMS/e-post/bilde i en alarmsituasjon.

 

Dette er et spennende tema, og med stor sannsynlighet et prosjekt som påbegynnes til høsten/vinteren. Det gir mange spennende muligheter å få "alt" i båten digitalisert; men målet er ikke å sitte hjemme og kjøre skuta ut på fjorden. Tvert om, det er når jeg selv er ute på havet (på jobb) jeg vil ha muligheten til å sørge for at skuta holder seg der den skal - i havn. :smiley:

 

Og som alt annet som har med denne fantastiske hobbyen/interessen/lidenskapen å gjør: Det er ikke kost/nytte faktoren det skal stå på. :eek::smiley::eek:

Link to post
Share on other sites

Som beskrevet i en anden tråd her: https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=49321 har jeg brugt ICE D-35 modem og Panasonic webcam hele vinteren til overvågning.

 

Jeg fik port forwarding til at virke og brugte Panasonics egen dynamiske DNS-service www.viewnetcam.com.

 

Med denne løsning fik jeg levende billeder fra båden, med pan og tilt, overvågning og overførsel af lyd.

 

Helt fin løsning! Interesserede kan IM'e mig for en beskrivelse af det tekniske setup.

Supert om du har fått dette til å virke med ICE D35 om du nå altså kan sitte hjemme og kontakte Panasonic kameraet fra "utsiden"/internettsiden av D35 ruteren og fjernstyre kameraet :cheers: Men i så fall prater de to som jeg snakket med på teknisk hos ICE.... bare tull!

Link to post
Share on other sites

...Men i så fall prater de to som jeg snakket med på teknisk hos ICE.... bare tull!

 

 

Det er desværre ofte tilfældet...jeg brugte port 50001 og dynamisk DNS-service som sagt - og det fungerede efter nogle forsøg. MEGET coolt at sidde hjemme i stuen (eller på arbejde) og panorere rundt i båden :cool:

 

Andy

Link to post
Share on other sites

...jeg brugte port 50001 og dynamisk DNS-service som sagt - og det fungerede efter nogle forsøg.

FLOTT - da fungerer dette tydeligvis også med ICE (til tross for hva ICE selv har sagt) og ikke bare Netcom og Telenor.

 

MEGET coolt at sidde hjemme i stuen (eller på arbejde) og panorere rundt i båden :cool:

Om man skal ha et slik kamera kan det være lurt å huske på at det er stor forskjell i hvor mye ulike IP-kamera kan panorere fra bare drøyt 100 grader opp til omtrent full 360 grader. Jeg har 4 kamera som kan panoreres 320 grader og med bildevinkelen i tillegg dekker de altså full ut 360 grader. Men nå er det vel ikke alle steder man plasserer kamera der 360 grader er nødvendig.

Link to post
Share on other sites

Jeg håper at Lars H. har utforsket mulighetene for å ha kontinuerlig web-overvåking av båten gjennom sommersesongen. Jeg har ICE abonement og forestiller meg at det må være mulig med en "enkel" PC eller annet utstyr for å sende web-bilder hjem/ut på internett.

Hei.

 

Mitt opplegg er som følger:

Jeg har et vanlig webkamera for USB av enkleste sort. Så har jeg (kjøpt) et program som tar bilder med jevne mellomrom og laster bildet vha. FTP og ICE mobilt bredbånd (jeg har ICE modem og ikke router) opp til hjemmesiden min som en da kan klikke inn på og se bildet. Programmet heter Web Cam Monitor fra http://deskshare.com/wcm.aspx Du kan også bruke et IP kamera til dette programmet. Dette programmet kan også brukes sammen med et alarmsystem. Det kan f.eks ta bilder eller video ved bevegelse i bildet, for så å sende deg en e-mail om dette. Programmet koster $69,95 USD, men du kan laste ned en prøveversjon gratis.

 

Utenom dette har jeg grublet litt på hvordan jeg kunne få lagt ut posisjonen (fra tilkoblet GPS) også, enten som ren tekst, eller som et utsnitt fra et kartbilde. Har Chart Navigator Light på PC'n med GPS tilkoblet. Men så langt har jeg ingen løsning. Hva med en skjermdump med jevne mellomrom, og så en overføring av dette bildet via FTP til hjemmesiden min der også bildet fra kameraet lastes opp? Men hvordan?

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Nei, tror ikke det da det systemet benytter mobiltefon, og det kan være langt mellom basestasjoner langs kysten. Men hva med Google Earth? Der vises jo posisjonen i bildet.

 

posisjon_291.jpg

 

Kunne jeg på en måte fått overført dette bildet med ftp opp til hjemmesiden, hadde det vært en løsning.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Google Maps er jo en åben applikation. Derfor må det være muligt for en teknisk begavelse at skrive et lille program, der sender positionen til et server. På serveren ligger så en webside, der viser det seneste billede fra webcam (sendt via FTP) og ved siden af et Google kort med positionen indplottet.

 

Muligt?

 

 

Andy

 

 

red: Det kunne være en ny funktionalitet på Baatplassen: En personlig webside, der indeholder et kort og et foto og som kan modtage et jpg-billede via FTP og en position i fx en mail og derefter kombinere disse to informationer på en "Hvor er jeg i verden?" BP-funktion..

 

 

:cool:

Redigert av MajorAndy (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dessverre er jeg ikke så begavet innen programmering at jeg klarer hele denne jobben selv. Men kunne noen hjelpe med f.eks. en bat-fil som "fanger opp" skjermbildet av Google Earth en gang i minuttet og lagrer det på PC'n min som en jpg-file, skal jeg alltids klare å få det overført til serveren der hjemmesiden min er, enten vha. windows egen scheduler eller et backup-program (ScriptFtp) jeg har.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Nei, tror ikke det da det systemet benytter mobiltefon, og det kan være langt mellom basestasjoner langs kysten. Men hva med Google Earth? Der vises jo posisjonen i bildet.

 

Kunne jeg på en måte fått overført dette bildet med ftp opp til hjemmesiden, hadde det vært en løsning.

 

Lars H.

 

 

Vet ikke hvor ofte Google Earth blir oppdatert

var her i går

gollholmen_1.jpg

 

 

Og båten er enda på samme plassen

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Ja nå begynner det å ligne på noe. Skrev selv en gang i steinalderen en liten snutt i C++ som leste serieporten og presenterte posisjonen fra NMEA RMC-setningen pent på skjermen. Men finner ikke den snutten, tror den ligger på en urgammel 25MHz 386-PC som står et eller annet sted på et kott. Kanskje jeg skulle finne den PC'n og fyre den opp? Kanskje jeg har noe annet spennende der også. Det var tross alt arbeidsmaskinen min da jeg jobbet på Tandberg data før 1994!

 

Har også et program i Basic på en BBC-B Microcomputer (står ved siden av PC'n operativ og klar til å slåes på) der posisjonen til og med skrives ut grafisk på skjermen. Så litt programmering har jeg da vært borti. Jeg var en racer på assemler for 8051 microcontrollere. Men det eneste jeg mestrer sånn noenlunde nå er PHP. Så får jeg data og bilder lastet opp til serveren der jeg har hjemmesiden, skal jeg i hvert fall klare å presentere de på en brukbar måte.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Vet ikke hvor ofte Google Earth blir oppdatert

Men hvor er du nå da, og har du GPS'n på nå? Slo du av GPS'n igår viser muligens Google Earth siste posisjon. Er du på ferie? Bildet ditt viser da tydelig at du er på Gulholmen i Sverige? Dette får jeg teste ut litt. Har en gammel Garmin 75 som jeg kan sette i simulatormodus og leke at jeg reiser litt rundt. Så får jeg sjekket om posisjonen oppdateres i real time.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Men kunne noen hjelpe med f.eks. en bat-fil som "fanger opp" skjermbildet av Google Earth en gang i minuttet og lagrer det på PC'n min som en jpg-fill...
Jeg bruker Zan Image Printer til den jobben. Du må jo ha et eller annet program som starter den på gitte intervall. Fungerer som en vanlig skriver men resultatet blir en jpg fil. Jeg har et prosessinterface som bruker Zan til å en gang i minuttet skrive ut et bilde som så blir FTPet til en webserver. Har fungert 100% i et års tid nå :smiley:

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...