Jump to content

Web-kamera ombord - tekniske løsninger

roaldbj

Recommended Posts

Bruker samme opplegg på ICE jeg også. Eneste som er dumt er at hvis det er strømstans og ruteren restarter så hender det at

kameraene ombord får andre IP-adresser internt i ruteren. Noen som vet om det er mulig å klone MAC-adresser mot kameraene på denne ruteren?

(Et lite hint; Sett på Enable Auto Ping under WAN setuå og la den pinge f.eks.google.com hvert minutt, da "sovner" ikke ruteren så lett,

bruker bare noen få byte pr. png).

Mitt forslag er å koble begge opp på 12 volt ombord med spenningsregulator fra f.eks. CO.

Kamera mitt spretter opp så og si med en gang hver gang jeg kobler meg opp.

bilde

Slik jeg har montert kamera, hengende.

bilde

Foscam-kamera natt med en liten lyskilde.

Redigert av Astor (see edit history)

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Eneste som er dumt er at hvis det er strømstans og ruteren restarter så hender det at kameraene ombord får andre IP-adresser internt i ruteren.

Jeg har faste IP-adresser i alle IP-kameraene mine (både på hytta på fjellet, hjemme og i feriehuset ved sjøen). På 2 av de 3 ruterne stilte jeg inn dette i ruterene ved at jeg reserverte faste IP adresser til kameraenes MAC-adresser. På hytta med ICE-ruter løste jeg det på den måten at jeg slo av DHCP (mottak av IP adresse) i selve kameraet og satte fast IP i kameraets nettverkskonfigurasjon.

Mine kamera begynner å bli noen år gamle nå og har derfor ikke all verdens oppløsning med unntak av ett som er ganske nytt (BB-HCM735). De jeg har er alle Panasonic:

2 stk KX-HCM 280 (350 pan, 120 tilt, 0,2 lux, 21 x optisk zoom, 640X480 pixels)

2 stk KX-HCM 280A (350 pan, 120 tilt, 0,2 lux, 21 x optisk zoom, 640X480 pixels)

1 stk BB-HCM735 (pan-tilt, 0,04/0,07 lux, 1280X960 pixels)

1 stk BB-HCM531 (pan-tilt, 0,2 lux, 640X480 pixels)

1 stk BB-HCM331A (pan-tilt, 0,2 lux, 640X480 pixels)

Redigert av Helge (see edit history)

(Et lite hint; Sett på Enable Auto Ping under WAN setuå og la den pinge f.eks.google.com hvert minutt, da "sovner" ikke ruteren så lett,

Hva mener du med "sovner"? Kobles nettforbindelsen ned? Eller hva?

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Takk for info, slikt problem har ikke jeg hatt. Men hor ofte har du satt routeren til å sende ping? Og i og med at muligheten for auto-ping finnes for routeren, må det ha vært en grunn til at muligheten finnes. I en annen tråd har jeg diskutert en måte å sende regelmessige ping fra PC'n der eventuelle brudd lagres med klokkeslett i en log-file.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Takk for info, slikt problem har ikke jeg hatt. Men hor ofte har du satt routeren til å sende ping? Og i og med at muligheten for auto-ping finnes for routeren, må det ha vært en grunn til at muligheten finnes. I en annen tråd har jeg diskutert en måte å sende regelmessige ping fra PC'n der eventuelle brudd lagres med klokkeslett i en log-file.

Jeg kan godt snekre et skript for deg som pinger og logger hvis det er interessant. Windows eller Linux?

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Takk for det. Det jeg har kommet frem til så langt etter god hjelp i tråden Data-guruer, hvordan jevnlig teste nettforb. vha. en bat-file, er en .bat file som ser ut til å funke fint så langt. Riktignok pop'er DOS-vinduet opp, men det minimerer jeg. Filen er som under når jeg kjører den på en laptop med Win7 64bit. På desktop'n med Win-XP pro 32bit, bytter jeg ut nest siste linje med ping 192.168.1.20 -w 60000 -n 1 >NUL der IP-adressen er en ubrukt adresse på routeren. Win XP supporterer ikke timeout kommandoen. Men et annet alternativ kunne jo være interessant også.

@echo off
REM Set the hostname to ping, and the logfile name
set host=ice.no
set logfile=pingresult.log

echo ***** Start log for testing connection to %host% at %date% %time% ***** >>%logfile%
set %var1=0
:start
ping %host% -n 1

if %errorlevel%==%var1% goto end
if %var1%==1 goto no2 ELSE goto no1

:no1
set %var1=1
echo . >>%logfile%
echo ping error at %date% %time% >>%logfile%
goto end

:no2
set %var1=0
echo ping re-start %date% %time% >>%logfile%
goto end

:end
timeout /t 60
goto start

Takk for det. Det jeg har kommet frem til så langt etter god hjelp i tråden Data-guruer, hvordan jevnlig teste nettforb. vha. en bat-file, er en .bat file som ser ut til å funke fint så langt. Riktignok pop'er DOS-vinduet opp, men det minimerer jeg. Filen er som under når jeg kjører den på en laptop med Win7 64bit. På desktop'n med Win-XP pro 32bit, bytter jeg ut nest siste linje med ping 192.168.1.20 -w 60000 -n 1 >NUL der IP-adressen er en ubrukt adresse på routeren. Win XP supporterer ikke timeout kommandoen. Men et annet alternativ kunne jo være interessant også.

[fjernet script]

Ser ut som et fornuftig script, rimelig likt noe jeg kunne snekret sammen selv. Har skrevet endel BAT-filer i min tid, men nå går det mest i PowerShell. :-)

Et tips: I stedet for å veksle mellom ping/timout kan du evt. prøve sleep-kommandoen fra denne siden: http://www.sleepcmd.com/. I så fall må sleep.exe ligge i samme folder som scriptet du kjører, men den er portabel (ingen installasjon) og fungerer på alle relevante versjoner av Windows.

Et annet alternativ er å installere PowerShell på WinXP, så kan du kjøre samme script på alle maskiner med (samme versjon av) PowerShell.

But then again - if it works, don't fix it. :thumbsup:

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Kom til å tenke på en ting som support hos ICE sa til meg i fjor vår angående autoping... da opplevde jeg nemlig at R90-ruteren for andre gang på 6 måneder hadde hengt seg opp slik at det ikke ble publisert værdata og webcambilder ut og jeg fikk heller ikke kontakt inn til IP-kameraet.

Han hos ICE sa at til mitt bruk, var automatic reboot et bedre/riktigere valg enn auto ping. Så lenge man som jeg har noe på LAN-siden av ruteren som genererer litt datatrafikk ut skal ikke R90-ruteren kunne gå i dvalemodus og autoping har ingen hensikt. Jeg har FTP-upload av værdata og webcambilde med faste tidsintervall. Autoping kan ha en hensikt dersom ingen enheter på LAN-siden genererer ut-trafikk og den eneste trafikken på ruteren er når man fra WAN-siden tar kontakt inn mot eksempelvis et IP-kamera. Men jeg ble overrasket over hvor lang tid det ville ta før R90-ruteren ville gå i dvalemodus. Det var i følge ICE support flere uker uten datatrafikk...

Mitt problem med "heng" på ruteren et par ganger kan se ut til å ha blitt løst etter samtalen med ICE i fjor vår, ved å velge automatisk reboot en gang hver natt. Om det enkelte ganger kan gå ganske lang tid mellom pålogging på IP-kamera og man ikke har noe som genererer trafikk ut fra LAN-siden kan det også høres ut som auto ping kan ha noe for seg.

Da var web kamera installert Dette kamera har variable IP adresse og plug and play. bruker android og I Phon app.

enkel installasjon Funker gjør det også.

bilde

http://www.aliexpress.com/store/201258

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

monterte opp et camera hjemme i stua for og teste ut en annen modell kjøpt her i Norge for en billig peeng. kun 495.- på torshov bilrekvisita

På appen jeg har kan det kobles opp 4 kameraer. skal ha et nede i kjeller`n på båten med temp måler.

bilde

Redigert av Bergstad (see edit history)

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B

Jeg kunne også tenkt meg et IP-kamera med HD, men skrekk og gru hvilke priser en da må opp i.

:thumbsup: For meg er det viktigste å kunne følge med om alt står bra til. Bilde kvaliteten er ikke så viktig. Med 2 kameraer i båten så skal vel ICE modemet klare og streeme disse to

Men med full HD kan denne være aktuell, kanskje kan jeg sette den på targaen med full oversikt om sommeren, men da koster denne kr 1100.- + mva og toll

bilde

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...