Jump to content

Håndholdt VHF, anbefalinger?

John N

Recommended Posts

Bare ett problem med denne - prisern er: 6150,- NOK !! Du får 3-4 vanntette flytende ICOM'er for den prisen.

Jeg ser ikke på det som et problem.

Disse radioene er det som kan stå mellom meg og mine og den store katastrofen.

Sikkerhetsutstyr.

Jaja, har du lommebok til å kjøpe bærbare VHF'er til 12 store lapper, så velbekomme.

Selv greier jeg meg med 1 stk. IC-M33 m/reserve batterikassett og en stor pakke AA batterier i grab baggen som tilsammen koster den nette sum av 2 store lapper.

Geir :seeya:

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

For å holde dem inenfor godkjenningen skal Lithiumbatteriet byttes hvert fjerde år.

5 år! :smash::lol: Det er stemplet inn på mitt batteri. Fikk pakken idag.

Forskjellen kan være at med den ene er det bare du som har vhf i lomma, mens med fire Icom'er kan de som er med deg på tøft seilas ha en hver i lomma. For samme prisen :lol:

Jeg ser ikke på det som et problem.

Disse radioene er det som kan stå mellom meg og mine og den store katastrofen.

Sikkerhetsutstyr.

Må si meg enig med Mulligan her ja... Sikkerhet er billig i forhold til hva man kan miste (worst case). Ergo kjøp "det beste".

Kvalitet og pris er ikke alltid synonymt.

Utslaget på pris henger også sammen med hva det koster å godkjenne utstyret.

Det er komplisert og dyrt å utvikle og godkjenne utstyr som skal samsvare med IMO's (International Maritime Organisastion) sine krav.

Kundegrunnlaget for slikt utstyr er heller lavt - og når man produserer et relativt lavt antall blir prisen pr. enhet høy.

Jotrons produkter blir derfor veldig dyre.

I motsetning til Jotron, har ICOM en enormt stor produksjon. Både i antall enheter og modeller.

Årsaken til den suverene kvaliteten de har på sitt utstyr, er all erfaring fra hele produksjons/forskningslinjen,

samt tilbakemelding fra et stort og bredt kunde/forhandlernett.

ICOM og produserer nesten ikke GMDSS utstyr.

Til det er markedet altfor lite, sammenlignet med markedet for utstyr til lystbåter og andre "ikke-konvensjons" båter.

Flere av ICOM's modeller ville være mer enn gode nok i redningsfarkoster, men da ICOM ikke har brydd seg med IMO godkjenning, er de uaktuelle.

Så mitt poeng er fortsatt, kvaliteten stiger ikke alltid analogt med prisen .

PS.

Jeg lever av oljepenger og jeg har ikke aksjer i ICOM.

Redigert av GeirT (see edit history)

Kundegrunnlaget for slikt utstyr er heller lavt

Med all mulig respekt GeirT.

Nå tullærufært.

Det er en h---- masse skip og innretninger som er omfattet av GMDSS. Og de bytter også ut alt utstyret med mellomrom. Jeg har sett komplette, fullt brukbare, radioinstallasjoner gå rett i søpplecontaineren.

Verdens største produsent, Furuno, ble ikke kjempesvære på å selge til fritidsflåten. Det ble de på proffutstyr.

Men det sagt, hadde jeg skulle valgt noe annet ville det nok bli Icom. Jeg har også en sånn liten håndholdt Uniden. Komplett ubrukbar. Umulig å høre hva som blir sagt gjennom den normale bakgrunnstøyen i en båt. En bekjent av meg har en Raymarine håndholdt. Han erfarer også at den må holdes til øret for å høre hva meldingen er.

Selv om jeg henger Jotronen på fallvinsjen er det aldri noen problem å høre den.

Vel og bra det Mulligan, men Furuno, JRC, Skanti, Sailor m.fl. har i mange år vært velrennomerte merker for komersielle fartøy

og har produsert og levert hovedsaklig til dette markedet.

For fritidsfartøyer er det ICOM, Raymarine og Vertex/Standard Horizon som har vært og er verdesledende.

Selv om det er krav og standarder som skal overholdes også for utstyr beregnet på fritidsflåten

er det lettere og mindre "Red tape" å produsere for dette markedet.

Konkurransen mellom produsentene på kvalitet og pris er stor - og den kommer oss alle tilgode.

Sammenlignet med alle disse merkene, komersielle eller ikke - blir Jotron's nisje-proktukter som en liten fjert å regne.

Og selger man lite, blir produktene dyre. Det var mitt poeng.

Vel og bra.

Men man kan vel få velge et dyrere produkt uten å bli idiotforklart.

Og, det er også basert på erfaringer. Som jeg også nevnte angående Uniden og Raymarine i mitt forrige innlegg.

Og en annen erfaring:

I en periode i mitt arbeidsliv kjørte jeg mye offshore arbeidsbåt. Og en ting er sikkert når man driver med slikt, man blir dyvåt til skinnet.

Så en dag fikk vi nyinnkjøpte små svarte VHF'er til å kommunisere med. Skulle være vanntette. Flotte greier. Bare å putte i lomma på shortsen.

Etter at den ca. tredje sjøen hadde truffet meg, begynte det å bli varmt nede i lomma. Smertelig varmt faktisk. Det røyk av VHF'en når jeg fisket den opp av lomma og heiv den på sjøen. Batteripakka var glovarm.

Etterhvert hørte jeg at flere hadde opplevd det samme.

Bytta til Jotron.

Vel og bra.

Men man kan vel få velge et dyrere produkt uten å bli idiotforklart.

Dersom mine meninger om Jotron/priser - har fått deg til å tro at jeg syntes du er en idiot, beklager jeg det. Det var slettes ikke meningen. :nonod:

Og ja, der jeg jobber brukte man "vanntette" Motorola VHF'er i MOB båten. Samme dritten med kortslutning og varmgang i batterier.

Vi byttet til TP Atlantis (Danske), som losvesenet bruker. De funker veldig bra.

Nokon som kan anbefala ein rimelig vhf? Håndholdt eller for montoring, eg veit ikkje kva som er å foretrekka...

Er til ein nidelv 24.

Skal du ha en VHF ombord, hadde jeg gått for en fastmontert VHF og antenne i lanternemasten. Seiler du mye alene, vil jeg vurdert også en bærbar. Dette tiltross for båtstørr

på 24.

Selv har jeg en fastmontert og en bærbar rundt halsen. Dette fordi jeg har en tendens til å slå litt i genoaen underveis pga "lusene" henger fast. Også på dekk og henter fendere. Dette kan være risikomomenter som kan gjøre at jeg faller i vannet.(Ikke altid sikkerhetsline).

Pr dd for du håndholdte fra ca 1000 kr og fastmontert fra kr 1500. Ser du på ebuy og andre utenlandske linker for du det svært rimelig, men dog ofte begrenset garanti/reklamasjon.

Vi sees!

Raymarine, Icom, Standard Horizon, osv. Google de, og les om str. Grunnen til fastmontert, antennen kommer høyere, samt 25W effekt på radio. Vanlig håndholdt er som regel 5W, noen er 6W.

For å dobble rekkevidden, trengs en 4 dobbling av effekten :smiley: Men antennen vil stå høyt uten skyggeområder.

Vi sees!

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...