Jump to content

Erfaring med VP MD2B


_PiPp_

Recommended Posts

Kjøpte idage en Volvo Penta MD2B. Vet ikke om det var veldig klokt men er lei av å sitte å skru nå i godværet! Har hørt at denne modellen har en stor svakhet med at sylindere og topper tærer opp veldig fort! er det noen som har erfaring med denne motoren?styrker og svakheter?hva jeg bør passe på og hva jeg bør gjøre for å holde den vedlikeholdt?

Link to post

jepp betalte 6000, sett den på finn.no alt ja! var veil ikke så altfor dårlig kjøp det?komplett med instrumentpanel, gir ,propell osv..

 

sylindere og topper skulle vistnok være overhalt og eier hadde kjørt gjennom ferskvann etter hver tur(!) så håper den holder en stund..

Link to post

Hei, jeg har en snekke med MD2B, 1974 modell.

For noen år siden begynte kjølekanalene i manifoilen å tette seg til. Kjente på sylinderene at en var mye varmere enn den andre.

 

Tok av manifoilen og brukte saltsyre og renset opp, samt pirket løs rust/saltavleiringer med skrujern o.l.

 

Monterte deretter ferskvannskjløing fra Martec. Dette har fungert fint, men den elektriske sirkulasjonspumpen er "enkel og har kort levetid".

 

Har også hatt av topp/sylinder og fått sjekket på motorverksted, men det var ikke behov for annet enn å slipe ventiler/seter. Skiftet også dysene.

 

Motoren fungerer fint fortsatt.

Mh Arejane

Link to post

Min far har en 74 mod. Myra 22 med en MD2B.  Denne motoren har garantert gått over 3000 timer (ikke timeteller).  Rett etter at han kjøpte båten i 82, måtte han skifte toppakning på ene sylinderen.  Grunnen var at forrige eier ikke hadde passet motoren skikkelig med det resultat at en vinge fra impelleren tettet en kjølevannskanal.  Motoren er sjøvannskjølt og har gått som en klokke siden.  Har hatt utallige dorgetimer i denne båten etter ørret og laks på Strynebukta og indre Nordfjord.  Jeg tror denne motoren kan gå i 30 år til med vanlig godt ettersyn.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post

Hej !

 

Har ikke erfaring med 2B derimot IIC, efterföljarn som jag monterade ferskvannkylning på!

som Arejane skrev så dras det in mye dritt genom kylkanalerna bla små sandpartiklar

som tilsammens med saltvannet-rust bildar noe hårdt nere i bunn på varje sylinder,

hårt som sement,  vilket ikke lossner med kylar-rens uten man måste ha av 'toppen' og

mekaniskt rense dette!

termostaten har ett lavare gradtal när motorn kjörs med saltvannkylning just pga denne

orsaken! (efter vad jag hört!)

Har man rensat kanaler o satt på ferskvannkylning då kan man höja gradtalet på termostaten!

 

Jag har ikke hört att dessa er mer rustbenägna enn andre motorer, nesten tvärtemot

her er det veldi mye jern som kan ruste innan noe hender!  :flag:

S/Y Gunga Din

Link to post

takk for svar!driver å monterer motoren inn nå, så håper den kommer til å gå bra!

 

det jeg hørte var den rusta forferderlig fort opp innvendig. At rett og slett sylinderen rust "nedover" så det ikke ble tett mellom topp og sylinder! MD11c skulle være bedre beskyttet mot rustangrep! men nå har jeg jo 2 11c liggende så kan jo bare bruke sylindere og topper derfra..

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...