_PiPp_ Startet 25.Mai.2004 Del på Facebook Startet 25.Mai.2004 Kjøpte idage en Volvo Penta MD2B. Vet ikke om det var veldig klokt men er lei av å sitte å skru nå i godværet! Har hørt at denne modellen har en stor svakhet med at sylindere og topper tærer opp veldig fort! er det noen som har erfaring med denne motoren?styrker og svakheter?hva jeg bør passe på og hva jeg bør gjøre for å holde den vedlikeholdt? Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 25.Mai.2004 Del på Facebook Svart 25.Mai.2004 veldig fort er vel relativt hardt tatt i. Mine 2 er over 30 år gamle, og tæring er ikke alt for mye problematisk kanskje. Men motorene er gamle, og gangen er jo ikke som en ny motor. Du betalte vel bare 6000 for den, så da er det kanskje sjansen verdt ? Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
_PiPp_ Svart 25.Mai.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Mai.2004 jepp betalte 6000, sett den på finn.no alt ja! var veil ikke så altfor dårlig kjøp det?komplett med instrumentpanel, gir ,propell osv.. sylindere og topper skulle vistnok være overhalt og eier hadde kjørt gjennom ferskvann etter hver tur(!) så håper den holder en stund.. Sitér dette innlegget Link to post
Arejane Svart 27.Mai.2004 Del på Facebook Svart 27.Mai.2004 Hei, jeg har en snekke med MD2B, 1974 modell. For noen år siden begynte kjølekanalene i manifoilen å tette seg til. Kjente på sylinderene at en var mye varmere enn den andre. Tok av manifoilen og brukte saltsyre og renset opp, samt pirket løs rust/saltavleiringer med skrujern o.l. Monterte deretter ferskvannskjløing fra Martec. Dette har fungert fint, men den elektriske sirkulasjonspumpen er "enkel og har kort levetid". Har også hatt av topp/sylinder og fått sjekket på motorverksted, men det var ikke behov for annet enn å slipe ventiler/seter. Skiftet også dysene. Motoren fungerer fint fortsatt. Sitér dette innlegget Mh Arejane Link to post
Arnstein Svart 27.Mai.2004 Del på Facebook Svart 27.Mai.2004 Min far har en 74 mod. Myra 22 med en MD2B. Denne motoren har garantert gått over 3000 timer (ikke timeteller). Rett etter at han kjøpte båten i 82, måtte han skifte toppakning på ene sylinderen. Grunnen var at forrige eier ikke hadde passet motoren skikkelig med det resultat at en vinge fra impelleren tettet en kjølevannskanal. Motoren er sjøvannskjølt og har gått som en klokke siden. Har hatt utallige dorgetimer i denne båten etter ørret og laks på Strynebukta og indre Nordfjord. Jeg tror denne motoren kan gå i 30 år til med vanlig godt ettersyn. Sitér dette innlegget mvh Arnstein M/B JAVA Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve. Link to post
Gunga Din Svart 27.Mai.2004 Del på Facebook Svart 27.Mai.2004 Hej ! Har ikke erfaring med 2B derimot IIC, efterföljarn som jag monterade ferskvannkylning på! som Arejane skrev så dras det in mye dritt genom kylkanalerna bla små sandpartiklar som tilsammens med saltvannet-rust bildar noe hårdt nere i bunn på varje sylinder, hårt som sement, vilket ikke lossner med kylar-rens uten man måste ha av 'toppen' og mekaniskt rense dette! termostaten har ett lavare gradtal när motorn kjörs med saltvannkylning just pga denne orsaken! (efter vad jag hört!) Har man rensat kanaler o satt på ferskvannkylning då kan man höja gradtalet på termostaten! Jag har ikke hört att dessa er mer rustbenägna enn andre motorer, nesten tvärtemot her er det veldi mye jern som kan ruste innan noe hender! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
_PiPp_ Svart 28.Mai.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Mai.2004 takk for svar!driver å monterer motoren inn nå, så håper den kommer til å gå bra! det jeg hørte var den rusta forferderlig fort opp innvendig. At rett og slett sylinderen rust "nedover" så det ikke ble tett mellom topp og sylinder! MD11c skulle være bedre beskyttet mot rustangrep! men nå har jeg jo 2 11c liggende så kan jo bare bruke sylindere og topper derfra.. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.