Jump to content

ustabil gps(clas ohlson) mot cmap(pc)

halcoen

Recommended Posts

kjøpt ny gps fra clas ohlson U95-13-C2 og koblet denne til pc xp med cmap. etter innlasting av driver etc funker gps en ok men når et logger ut og

inn igjen får eg problem med å vise båten i karten. får opp posisjon/cog i cmap så det er tydelig at gps en har kontakt med cmap.

bruker 4800/N/1 på comport (USB). Nokon som har hatt samme problem og kan fortelle kva som er galt??

Hvis CMAP viser pos og COG men ikke ikonet for båten, så høres det jo ut som et problem med CMAP og ikke GPSen.

Har CMAP på samme PC og Windows versjon fungert før med en annen GPS?

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Det virker da som en sånn driver er installert i og med at CMAP presenterer både posisjon og COG. Jeg kjenner ikke den aktuelle CO-GPSen, men slike virtuelle COM-port-drivere har fulgt med alle USB-GPSer jeg har vært borti. Det burde ikke være noe behov for å betale ekstra for sånt.

Hvis CMAP viser pos og COG men ikke ikonet for båten, så høres det jo ut som et problem med CMAP og ikke GPSen.

Har CMAP på samme PC og Windows versjon fungert før med en annen GPS?

Er enig at feilen ssv ligger i cmap men dette har fungert med en garmin gps da med vanleg serieport. Er det noen som vet om det er to-veis kominikasjon

mellom gps og pc eller er gps bare en slave som kun sender ut info mot pc ?

Allokere com-port ved USB-tilkobling gjøres i Windows Hypertherminal. Merk at når man først har allokert en av USB-portene, vil f.eks. COM 3 kun befinne seg ved denne fysiske porten og ingen andre.

Nå sitter jeg og surrer med COM 3, -5 og -7 på forskjellige USB-porter. Og der ser jeg at CO 38-2900 fra Navibe leverer data så det fosser ved 4800 baud.

Når jeg prøver å få Telchart til å være me på moroa, går det rett på trynet. Det hører med at jeg sitter på rommet i et betonghotell. Får se når jeg kommer hjem til trehuset i Son. Dessuten, i Telchart ligger det en konfigurasjonsfil som tar imot signalene fra GPS'en. Her settes korrekt port og baudrate.

Hei

Har denne gps´n skjølv og bruker vindows xp Har våre borti at båten ikkje viser på kartet men den viser pos og COG men med ein gang du er i bevegelse så kjem båten eller sirkelen ..har bare brukt den ca 15 timar nå men har aldri hatt problem til denne tid ..

http://home.tussa.com/frosten/ ------------Eg driver også med litt HTML KODER ------------------)) http://www.nipe-hyttene.no/

mini2.jpg

Kanskje off-topic, men jeg klarer ikke la være å reagere negativt på dette:

Test TIKI Navigator 6.0 i én time og se hva du synes...

Ikke en måned, ikke en uke, ikke en dag, men éééén heeeel TIME?

Kan det være tidenes minst generøse prøvetilbud?

Eldre C-map vil ha inndata via COM-port, og trenger et program som converterer USB til COM. Jeg bruker Franson GPS-gate til dette og det fungerer flott. Kan lastes ned fra Franson GPSgate (14 dagers prøveperiode. Lisens koster ca 200 kr.

lisens koster 85 kr og varer et år

har du usb gps går den rett på karta uten fransson gps gate - vertfall gamle c-map

Redigert av Jarle B (see edit history)
Kanskje off-topic, men jeg klarer ikke la være å reagere negativt på dette:

Ikke en måned, ikke en uke, ikke en dag, men éééén heeeel TIME?

Kan det være tidenes minst generøse prøvetilbud?

Fremdeles off-topic

Du Glemte dette.

Last ned demo og prøv TIKI gratis 30 ganger.

Har du lisens, kan du laste ned en oppgradering gratis.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Hei,

Har samme saken med min Clas Ohlson GPS, får opp en posisjon med ikke kurs. Dette har jeg funnet ut er av følgende grunn: CO-gps'en sender div setninger på NMEA-protokoll, men ikke kursen før du beveger deg. Har sammenlignet med en Garmin GPSMAP 60C, som sender den rette NMEA-setningen med en gang. Slik at du da får en kurs med en gang. Tror dette har med å gjøre at CO-gps'en er en relativ enkel sak, mens en Garmin f.eks gir dette med en gang. I alle fall, har ikke funnet noen umiddelbar løsning på dette enda. Har CO'GPS'en som en backup, og bruker Garmin 60C med ekstern antenne som primær.

For ordens skyld; Bruker ikke CMAP ECS, men prinsippet for NMEA-setninger er det samme uansett programvare.

Redigert av triise (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...