kjukken Svart 18.April.2009 Link til dette innlegget Svart 18.April.2009 Hensikten med kjølefinner har jeg forstått. Det var derfor jeg uttrykte min undring over at man benytter kjølefinner på et produkt som ikke utvikler varme. Victron oppgir et spenningsfall på 0,02 til maksimalt 0,1 Volt på FET-isolatorene. Betyr dette at de har tilsvarende høyere virkningsgrad i forhold til konvensjonelle diodesplittere med 0,7 Volt spenningsfall, eller er har de samme energitap? Oj, ser at du har svart før jeg rakk å poste dette. Ikke desto mindre; har du svar på det siste spørsmålet mitt Lotus (eller andre)? Hvis ikke, er det ikke så farlig. Som sagt, betyr det (for meg) lite. Jeg er bare nysgjerrig av natur. Sitér dette innlegget Link to post
Lotus Svart 18.April.2009 Link til dette innlegget Svart 18.April.2009 De Valeo dynamoene Volvo gjerne bruker har som regel en senseledning som skal festes på batteripolen. Dynamoen kompenserer da for spenningstapet i ordinære skilledioder. Dessverre er det ingen temperaturkompensering. For å få til det, må man ha en regulator som her en slik funksjon. Man erstatter med andre ord originalregulatoren med en ny slik regulator. Du har ikke blitt lurt. Nå har du jo en grei ladespenning. I praksis hadde dette vævt helt ok og en tempsensor hadde ikke vært 1. prioritet. Imidlertid står dine batterier i motorrommet. Der blir det fort 40 grader. Det liker batteriene meget dårlig. Samtidig skulle ladespenningen vært ca 0,6 volt lavere enn ved 20 grader. Selv om jeg ivrer for høy ladespenning, er 14,56V ved 40 grader alt for mye. Lager du noe luftsikrulasjonsgreier som kjøler når du kjører, vil likevel en 400 kilos glovarm jernklump av en motor avgi veldig mye varme veldig lenge etter at kjøreturen er ferdig. Du lader riktignok ikke lenger, men batteriene hater varmen som pesten. Sånn som situasjonen er nå, er min mening at du ikke kjøper noen ny regulator eller gjør andre endringer på ladingen. Du bare flytter batteriene ut av motorrommet og til et kaldere sted. Da er ladespenningen din plutselig helt grei, men litt lav når det er kaldt/vinter. Men om du ikke bruker båten når det er drittkaldt..... ikkeno problem. Sitér dette innlegget Link to post
Lotus Svart 18.April.2009 Link til dette innlegget Svart 18.April.2009 Har sjekket og funnet svar på det siste spørsmålet ditt. Ser ut som mastervolt bruiker MOSFET og her er er en tabell over spenningsfall, dvs virkningsgrad for forskjellige løsninger: Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 18.April.2009 Link til dette innlegget Svart 18.April.2009 Da denne tråden dreide seg om batterier, kan jeg ikke dy meg for å spørre dere som har greie på denslags om et problem som jeg oppdaget i går da jeg sjøsatte båten.Sartbatteriet hadde et hull i bunnen, og bar preg av at det hadde vært skikkelig varmt.Dette er et Sønnak Maxima,som i følge selger skulle være helt rått.Det eneste jeg har gjort, er helt vanlig bruk, med lading fra original batterilader levert med båten fra fabrikk.Er det noen som har en teori på hva dette kan være.Batteriet er kun brukt en sesong. Sitér dette innlegget Link to post
Allan E Svart 18.April.2009 Link til dette innlegget Svart 18.April.2009 Vil ikke denne knallgassen som lages gå rett i motoren og brennes opp der lenge før en får en eksplosiv blanding. Når motoren stoppes slutter ladingen og gassing opphører. Sitér dette innlegget Link to post
Capt'n Svart 18.April.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.April.2009 Jo det tror jeg også Allan E. Så lenge jeg kjører blir innluften utenfra ledet på batteriene, og siden motoren min forbruker ca 10-12 m3 luft i minuttet går nok denne knallgassen rett i forbrenningen. Dessuten får batteriene også kjøling. Men som Lotus sier blir det nok litt for varmt for batteriene i tiden etter stopp av motor (men da foregår ikke lading slik at gassing ikke vil opptre, men det er nok uheldig for batteriene med denne varmen likevel). Funderer på om jeg burde justere ned ladespenningen... Hvordan/hvorhen gjør jeg det?? Sitér dette innlegget Vennlig hilsen Capt'n. Link to post
kjukken Svart 18.April.2009 Link til dette innlegget Svart 18.April.2009 Har sjekket og funnet svar på det siste spørsmålet ditt.Ser ut som mastervolt bruiker MOSFET og her er er en tabell over spenningsfall, dvs virkningsgrad for forskjellige løsninger: Jeg er vel ikke den eneste flisespikkeren her på forumet, så jeg prøver meg på en liten oppsummering; Sterling og Victron er dårligste kjøpet, for da må man kjøpe en ovn i tillegg. Sitér dette innlegget Link to post
kjukken Svart 19.April.2009 Link til dette innlegget Svart 19.April.2009 Jeg gir meg ikke ("flisespikkeren" slår til igjen), Lotus; ditt innledningsvise innlegg baserte seg på at MOSFET skillerne til Mastervolt ikke var noe bedre enn vanlige diodeskillere fordi de hadde de samme kjøleribbene, og at dette vare kostbare ovner. Lengre ut i tråden synes jeg å registrere at du modererer dette synet litte granne når du (informativt nok) limer inn illustrasjoner som med all ønskelig tydelighet viser at du tok litt feil i utgangspunktet. Dette blir i sin tur best illustrert ved at du setter likhetstegn mellom spenningstap og virkningsgrad, hvilket står i sterk kontrast til den ovenfor nevnte "innledningslogikken". Jeg ser at dette kan bli litt innviklet for de som ikke deltar aktivt i diskusjonen, men det burde ikke være mindre viktig av den grunn. Du er en av ekspertene i forumet som tilsynelatende ikke har interesse av å reklamere for spesifikke produkter. Av det følger at dine uttalelser får en viss troverdighet hos forumbrukerne. Misforstå meg ikke; dette er ikke kritikk (jeg elsker å lese innleggene fra dere eksperter og sluker det rått, har lært enormt mye på få uker), men kun en påminnelse om at "tro kan flytte fjell". Sitér dette innlegget Link to post
Lotus Svart 19.April.2009 Link til dette innlegget Svart 19.April.2009 Mosfet har et tap som øker med strømmengden. Mastervolts splitter skulle kompensere for dette, men for å kompensere er prisen at det blir et tap i form av varme. Derfor finnes det kjøleribber på Mastervolts enhet. Av de store kjøleribbene å dømme, antok jeg at tapet var like stort som dioder ved høye strømmer, men at den klarte å holde spenninga oppe. Det var feil. Dobbeltfeil faktisk for den klarer jo ikke engang å holde spenningen oppe. Splitteren kompenserer altså slett ikke for spenningstapet, den bare har mindre av det. Hva har man da? En litt snillere variant av en diodesplitter, men fortsatt med spenningstap. Så hva er da vitsen? Spenningstapet er såpass at man uansett må kompensere for det. Sterlings splitter virker imidlertid etter hensikten. Null spenningstap, men jeg skjønner ikke hvordan de har gjort det, for Sterlings splitter har ingen kjøleribber, så det kan da heller ikke være noe strømtap. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 19.April.2009 Link til dette innlegget Svart 19.April.2009 MOSFET sitt fulle navn er Metal-Oxide-Semiconductor-Field-Effect-Transistor. MOS er bare en annen måte å bygge opp halvlederovergangen. I en slik applikasjon som dette gjør halvledere samme jobben som et rele. En jobb releet gjør mye bedre og langt rimeligere. Forøvrig gikk denne tråden, som handler om sikkerhet, i omtrent 15 innlegg før det ble nok en ladediskusjon. Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 27.April.2009 Link til dette innlegget Svart 27.April.2009 for Sterlings splitter har ingen kjøleribber, så det kan da heller ikke være noe strømtap. Enkelt forklart: PSR jobber ikke bare med MosFet men også (mest) med reléer. Men det som er interessant her er at MV angir "ikke noe spenningsfall" fordi det stemmer ikke. Ellers er det helt riktig som Lotus sa noen innlegg over. Hvis han Capt`n har dynamo med senseledning da er det et dårlig kjøp (...selgere) fordi da kunne han virklig bedre ha brukt en helt vanlig diodeskiller. Forutsatt at det ikke blir for mye spenningsøkning på minste benken. Og med det til spenningen av 14,56V som Capt`n måler, regulatoren på Valeo (hvis det er en) kan ikke justeres på spenningen. Men hvor måler du det, på start eller forbruk? Og hva er spenningen på andre mens du måler på første batteribenken? Til Mulligan og siden det ble sitat om noe jeg sa på BP og. Det er verken feil eller farligere å montere batterier på motorrom. Men man skulle ha litt respekt og sjekke hvordan batteriene trives inne der, fordi konsekvensen kan være unødvendige. Og en slik sjekk er enkelt: kjenner man det ikke som kjølig på handen da skulle man sjekke nærmere. Ellers er det vel absolut standard å ha batterier på motorrom, og hvis det bare er startbatteriene som står der. Men man kan jo tenke litt og enten sjekke eller lage en isolering mot det verreste. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.