Jump to content

Hvor farlig er det med syrebatterier plassert i mottorrom?


Capt'n

Recommended Posts

Jeg leser av flere tråder her inne at batteriene ikke skal ha det for varmt.

Dessuten kan syrebatterier avgi knallgass.

Syrebatterier kan koke.

 

Jeg leser senest i dag om brann i båt. Det gjør meg noe urolig, og det ønsker jeg ikke å være på sjøen, der vil jeg slappe av :smash:

 

Jeg har Sønnak Nautilus Freeline Marine batterier, såkalte vedlikeholdsfrie (det betyr vel at de ikke skal ha påfyll av vann). Likevel er det en overløpsventil og medfølgende slange som vel betyr at "noe" kan komme ut... Brennbart? Eksplosivt? :confused:

 

Mine batterier er plassert i motorrom (originalt fra Scand). Forbruk på babord side av motoren og start på styrbord side av motoren. Fine og sikre kasser er laget, men de er jo ganske tette da. Er dette heldig? Det blir nok varmt i mottorrom. Knallgass kan samles, og en gnist i mottorrom er jo ikke aldeles utenkelig...

 

71_1635911022.jpg

 

Slik ser det ut i mitt motorrom. Du ser ett lite hjørne av batterikassen på styrbord side ute i venstre billedkant (hvit kryssfiner), rett ved siden av den brune kryssfineren. Tilsvarende kasse finnes på babord side.

 

Har dere noen synspunkter på dette? Skal jeg ta det helt med ro og vite et dette er en trygg og god installasjon, eller bør jeg bytte til AGM batterier som ikke gasser og dermed er vel mye tryggere? Eller må jeg flytte alle batteriene til en annen del av båten for å være trygg? Håper ikke det :nonod:

 

Takknemlig for synspunkter her (gjerne noe beroligende). Jeg ønsker selvfølgelig å ha det så brannsikkert som mulig.

 

mvh

Capt'n :smiley:

Vennlig hilsen Capt'n.

Link to post

Ja, litt underlig plassering synes jeg.

Og med tanke på hva som sies i en annen tråd her blir jeg litt skeptisk:

 

 

Men de aller fleste har batteriene sine rett på motorrommet, som ofte ikke ha tilstrekkelig lufting.

 

Jeg har sett mange slike rom som klarer fint å bli 60°C og mer varmt.

At da batterier klarer å bli varmet opp til over mye mer enn 20°C er i så fall ikke noe kunst.

 

Snakker vi da i tillegg om lokkete, eller gelbatterier som er enda verre, da kan det fort gå galt

 

Jørg

 

Hva kan "gå galt"? Brann?

Vennlig hilsen Capt'n.

Link to post

Å si at en slik installasjon er farlig føler jeg er å gå litt langt, men at det kunne blitt gjort bedre er det liten tvil om.

 

Batterier skal installeres ventilert, og dette kan gjøres passivt eller aktivt. I motorrom hvor batteriene får dårlig kjøling anbefaler jeg passiv ventilasjon til friluft og tvungen ventilasjon til kjøling av batteriene når temperaturen i motorrommet er høy.

 

Alt som trengs er en gasstett batterikasse og to slanger ut i friluft. En liten vifte trykker kald luft inn i kassen via den ene slangen og luften går da ut gjennom den andre slangen.

 

Dette har jeg gjort i en del yrkesfartøyer for å få batteriene til å vare lenger.

Link to post

Ja, enig i det. Tenkte kanskje jeg skulle utnytte de batteriene jeg har maksimalt før jeg bytter til AGM (koster jo litt peng å bytte alle batterier). Og ønsker å ha tryggt båtliv fram til da.

Det er nok uansett rimeligst og enklest å bytte til AGM i forhold til å bygge noe kjøle/lufte greier, eller å flytte batteriene.

Men tåler AGM greit å stå i 60 graders motorrom da?

 

Hvordan eksploderer knallgassen (eller tar fyr)? Blir det en stor smell der hekken på båten er borte vekk...? Eller er gassen raskt forbrent slik at det ikke er sansynlig at andre komponenter tar fyr pga en knallgass forbrenning/eksplosjon?

Liker ikke dette her med syrebatterier og knallgass.

Vennlig hilsen Capt'n.

Link to post

Man slipper ikke unna tanken på knallgass med AGM batterier, og det foreligger heller ingen endringer i krav til ventilasjon foreløpig.

Det er vel ting som tyder på at krav til ventilasjon vil bli ca en firedel med AGM batterier men vi får vel skyte bjørnen før vi selger skinnet.

 

Alle batterier får redusert levetid med høy temperatur og faren for gassing øker med temperatur. Man kan selvfølgelig senke ladespenningen, men hvorfor ikke bare gjøre det riktig i riktig ende først?

Link to post

Og med "riktig ende" antar jeg at du mener god ventilasjon.

Hos meg ligger lufttilførselen til motorrommet rett ved batterikassene. Luftinntaksslangene kommer direkte ned fra ventilene i skutesiden og ender like ved batteriene. Jeg vil anta at en VP 200hk diesel har behov for en 10-12 m3 luft i minuttet, som jo betyr en betyr en ganske bra luftstrøm forbi batteriene (kald uteluft). Dette må vel være en ganske ok kjøling.

Denne kjølingen har jeg ikke når motoren står stille og landstrømmen er påkoblet, men da er det heller ikke så varmt i motorrommet.

Vennlig hilsen Capt'n.

Link to post

Mål temperaturen i motorrommet. Denne skal etter regelen maksimalt bli utetemperatur pluss 20 grader C.

Man tar høyde for den høyeste oppnådde temperatur før tiltak vurderes, og temperaturen i motorrommet blir da gjerne mellom 30 og 50 grader på en varm sommerdag.

så spørs det hvor lenge man lader under slike forhold?

 

Uansett mener jeg det er beste å bare gjøre det riktig i bunn og glemme hele greia etterpå. (Dette inkluderer en vurdering om man bør installere ladeutstyr som lader batteriene temperaturkompensert, noe som alltid er å foretrekke i dette landet hvor temperaturen i batteriet fort kan svinge mellom 0 og 25 grader).

Link to post
Jeg leser av flere tråder her inne at batteriene ikke skal ha det for varmt.

Dessuten kan syrebatterier avgi knallgass.

Syrebatterier kan koke.

 

Jeg leser senest i dag om brann i båt. Det gjør meg noe urolig, og det ønsker jeg ikke å være på sjøen, der vil jeg slappe av :smash:

 

Jeg har Sønnak Nautilus Freeline Marine batterier, såkalte vedlikeholdsfrie (det betyr vel at de ikke skal ha påfyll av vann). Likevel er det en overløpsventil og medfølgende slange som vel betyr at "noe" kan komme ut... Brennbart? Eksplosivt? :confused:

 

Har dere noen synspunkter på dette? Skal jeg ta det helt med ro og vite et dette er en trygg og god installasjon, eller bør jeg bytte til Takknemlig for synspunkter her (gjerne noe beroligende). Jeg ønsker selvfølgelig å ha det så brannsikkert som mulig.

 

mvh

Capt'n :smiley:

 

Egentlig kan alle sove trygt uansett type batterier.

Og med dynamo og batteriladere tilpasset batteribanken, er alt lagt til rette, for kosetur med båten.

 

Du kan også sove trygt med de batteriene ifølge reklamen.

sitat"

Sønnak Batteri Freeline/Marine En gnistfanger ved hver av de to utluftingsventilene forhindrer at eventuelle

gnister slår inn i batteriet og forårsaker eksplosjon / antennelse av ..."

 

Googla litt på nett fant et bilbatteri som hadde eksplodert, det stod i en brønn under matta i koffertrommet

og et båtbattert fordi det var brann rundt batteriene.

 

Har kjennskap til en eksplosjon i båt, han lånte en hurtiglader og greide og kortslutte mens han ladet som værst,

med alle proppene ute, skal en si på over 60 år.

 

Derimot må en være forsiktig med mobil og PC hvis en skal tro det en fant med søk på "Batteri eksplosjon".

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post

Ta kontakt med dem og spør om å få en kopi av regelverket de må ha for å komme med en slik uttalelse.

For meg er det i alle fall helt ukjent at det har kommet med en endring, kun et forslag til endring.

 

Formelen som benyttes i dag for ventilasjonskrav innebefatter antall celler, en faktor på 110 og for fritidsbåt og en fjerdedel av tilgjengelig ladestrøm etc.

 

Forslaget går i grove trekk ut på at ventilasjonskravet for denne ”nye typen batterier” blir en firedel av det som gjelder forøvrig, men jeg er ikke godt nok informert om hva dette innebærer i praksis.

Trolig er det en faktor i formelen som blir gjort om, for da skjønner jo alle det nye kravet automatisk. (Jeg tipper det er faktoren for tilgjengelig ladestrøm som blir endret på).

Link to post

Batterier skal en uansett behandle korrekt. Hva med å se hva som skjer dersom

en er uheldig og varmer opp en vanlig 3,6volts LiIon D-celle nedi en boks?

 

Klikk på bildet for å se og høre hva som da skjer!

batt_bang.jpg

(Testen utført da jeg på jobbet på FFI)

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
....det er beste å bare gjøre det riktig i bunn og glemme hele greia etterpå. (Dette inkluderer en vurdering om man bør installere ladeutstyr som lader batteriene temperaturkompensert, noe som alltid er å foretrekke i dette landet hvor temperaturen i batteriet fort kan svinge mellom 0 og 25 grader).

 

Oki, men finnes det slikt temperaturkompensert ladeutstyr som kan kobles til generatoren? Jeg har nettopp betalt dyrt for en Mastervolt Battery Mate og hadde håpt at denne ville gjøre en bra jobb, men kanskje den ikke er bra nok likevel da?

Vennlig hilsen Capt'n.

Link to post
Oki, men finnes det slikt temperaturkompensert ladeutstyr som kan kobles til generatoren?

 

Mener Stirling og Jorg Becker har noe greier der.

 

Ellers så hadde Hulda startbatteriet i motorrommet helt i starten av karrieren. Admiralen og jeg var ute i Oslofjorden meget senhøstes, kaldt i vannet. Oppdaget at batteriet var for varmt ved at ladingen kuttet tvert. Vi la til i Engelsviken og hadde oss en middag. Da hadde batteriet kjølt seg såpass ned at det funket som det skulle. Det fikk seg imidlertid en knekk for livet og ble skiftet ut.

 

Nå lader Hulda med en 'bussregulator' som gir 14,7 volt. Batteriet står for seg selv under dørken og virker til å ha det helt bra. Jeg må etterfylle vann en gang i året, Biltema startbatterier.

Link to post
Oki, men finnes det slikt temperaturkompensert ladeutstyr som kan kobles til generatoren? Jeg har nettopp betalt dyrt for en Mastervolt Battery Mate og hadde håpt at denne ville gjøre en bra jobb, men kanskje den ikke er bra nok likevel da?

Du har vel hatt en grunn til å kjøpe denne batterymaten? For du vet jo hva det er du har kjøpt? En svindyr diodesplitter. Som kompenserer for spenningstapet i skillediodene. Les kompenserer. Tapet er der fortsatt, men blir kompensert for. Dette er en fortsatt en liten varmeovn. Hva tror du de enorme kjølefinnene er godt for?

 

Hvorfor kjøpte du denne når du har en volvomotor med en dynamo som har senseledning og kan kompensere for det samme tapet? Virker jo som en vanvittig sløsing med penger. Skulle du absolutt ha en diodesplitter, kunne du jo bare kjøpt en rimelig normal diodesplitter og festet senseledningen til batteriet for å få riktig ladespenning. Og hva må du gjøre nå? Ja, akkurat. Feste den samme senseledningen til batteriene likevel for å kompenserer for ledningstapet.

 

Hadde du f.eks kjøpt en PDAR spenningsregulator av Jørg, ville du fått intelligent spenningsregulering, temperatursensing, innebygget sikkerhet mot feil og 3 trinns ladeautomatikk. Antageligvis billigere enn det du har betalt for battery mate'n din.

 

Batterymaten din gjør en utmerket jobb, men den gjør jo bare den jobben den er satt til å gjøre. Og den jobben er jo tydeligvis en jobb du slett ikke trenger å få gjort siden dynamoen din glatt kunne kompensert for spenningstapet.

 

Så hva er forskjellen? Ingen forskjell over hode med unntak av at du har brukt mye penger.

Redigert av Lotus (see edit history)
Link to post
Du har vel hatt en grunn til å kjøpe denne batterymaten? For du vet jo hva det er du har kjøpt? En svindyr diodesplitter. Som kompenserer for spenningstapet i skillediodene. Les kompenserer. Tapet er der fortsatt, men blir kompensert for. Dette er en fortsatt en liten varmeovn. Hva tror du de enorme kjølefinnene er godt for?

 

Muligens at vi beveger oss litt off topic, men jeg spør nå av ren og skjær uvitenhet: Er du 100% sikker? Jeg regner med det, da jeg har forstått at du, Lotus, (inkludert mange andre på forumet) har mye peiling på elektronikk. Jeg spurte Ole Petter om dette med kjøleribber i en annen tråd i forbindelse med at han linket til en batterivakt fra Mastervolt. Svaret var, ikke uventet, at man ofte bruker samme kapsling i flere produkter for å spare penger i produksjon + dette med identitet, osv. Kjølefinnene var altså overflødige på dette produktet. Dette syns jeg er litt snodig, for da går jo produsentene på en måte ut fra at markedet ikke forstår hva kjølefinnene er til for. Jeg har dynamo uten avansert regulator, så jeg kjøpte batteriskiller fra Victron. De gjør et nummer ut av at denne har FET teknologi (de heter sågar Argofet), og ikke dioder (trodde jeg). Den er temmelig lik skillediodene, altså kapsling med samme kjølefinner. Ikke at det betyr så mye for meg, men kan jeg gå ut fra at dette også er en diode med kompensasjon? (Dette var kanskje mange ord for et lite problem, men jeg har ikke så mye å gjøre på akkurat nå.)

Link to post

Ingen grunn til å unnskylde, man kan kjøpe akkurat det man vil, men du hadde vel en grunn til å kjøpe den?

Denne dingsen er en ypperlig teknisk greie, blant de beste til å gjøre det den gjør. Det bare hørtes ut som om du egentlig forventet at den skulle gjøre noe annet.

 

Edit: Dette var ment som et svar til Capt'n.

Redigert av Lotus (see edit history)
Link to post

Mosfet har også spenningsfall, det er lite ved små strømmer, men øker når strømmen øker. De er jo også halvledere.

Nå vet jeg ikke om denne skilledioden bruker mosfet, dioder eller noe annet, men man putter ikke inn slike enorme kjølefinner uten grunn. De skal lede bort varme.

afbShS_T6_.jpgbattery_mate.gif

 

Tydeligvis er det viktig med god ventilering og at finnene står vertikalt for bedre luftsirkulasjon og varmeavgivelse.

Da kan vi nok trygt anta at kjølefinnene har en jobb å gjøre.

Redigert av Lotus (see edit history)
Link to post

Hensikten med kjølefinner har jeg forstått. Det var derfor jeg uttrykte min undring over at man benytter kjølefinner på et produkt som ikke utvikler varme. Victron oppgir et spenningsfall på 0,02 til maksimalt 0,1 Volt på FET-isolatorene. Betyr dette at de har tilsvarende høyere virkningsgrad i forhold til konvensjonelle diodesplittere med 0,7 Volt spenningsfall, eller er har de samme energitap?

 

Oj, ser at du har svart før jeg rakk å poste dette.

Redigert av kjukken (see edit history)
Link to post

Tja, grunnen til kjøpet var lav ladespenning 13,5V (hadde vanlig skillediode). Jeg forhørte meg hos de kunnskapsrike og profesjonelle om hva jeg skulle gjøre og fikk fortalt at dette er løsningen (ikke noen som nevnte noe om muligheten for å flytte sensing).

Har aldri hørt om temperaturkompensert lading fra dynamo, heller ingen som nevnte/forklarte meg at dette burde jeg ha.

Nå er ladingen kanskje blitt "overbra", har 14,56V ladespenning og da er jeg litt nervøs for gassing.

Dermed har jeg begynt å forhøre meg blant annet her på BP, og andre steder, om min løsning med ladere/batteri/plassering/spenning/temperatur etc. er bra.

Kanskje er jeg blitt lurt når jeg kjøpte Mastervolt Battery Mate?? Slik jeg forstår rådene her på BP burde jeg heller ha noe inteligent ladeutstyr mellom dynamo og batteribanker som lader tilpasset etter temperatur, spenning, topping, vedlikehold, gassingspunkt, max og min etc. I tillegg burde jeg ha egne lufte og kjølekanaler inn/ut til batteriene som da skal stå i lukkede bokser. Jeg synes dette begynner å bli heftige greier for å ha sikker og trygg batteri/ladeinstallasjon.

Vennlig hilsen Capt'n.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...