Jump to content

Biltema kontaktlim, riktig lim til lyddempingsplater?


Jazzmatazz

Recommended Posts

Kontaktlim er ok å bruke men,

Jeg kjøpte akkurat en boks i Drammen i drammen den var som gummi og umulig å pensle ut.

Blei litt irritert og dro for å bytte den i Tønsberg (båten er der) den var litt bedre nærmest som pudding.

 

Jeg anbefaler deg å kjøpe et annet sted.

Link to post
Share on other sites

Det der må være uflaks, jeg har handlet det limet flere ganger over flere år og aldri hatt problemer, fungerer akkurat like bra som kontaktlim fra Casco etc. Løsemiddelet er ekstremt flyktig, og lukter ikke sunt, men etter at det har fordampet er limet ikke brannfarlig.

Slutter meg ellers til det JRO skriver, de selvklebende mattene sitter som støpt.

Link to post
Share on other sites

Det står på boksen at det er meget eksplosivt i gassform og brannfarlig.

 

Jeg må bare nevne i forbifarten en liten historie fra en kunde som hadde handlet brannfugemasse og brannskum av meg. Kunden hadde et bygg hvor det var satt opp betongvegger som skulle brannklassifiseres etter IE240. Til dette hadde han handlet både brannskum og brannfugemasse av meg som er klassifisert etter EU norm 1366-4 IE 240. Dette skulle da benyttes i til fuging i skjøtene på denne veggen slik at flammer ikke kan trenge gjennom skjøtene ved eventuell brann før etter 240 minutter.

 

Karen ringte lettere febrilsk og medelte at det på boksen med brannskummet sto å lese: "Meget brannfarlig" :eek: Dette har sammenheng med at som drivgass og løsemiddel for PU-skumm(enten det er brannklassifisert eller ikke) benyttes en blanding ab propan og butan. Skummet er etter herding selvfølgelig ikke brannfarlig, men på boksen, full av propan/butan er det selvfølgelig det. Samme gjelder også kontakltlim på løsemiddelbasis intill løsemiddelet er borte(limet har herdet).

 

Må også få nevne i samme åndedrag at vi som første i verden(i løpet av sommeren) lanserer "Isolasjonsplatelim" på boks. Dette er et lim som leveres i samme boks som byggskum, det ekstruderes på samme måte, men eksanderer ikke slik som byggskum. Dette er et produkt som er ment til alle former for lettvektplater slik som rockwool, eps, Jacofoam etc. Vi håper å få distribuert dette til de fleste byggvareforretninger innen sommeren/høsten. Dette vil lanseres med en folder som beskriver bruken. En boks vil holde til ca 6m2.

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

funker det like bra som limet på boks?

Min erfaring er at det er bedre. Man behøver ikke å vente til limet er nesten tørt før man legger ting sammen.

Har brukt det både til skottbekledning og lydisolering med godt resultat.

Det blir jo dyrere enn boks/kost løsningen, men kommer ikke til å gå tilbake til det klisset :smash:

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder kontaktlim så finnes det både løsemiddelbasert og vannbasert. Fremdeles holder jeg nok en knapp på det løsemiddelbaserte, men Chemimax har et godt vannbasert produkt også. Når det gjelder disse limtypene har begge to en ting til felles, de eldes. De eldes også på boksen slik at det blir som en klissete klump slik en av dere har erfart. Sjekk datostempling, alle lim har en utløpsdato stemplet eller inkjet printet på boks/patron/spann. Det som er værre er at de også eldes relativt raskt etter bruk(tørker ut). Dette skjer ikke i løpet av en sessong eller to, men i løpet av 10-15 år. Dette høres sikkert ikke ille ut, men grunnen til at folk skifter lyddempingsplater er ofte at de faller av eller at folien(som også er limt med kontaktlim) løsner. Konkaktlim på sprayboks er verken dårligere eller bedre. Hvis man skal sikkre seg lengre levetid på lim til dette skal man benytte MS-Polymer. Dette limet har en helt annen levetid enn kontaktlim, men må stripelimes grunnet konsistensen. Mange av dere er jo så glade i Tec7....til dette formålet duger det bedre enn kontaktlim !

 

Jeg nevnte et isolasjonsplatelim som "vi" lanserer i løpet av sommeren. Det vil bli en god løsning til dette formålet, men enn så lenge....MS Polymer !

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...