Jump to content

Ny mahognyfiner på innredning - fungerer det?

Honduras

Recommended Posts

Som enkelte kanskje har fått med seg har jeg kjøpt en eldre Polar 22 Classic som nytt prosjekt ( i tillegg til evighetsprosjektet Glen-L Squirt :cool: )

På den er innredningen tatt av sol, vind og vær slik at platene er tildels missfarget i mahognyen. Gul og grå. Typisk gammel båt.

Man kan selvsagt lage ny innredning med ny plater og bruke de gamle som mal, men er det noen som har finert opp innredningen på nytt?

Oslo Finerfabrikk selger Sapelli "mahogny"'finér 0,6mm med forsterket bakside i flak på 250x120cm. Vurderer om det lar seg gjøre å slipe ned de gamle platene og lime på ny finer før jeg beiser og lakker de opp på nytt.

Noen som har forsøkt med godt resultat?

Redigert av Honduras (see edit history)

Honduras, det går sikkert fint det, dersom du er nøye, og du har nok dybde i speilene du ønsker å erstatte\dekke over. Du må tenke igjennom kantingen, bytte evt frese spor i eksisterende hjørneløsninger for å få det helt strøkent dersom du bruker tynn nok finer og får denne inn de nyfreste sporet i speil rammen. Utifra hva jeg har sett av bilder fra Gatsby prosjektet ditt så bør dette ikke være noe problem for deg.

Tenk også på at du ikke ønsker noen luftlommer (som kan det kan over tid legge seg fuktighet i) av noen slag imellom gammelt og nytt, så bruk gjerne lim med god fuge evne bedre enn rent lim (epoxy)

Mht at sapelli mahogany er det ganske stripete preg på, så på store flater så kan det bli litt masete dersom du ikke er zebra fan..

Du bør også tenke på sapelli'n i lengde rettningen når du gjør innredningen så du ikke får mahogany stripene på kryss og tvers. (vanligst å bruke dette slik at det blir vertikale striper)

Mvh

Champagne

Takk for svar...

Først en liten rettelse.. Gatsby-båten er det Classic Fiberglass (CF) her på forumet som lager. Æres den som æres bør. Er enig med deg i at han ikke hadde hatt noen problemer med å fikse dette. En av mine favoritt-tråder.

Mitt evighets-prosjekt her på BP ( vel å merke, har ett par andre evighetsprosjekter også :crazy: ) er en GLen-L Squirt. Same,same, but different :cool:

Tror nok jeg skal klare å dra i land fineringen i forhold til liming osv, men det er greit å høre erfaringen fra de som eventuelt allerede har gjort det.

Her er bilde av en NY Polar Classic:

22_skap_stor.jpg

Er det dette du mener med Sapelli-sebra-striper ?

Her ett bilde som viser noe av problemet:

img_5439.jpg

Det er forøvrig ingen speiler i dører osv på den gamle båten, bare slette finerplater. Lukene er også slette plater, med en kantlist i plastikk i ett innfrest spor. Dette kan selvsagt gjøres mye penere, men i første omgang tenkte jeg å gjøre båten presentabel på en rask og grei måte.

Dersom ikke fineren har begynt å løsne så høres det ut som en dårlig ide.

Er du sikker på at det er mahogny og ikke teak ?

Dersom du får fjernet all lakk, pusser over med fint sandpapir i trefiber-retningen ( kan godt bruke plansliper ) så er jeg ganske så sikker på at det meste av skjolder er borte. Om det er sorte misfarginger, kan det være en ide å bleike disse før du går videre.

Bruk så en rødbrun beis evt. Hempel sin Mahogny eller Teak Colour Restorer, for vinne tilbake fargen i treværket. Behandl overflaten to ganger om du ikke er fornøyd med resultatet etter første gang.

Slip så lett over med sandpapir. Nå burde det være klart for lakking.

Redigert av Finn Erik Helberg (see edit history)

Jeg skal sjekke det hele nærmere når jeg får hentet båten, men antar at fineren som er brukt originalt er så tynn at den nærmest er "dampet" på. Brukes mye 0,5-0,6mm finer på slike innredningsplater, og da ska de ikke stå ubeskyttet lenge før fineren mer eller mindre er borte. Ikke noe særlig igjen å slipe på ihvertfall.

Derfor er jeg ute etter å se om noen har gått veien allerede.

Det enkleste er selvsagt nedpussing, beis og lakk, men jeg er litt redd for at det toget allerede har gått for en del av innredningen.

Jupp, Honduras, det er det jeg mener med sapelli zebra'n :giggle: Jeg er personlig ikke så glad i sapelli'n da jeg har preferanse for mer ensfarget mahogany (les: honduras :yesnod: )

Beklager at jeg skrev feil navn på prosjektet ditt, mente selfølgelig Squirt'n din. Har også sett Gatsby'tråden til CF, bare lekkert!!

Mht å slipe ned så slitne fronter, du bør jo prøve, da det er ett billigere alternativ til å kjøpe finer. Men som du selv sier, den er sansynligvis syyltynn. Da kan det du tenker ved å legge utenpåliggende finer være ett alternativ, med litt flid og finesse og med nye kantlister etc så kan det bli fint som bare det.

mvh

Champagne

Redigert av MY Champagne (see edit history)

Har samme problem i min nidelv, første omgang lakker jeg ny farge oppå gammel lakk mer herdins teak nr 922, dette er nødløsning, skulle kanskje hatt mer mahogny farge??

vurderer å bytte innredning etterhvert hvis dette ikke blir bra, har så langt blitt bra..mye triksing og fiksing. går over med benar olje etterpå , halvblank.man må prøve seg frem,kjipt med stygt interiør..lykke til! :cheers:

Jeg forsøker på denne måten å få kontakt med "Honduras". Har forsøkt å svare på melding, men får det ikke til. Jeg har fullstendig dokumentasjon på mitt Polarprosjekt med bilder fra A-Å. Denne kan du få av meg. Kontakt meg på 35 55 85 85 eller 918 85 1 85.

Uansett, det å lime finer utenpå eksisterende er en dårlig løsning. Hva da med hjørner? Nei, det blir ikke fint.

Hører eventuelt fra deg!

Hilsen

Tuta (Thor Norling)

Jeg shinet opp interiøret i forrige båt, der interiøret så lite pent ut. Denne hadde samme løsning som hos deg, teakfiner kantet med svarte plastlister. Jeg fjernet gammel lakk med en kombinasjon av sikling og slipemasnkin med fint slipepapir, vasket med rødsprit og beiset først med Herdins pulverbeis i en passende bruntone. Deretter ble det mange strøk med Epifanes blank teaklakk, de første tynnet 50% med passende tynner. Og resultatet ble riktig lekkert, selv om platene var stygge og solblekede i utgangspunktet. Mye arbeid, men det finnes vel ikke noen gode snarveier her. Enten fjerne gammel lakk og berge de gamle platene, eller bruke dem som mal til å lage nye. Med litt forsiktighet kan du berge svært mye av det du allerede har...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Jeg shinet opp interiøret i forrige båt, der interiøret så lite pent ut. Denne hadde samme løsning som hos deg, teakfiner kantet med svarte plastlister. Jeg fjernet gammel lakk med en kombinasjon av sikling og slipemasnkin med fint slipepapir, vasket med rødsprit og beiset først med Herdins pulverbeis i en passende bruntone. Deretter ble det mange strøk med Epifanes blank teaklakk, de første tynnet 50% med passende tynner. Og resultatet ble riktig lekkert....

Har du noen bilder av resultatet, er selv iferd med å skulle gå løs på interiøret mitt og kunne trenge litt gulerot!!!

Intruder

Ordet "Restaurert" dekker vel ikke helt jobben han har gjort. Hvis ikke jeg husker feil fra bildene i Båtliv begynte han med en gammel 22 Hardtopp som han kappet av overbygget og har laget hele innredningen på nytt fra bunnen av med mere påkostede metoder og materialer enn originalt.

Så han opererer i en annen divisjon enn meg i øyeblikket, det er helt klart.. :yesnod:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...