Jump to content

Vårpuss av tresnekke m/8HK Sabb Diesel H


Celeborn

Recommended Posts

Heisann alle sammen her på baatplassen :flag:

 

Nå har det seg slik at vårpussen står for tur og mye skal gjøres :yesnod: Båten er en 1973mod tresnekke bygget i furu og spantet med eik. Det er forholdsvis lite/ingen rote i båten, bortsett fra noen bord som står opp under dekket forut.

Har allerede kommet godt i gang med skraping/pussing og vil gjerne ha tips fra erfarne båtfolk her på baatplassen :smiley:

 

Nå har det seg slik at båten gikk ned i fjor høst :cryin: Har ikke fått noen avklaring på HVORFOR?!? men jeg har en teori.. Siden motoren er ferskvannskjølt har den en eksosmanifoild på siden.. Denne gikk det hull på under en av de siste kjøreturene i fjor. Siden det orginalt har stått en annen motor i denne båten har eksosen blitt flyttet vesentlig ned ifra orginal hullet. Det som jeg tror har skjedd er at vannet har kommet inn igjennom eksos slangen og dermed fylt opp hele båten innenifra? Er dette mulig?

 

Planen med skroget er som følger:

- Skrape av all lakk invendig og olje opp på nytt (Forslag til Olje?)

- Pusse ned lakk på utsiden, skrape bunnstoff

- Lage nye benker, dørk og motorkasse

- Lakke/stoffe pånytt

 

Motoren er som følger etter at båten ble hevet:

- Sabb Diesel 8HK Type H Ferskvannskjølt (Lukket System) 1971mod med vridbar propell. 1 syl 4 takt

- Byttet olje i veivhus og gir

- Byttet olje/Dieselfilter

- Byttet stempelringer, hona foringa og bytta dysespiss

- Slipt og justert ventilene

- Skrapt av gammel maling og malt opp på nytt

- Sveiset på metall plate under eksosmanifoild

 

Det må sies at motoren går helt nydelig nå :flag: Ingen ulyder og nesten ikke eksos.. Det jeg lurer på anngående motoren er om det er noen vesentlige punkt jeg har oversett som burde gjøres noe med (I og med at hele greia har vært under saltvann..) Er det forresten noe problem om motoren er i gang på land? Med tanke på å riste løs nagler i skrog osv. Siden dynastarten tok kvelden har det blitt nye krefter i sveivearmen :giggle: Men har dog litt problemer med å starte kald motor. Har brukt litt startgass, men etter å ha lest og hørt litt er hvist dette ikke så lurt? Hvorfor?

 

På forhånd takk for alle hjelpsomme svar, og måtte båtsesongen 09' bli den beste :cheers:

Bilder:

 

 

Før båten gikk ned i fjor

p1010047.jpg

 

Før motoren ble tatt hånd om etter å ha marinert ca. 6 måneder i saltvann :crazy:

dscf0293.jpg

 

Ferdig skrapet Sabb

p1010114.jpg

 

p1010117.jpg

 

Ferdig grunnet med zink spray

p1010126.jpg

 

p1010127.jpg

 

Ferdig malt Sabb Diesel

p1010128.jpg

 

p1010129.jpg

 

p1010130.jpg

 

Skraping i gang

p1010121.jpg

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...