Celeborn Startet 15.April.2009 Del på Facebook Startet 15.April.2009 Heisann alle sammen her på baatplassen Nå har det seg slik at vårpussen står for tur og mye skal gjøres Båten er en 1973mod tresnekke bygget i furu og spantet med eik. Det er forholdsvis lite/ingen rote i båten, bortsett fra noen bord som står opp under dekket forut. Har allerede kommet godt i gang med skraping/pussing og vil gjerne ha tips fra erfarne båtfolk her på baatplassen Nå har det seg slik at båten gikk ned i fjor høst Har ikke fått noen avklaring på HVORFOR?!? men jeg har en teori.. Siden motoren er ferskvannskjølt har den en eksosmanifoild på siden.. Denne gikk det hull på under en av de siste kjøreturene i fjor. Siden det orginalt har stått en annen motor i denne båten har eksosen blitt flyttet vesentlig ned ifra orginal hullet. Det som jeg tror har skjedd er at vannet har kommet inn igjennom eksos slangen og dermed fylt opp hele båten innenifra? Er dette mulig? Planen med skroget er som følger: - Skrape av all lakk invendig og olje opp på nytt (Forslag til Olje?) - Pusse ned lakk på utsiden, skrape bunnstoff - Lage nye benker, dørk og motorkasse - Lakke/stoffe pånytt Motoren er som følger etter at båten ble hevet: - Sabb Diesel 8HK Type H Ferskvannskjølt (Lukket System) 1971mod med vridbar propell. 1 syl 4 takt - Byttet olje i veivhus og gir - Byttet olje/Dieselfilter - Byttet stempelringer, hona foringa og bytta dysespiss - Slipt og justert ventilene - Skrapt av gammel maling og malt opp på nytt - Sveiset på metall plate under eksosmanifoild Det må sies at motoren går helt nydelig nå Ingen ulyder og nesten ikke eksos.. Det jeg lurer på anngående motoren er om det er noen vesentlige punkt jeg har oversett som burde gjøres noe med (I og med at hele greia har vært under saltvann..) Er det forresten noe problem om motoren er i gang på land? Med tanke på å riste løs nagler i skrog osv. Siden dynastarten tok kvelden har det blitt nye krefter i sveivearmen Men har dog litt problemer med å starte kald motor. Har brukt litt startgass, men etter å ha lest og hørt litt er hvist dette ikke så lurt? Hvorfor? På forhånd takk for alle hjelpsomme svar, og måtte båtsesongen 09' bli den beste Bilder: Før båten gikk ned i fjor Før motoren ble tatt hånd om etter å ha marinert ca. 6 måneder i saltvann Ferdig skrapet Sabb Ferdig grunnet med zink spray Ferdig malt Sabb Diesel Skraping i gang Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
skoppy Svart 15.April.2009 Del på Facebook Svart 15.April.2009 Hei du må bruke de vi kaller sigaretter når du starter en kald saab de setter du inn i den store skruen på skrå foran på motoren Sitér dette innlegget En diplomat er en person som har evnen til å be deg dra til helvete på en måte som gjør at du faktisk ser frem til turen Link to post Share on other sites More sharing options...
Celeborn Svart 15.April.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.April.2009 Heisann skoppy! Ja har hørt litt av hvert om disse startsigarettene.. Noen sier at bruker du mye av de vil det samle seg sigarettrester som kan tette opp ventilene. Andre som har hørt om dette? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.