kællen Startet 15.April.2009 Del på Facebook Startet 15.April.2009 har kjøpt meg 2 nye batterier til start og forbruk, og lurer på om det går greit og paralellkoble disse selv om de står 1.5 meter unna hvarandre. har også planlagt ett 3 batteri i reserve og lurer da på om jeg kan bruke ett vannlig batteri selv om de 2 andre er agm batteriene vill bli skilt av ved hjelp av denne http://www.maritim.no/product.aspx?id=2365...upkey=006002043 Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 15.April.2009 Del på Facebook Svart 15.April.2009 Det eneste du trenger tenke på er kabel tverrsnitt. Regn ut hvor mange ampère du maks kommer til å trekke/lade med. Slå opp i en kabel tabell så får du svaret. Sitér dette innlegget Link to post
Capt'n Svart 15.April.2009 Del på Facebook Svart 15.April.2009 Bør ikke også + og - hentes fra hvert sitt batteri? Tenker på at strømmen får en lengre vei å gå om det batteriet som står lengst vekke (dersom det kun legges ledninger i parallell med det andre batteriet). Sitér dette innlegget Vennlig hilsen Capt'n. Link to post
kællen Svart 16.April.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.April.2009 Hva så med og bruke 2 forskjelige type batterier med den battvelgeren? Sitér dette innlegget Link to post
Regina III Svart 16.April.2009 Del på Facebook Svart 16.April.2009 Med skikkelig kabel mellom batteriene kan du totalt overse skjevbelastning ved normale forbrukstrømmer. Det er bare ved høyt forbruk, som f.eks. baugthruster at "strømvei" vil bety noe for belastningsfordeling, men den brukes så lite at det er ok bare ett batterisett er noenlunde nær. Jeg har batterier foran, midt i og bak forbundet med mange meter kabel (70 kvadrat), men har ikke merket noe til noen skjevbelastning. Dessuten, OM du skulle få noe skjev belastning, så kan jeg ikke forstå at det ville utgjøre noe problem, da eventuell skjev utlading ganske fort ville bli utjamnet. Sitér dette innlegget Link to post
toholthe Svart 16.April.2009 Del på Facebook Svart 16.April.2009 Sjekk ut denne linken. Jeg spurt om det samme for en tid tilbake. https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=48113 Sitér dette innlegget Link to post
toholthe Svart 16.April.2009 Del på Facebook Svart 16.April.2009 Til info gikk jeg for alternativ 2 med 35mm^2 kabler. Sitér dette innlegget Link to post
Capt'n Svart 16.April.2009 Del på Facebook Svart 16.April.2009 Bra valg toholte Sitér dette innlegget Vennlig hilsen Capt'n. Link to post
kællen Svart 16.April.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.April.2009 ok så da er ikke paralellkoblingen no problem, men hva med det og bruke agm batterier i banken og blybatterier i reservebatteriet, så lenge det er skilt av denne http://www.maritim.no/product.aspx?id=2365...upkey=006002043 Sitér dette innlegget Link to post
toholthe Svart 17.April.2009 Del på Facebook Svart 17.April.2009 Det skulle ikke være noe problem. AGM og blybatterier skal muligens ha litt forskjellig ladespenning, men velg den laveste verdien om du kan velge på regulatoren din. Ser ikke noe problem med å bruke den løsningen. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.