Jump to content

Olje til badeplattformen

KSE

Recommended Posts

Kanksje like greit å bare "la den vær"...?

Det hadde vært mitt valg, uten tvil! Med tanke på at plattformen ligger og skvulper i vannflaten så lager du deg et vedlikeholdsproblem ved å behandle den. Og ikke holder den lenger heller om du oljer den, så "vedlikeholdet" er sånn sett rimelig bortkastet...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Delte meninger her også, men jeg er også av typen som synes at oljet er pent - deretter på en 2. plass, vasket ubehandlet (grå og falmet etter vær og vind kan seilbåter ha patent på - motorbåtfolket flyr jo rundt på dekk med antisklimønstre likevel)

Og selvfølgelig går det an å holde teaken pen gjennom sesongen. Det krever dog etterbehandling iallefall et par ganger - for ja, sol og saltvann har en tendens til å tørke denne olja ut...

PS. Det er en grunn til at man velger å lakke og olje treverk inne i båten fremfor å la det forbli ubehandlet. Det ser penere ut. Prinsippet om pent kan man enkelt portere til teak på badeplattformen.

PS. Det er en grunn til at man velger å lakke og olje treverk inne i båten fremfor å la det forbli ubehandlet. Det ser penere ut. Prinsippet om pent kan man enkelt portere til teak på badeplattformen.

Det ser kanskje pener ut med en gang. Problemet er at det ser mye verre ut etter en kort stund, når det maritime utemiljøet har fårt gjort sitt.

Dessuten er det bare å erkjenne at man har forskjellig smak. Jeg er ikke i tvil om hvilken halvdel av Lykkelitens badeplattform jeg ville ha foretrukket (les høyre.... :yesnod: ).

Redigert av "Mathilde" (see edit history)

Grå teak på plattingen er mindre pent , for å si det mildt. Men klart det er jo en jobb et par timer et par ganger i året å olje den da så,men smak å behag sies det . Men at en oljet plattform er penere ,det er det liten tvil om ;)

Tine IV

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Grå teak på plattingen er mindre pent , for å si det mildt.

Smak og behag. Jeg synes grå teak på dekk er pent, så lenge det holdes rent og fritt for svartsopp og grønske. Oljede eller lakkerte teakdekk og plattformer ser bare fullstendig feil ut for meg, da ødelegger man jo hele grunnlaget for å bruke teak! På interiør og vertikale flater ute synes jeg derimot oljet teak er pent, men slett ikke på dekk!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Og selvfølgelig går det an å holde teaken pen gjennom sesongen. Det krever dog etterbehandling iallefall et par ganger - for ja, sol og saltvann har en tendens til å tørke denne olja ut...

Det ser kanskje pener ut med en gang. Problemet er at det ser mye verre ut etter en kort stund, når det maritime utemiljøet har fårt gjort sitt.

Det var jo det jeg antydet ovenfor. Man må legge ned litt innsats gjennom sesongen. Da holdes det pent. Om det er verdt det kan den enkelte vurdere selv.

hmmmmmmm for meg er ubehandlet teak stygt - ser ut som man ikke gidder å holde vedlike

og jeg har aldri opplevd at oljet dekk blir glatt heller - jeg har brukt olja fra biltema men krever at man drar over et par ganger i løpet av sesongen

for meg er det like naturlig og ha oljeboksen som maling og annet vedlikehold stash

liker å ha litt tussel å dusse med skuta når man blir liggende for lenge lat et sted

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...