KSE Startet 16.April.2009 Link til dette innlegget Startet 16.April.2009 Hva slags olje anbefaler dere å bruke for behandling av badeplattformen? Tror min er i Teak (orginal fra Fjord i 1982). Hva holder lengst? Sitér dette innlegget Link to post
"Mathilde" Svart 16.April.2009 Link til dette innlegget Svart 16.April.2009 Mitt råd er at du beholder den ubehandlet (event. fjerner den olje/lakk som måtte være der fra før). Det holder lengst. Vask så med grønnsåpe av og til. Plattformen holder seg da ren og pen. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 16.April.2009 Link til dette innlegget Svart 16.April.2009 Hvorfor vil du ha olje på plattformen? Gjøre den ekstra glatt ? Hele grunnen til at man bruker teak på badeplattformer er at den ikke er glatt, råtner ikke og tåler godt kontakt med sjøvann. Hvorfor ødelegge dette med å olje den? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Honduras Svart 16.April.2009 Link til dette innlegget Svart 16.April.2009 Høyere avkastning på oljeplattform i forhold til ren teakplattform... Kan være nyttig hvis man liker å bli kastet av... Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
KSE Svart 17.April.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.April.2009 Synes rett og slett oljet teak ser mye bedre ut enn ubehandlet grå. Men det krever visst en del arbeid å holde den forstår jeg. Kanksje like greit å bare "la den vær"...? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 17.April.2009 Link til dette innlegget Svart 17.April.2009 Kanksje like greit å bare "la den vær"...? Det hadde vært mitt valg, uten tvil! Med tanke på at plattformen ligger og skvulper i vannflaten så lager du deg et vedlikeholdsproblem ved å behandle den. Og ikke holder den lenger heller om du oljer den, så "vedlikeholdet" er sånn sett rimelig bortkastet... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
LykkelitenIV Svart 18.April.2009 Link til dette innlegget Svart 18.April.2009 Jeg er faktisk ikke enig i det hele tatt.... Det er MYE finere med oljet teak enn den grå triste fargen. Mer arbeid - ja, men det er kos Jeg bruker Hempel sin. Sitér dette innlegget HilsenLykkeliten IV (på båtjakt) Link to post
Dannyboy11 Svart 18.April.2009 Link til dette innlegget Svart 18.April.2009 Delte meninger her også, men jeg er også av typen som synes at oljet er pent - deretter på en 2. plass, vasket ubehandlet (grå og falmet etter vær og vind kan seilbåter ha patent på - motorbåtfolket flyr jo rundt på dekk med antisklimønstre likevel) Og selvfølgelig går det an å holde teaken pen gjennom sesongen. Det krever dog etterbehandling iallefall et par ganger - for ja, sol og saltvann har en tendens til å tørke denne olja ut... PS. Det er en grunn til at man velger å lakke og olje treverk inne i båten fremfor å la det forbli ubehandlet. Det ser penere ut. Prinsippet om pent kan man enkelt portere til teak på badeplattformen. Sitér dette innlegget Link to post
"Mathilde" Svart 18.April.2009 Link til dette innlegget Svart 18.April.2009 (redigert) PS. Det er en grunn til at man velger å lakke og olje treverk inne i båten fremfor å la det forbli ubehandlet. Det ser penere ut. Prinsippet om pent kan man enkelt portere til teak på badeplattformen. Det ser kanskje pener ut med en gang. Problemet er at det ser mye verre ut etter en kort stund, når det maritime utemiljøet har fårt gjort sitt. Dessuten er det bare å erkjenne at man har forskjellig smak. Jeg er ikke i tvil om hvilken halvdel av Lykkelitens badeplattform jeg ville ha foretrukket (les høyre.... ). Redigert 18.April.2009 av "Mathilde" (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Tine IV Svart 18.April.2009 Link til dette innlegget Svart 18.April.2009 Grå teak på plattingen er mindre pent , for å si det mildt. Men klart det er jo en jobb et par timer et par ganger i året å olje den da så,men smak å behag sies det . Men at en oljet plattform er penere ,det er det liten tvil om ;) Tine IV Sitér dette innlegget Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBFVi sees på sjøen og lytter på K-77 Link to post
koh Svart 18.April.2009 Link til dette innlegget Svart 18.April.2009 Hei ! Jeg oljer med Owatrol teak-olje, og så tar jeg et sistetrøk med Owatrol D2 - som gir ei hinne. Det holder hele sesongen ! -koh Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 18.April.2009 Link til dette innlegget Svart 18.April.2009 Grå teak på plattingen er mindre pent , for å si det mildt. Smak og behag. Jeg synes grå teak på dekk er pent, så lenge det holdes rent og fritt for svartsopp og grønske. Oljede eller lakkerte teakdekk og plattformer ser bare fullstendig feil ut for meg, da ødelegger man jo hele grunnlaget for å bruke teak! På interiør og vertikale flater ute synes jeg derimot oljet teak er pent, men slett ikke på dekk! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Dannyboy11 Svart 18.April.2009 Link til dette innlegget Svart 18.April.2009 Og selvfølgelig går det an å holde teaken pen gjennom sesongen. Det krever dog etterbehandling iallefall et par ganger - for ja, sol og saltvann har en tendens til å tørke denne olja ut... Det ser kanskje pener ut med en gang. Problemet er at det ser mye verre ut etter en kort stund, når det maritime utemiljøet har fårt gjort sitt. Det var jo det jeg antydet ovenfor. Man må legge ned litt innsats gjennom sesongen. Da holdes det pent. Om det er verdt det kan den enkelte vurdere selv. Sitér dette innlegget Link to post
Superkul Svart 18.April.2009 Link til dette innlegget Svart 18.April.2009 hmmmmmmm for meg er ubehandlet teak stygt - ser ut som man ikke gidder å holde vedlike og jeg har aldri opplevd at oljet dekk blir glatt heller - jeg har brukt olja fra biltema men krever at man drar over et par ganger i løpet av sesongen for meg er det like naturlig og ha oljeboksen som maling og annet vedlikehold stash liker å ha litt tussel å dusse med skuta når man blir liggende for lenge lat et sted Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post
BårdK Svart 19.April.2009 Link til dette innlegget Svart 19.April.2009 Bruker du tynn nok olje tar det ikke lengre tid enn å tørke av et stuebord, og glatt blir det ikke. Sitér dette innlegget Link to post
Nidelv 28 Søgne Svart 19.April.2009 Link til dette innlegget Svart 19.April.2009 Her oljer man ja.... Sitér dette innlegget Link to post
PlussMann Svart 19.April.2009 Link til dette innlegget Svart 19.April.2009 Jeg lakket badeplattformen min med teak lakk. Bedre med blank og fin enn grå og matt. Viktigere at det ser fint ut Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 19.April.2009 Link til dette innlegget Svart 19.April.2009 Oljer man teaken på badeplatformen må man også være klar over at oljen suger til seg skitt fra eksosen fra drevet. Har erfart det selv, og jeg foretrekker ubehandlet teak - så får jeg heller vanske den med litt grønnsåpe av og til. Oljet teak er fryktelig glatt også. Har erfart det også - og det var en vond erfaring Sitér dette innlegget Link to post
S/Y EIMY Svart 19.April.2009 Link til dette innlegget Svart 19.April.2009 Er Owatrol D2 lakk eller olje ? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.