Jump to content

Ny båt: synspunkter på Draco 2400 Styling?


Mjøsfarer

Recommended Posts

Må jo være en kjempe båt dette... :cheers:

 

Sjekk som alltid for lekkasjer. Det kan lekke inn litt ved lanterne infestningene. Sjekk også at den innstøpte kryssfineren i hekken virker intakt. Kan sjekkes fra innsiden i drev hullet om du er gummimenneske.

 

Ellers alt det vanlige.

 

Også må du sjekke

 

www.dracofan.no og www.dracoclub.dk

Redigert av 2400Styling (see edit history)

Skibsplast 15VS Hanto 24 Glen-L Two Plus Draco 2400 Styling Jeanneau Merry Fisher 755   :pray:

 

If you don´t know any bad words, just buy a boat  :lol:    Besøk også   www.flatsea.no   DRACO entusiastenes Mekka

Link to post

Sjekk selfølgelig motoren. Det inngår i alt det vanlige. Draco har ikke andre motorer enn andre planende båter. :confused:

Skibsplast 15VS Hanto 24 Glen-L Two Plus Draco 2400 Styling Jeanneau Merry Fisher 755   :pray:

 

If you don´t know any bad words, just buy a boat  :lol:    Besøk også   www.flatsea.no   DRACO entusiastenes Mekka

Link to post

En kjempebåt som kan anbefales. Men vær obs på det motortekniske, lekkasjer rundt vinduer og fenderlist. Selv hadde jeg helt ny motor, drev, elektrisk anlegg, slanger, osv i min 87 modell som ble solgt i 2005. Hadde båten kun en sesong uten problemer av noe slag. Men igjen, båten var kraftig oppgradert så alt var bare fryd og gammen for meg.

Link to post

Mange gode innspill her! Skal skrive ned det vesentligste og ta med på prøveturen.

 

Det står Mercruiser 5.7 i annonsen (til høyre) men det der er da vitterlig en VP med VP290 drev... Skrivefeil?

 

Det er godt spørsmål! Jeg hadde aldri tenkt over det sjøl, men helt klart et punkt jeg må avklare med selger.

Link to post

Prisen ser OK ud, især med alt det som er påkostet.

 

Så vidt jeg kan se, er det eneste Mercruiser ved motoren, den sorte farve. Manifolde og servopumpe er Volvo-style. (Ja, det er den samme servopumpe de begge bruger, men denne sidder monteret på Volvo-maner)

 

Selvom det er en ret ny Chevy V8 motor, er den stadig af den gamle model, altså den model som blev produceret op til 1986. Det er der ikke som sådan noget problem i, men lidt afhængig af hvilke reservedele man i fremtiden skal have, skal man være opmærksom på dette. Årsagen til at dette er en "ny motor, før 1986 model" er at man kan få nye service motorer af både ny og gammel udgave.

 

Motoren kan nemmest identificeres på ventildækslerne. Disse "før 1986" dæksler er høje og glatte, mens "efter 1986" er lave og "rillede" (ved ikke helt om det er forståeligt)

 

En klassisk skavank på ældre både er lækasje omkring ruder, men det er blot at tætne det, som du opdager det.

 

Jeg har engang set en 2400 Styling, som må have fået usædvanlig meget sol. Pladsen oven på instrumentbrættet, hvor man kan lægge et søkort og lukke en plexiglas-plade ned over, var meget ujævn. Det skulle der gøres noget ved, måske varmes op og pålimes en tyk plade på bagsiden, for at få den ret igen.

Link to post

Åååå, vekker gamle minner.

 

Hadde en slik med AQ280, et rødt beist av Chevy V8 Big Block (tror jeg det var).

Herlig lyd, men skikkelige mekke motorer med forgasser og fordeler/stift som krever pleie og omsorg :smash:.

 

Stort og godt startbatteri er viktig, for disse kan trenge litt kinning for å komme i gang.

 

Vår var veldig tung i hekken og hadde en grusom planingsterskel. Måtte derfor trekke forsiktig ned fra plan for ikke å få sjøen for hardt inn i hekken.

Dette skjedde en gang med den følge at vann slo tilbake gjennom raisere og tok knekken på ventiler. Havari og mange pæng i reparasjoner.

290DP drevet er vel en del tyngre enn det 280 drevet vi hadde, så denne kan nok også være baktung.

 

Ville hatt trimflaps på denne. Ellers et fantastisk godt og solid skrog.

Mvh Aquarius

Link to post

Da var kontrakten skrevet og alle formaliteter på plass. Fikk ikke prøvekjørt da båten fortsatt lå på land og drevet på vinterlagring, men alt virket ok. Startet opp motoren såvidt, og mitt ikke spesielt motorkyndige øre syntes det hørtes bra ut. Kommer helt sikkert til å bli ørten ting jeg lurer på i etterkant, men håper og tror en telefon til selger vil være oppklarende.

 

Største bekymringen jeg har nå er hvordan jeg skal få den opp til Mjøsa, og hvor lenge jeg må vente pga vannstanden. Gleder meg til sesongstart nå kjenner jeg! :cheers:

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...