cobraper Startet 16.April.2009 Del på Facebook Startet 16.April.2009 Hei, Helt ny på forumet og skal kjøpe min første båt. Jeg har sett på 2 typer. Yamarin 5910/CC m 115 eller 150 samt en Ibiza Sport SE 19 m Yamaha 115 Hk (03) Det jeg lurer på er: 1. Hvilke av disse båtene ville dere satset på, er Ibizaen tatt ut av produksjon? 2. Er det noen som vet noe om Ibizaen som er en 03 modell? 3. Er det noe forskjell på motorer, har blitt anbefalt Yamaha (da det aldri er noe feil på disse) 4. Er en båt som har 5 sesonger bak seg et potensielt problem tilfelle? Takker for innspill! Sitér dette innlegget Link to post
C-marine Svart 16.April.2009 Del på Facebook Svart 16.April.2009 Ikke noe galt i å kjøpe 5 sesssonger gammel båt i utgangs punktet. Men 5 sessonger er mer enn nok tid til å istykker kjøre en båt Ibiza og Yamarin er to gode båter og med yamaha motor er det begge to en god kombinasjon. Bare se etter at alt ser ok ut, og hvis mulig ta med deg en bekjent som kan litt om båt, så lærer du litt, og sjansen for å kjøpe katta i sekken blir litt mindre. Sitér dette innlegget Båter: Yamarin 4410/ Yamaha 40hk, Gplast 700SE/yanmar 120hk, Andunge/seil, Aquaquick MS 300/5hk tohatsu Enda en med båt lappen! Link to post
roesok Svart 16.April.2009 Del på Facebook Svart 16.April.2009 3. Er det noe forskjell på motorer, har blitt anbefalt Yamaha (da det aldri er noe feil på disse)4. Er en båt som har 5 sesonger bak seg et potensielt problem tilfelle? 3. Er det samme motor på disse to båtene? Jo, Yamaha 115 hk er bra, men det er de fleste andre og. Regner med at dette er 4-takter. 4. En 5 år gammel båt kan regnes som tilnærmet ny ved god pleie. Sjekk om de har vært lagret tørt på land om vinteren. Viktig å sjekke om motor er fulgt opp jevnlig med service. Sitér dette innlegget Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet. Link to post
cobraper Svart 16.April.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.April.2009 Flott.. Jeg ser på en Yamarin 59CC med Yamaha F150 til 260 000 med Henger (gått 58 timer) det er en 06 modell er det en grei pris? Jeg ser også på en Ibiza 19 Sport med F115 (4 takt) den har gått 140 timer og er en 2003 modell (båt og motor) også denne med henger, men til 216 000. Er dette greie kjjøp og hvor mye taper den seg i løpet av en sesong, kan man mao få pengene tilbake? Takk for svar! Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 16.April.2009 Del på Facebook Svart 16.April.2009 Hei! Jeg vurderte begge båtene du nevner i fjor høst når jeg skulle kjøpe en skjærdgårdsjeep. Valget falt på en annen båt dog. Du kan lese litt om hva som ble vurdert og valgt her om du er interessert. Det jeg lurer på er: 1. Hvilke av disse båtene ville dere satset på, er Ibizaen tatt ut av produksjon? 2. Er det noen som vet noe om Ibizaen som er en 03 modell? 3. Er det noe forskjell på motorer, har blitt anbefalt Yamaha (da det aldri er noe feil på disse) 4. Er en båt som har 5 sesonger bak seg et potensielt problem tilfelle? 1: Av de to båtene ville jeg valgt Yamarinen. Ibizaen er meget smal og kan oppleves som trang og upraktisk, samt noe datert design. Yamarin er et traust og trygt valg. Største fordel er Yamaha på hekken 2: 3: Ja det er stor forskjell på motorer. Veldig mange mener Yamaha generelt er overlegen alt annet på kvalitet, populæritet og annenhåndsverdi. Antagelig ikke uten grunn 4: Potensielt, ja -men sannsynligvis ikke. Har båten vært eiet av av en som har brydd seg om, -og tatt vare på den med riktig stell og vedlikehold er sjansene store for at du ikke vil møte store problemer. Spes. om det henger en Yamaha på hekken Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
cobraper Svart 17.April.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.April.2009 Mange takk SAP_2000 Jeg skal lese nøye gjennom tråden du har. Askeladen er altså noe du kan anbefale? Hva tror dere om prisnivå på Yamarinen så det var lagt ut en 08 modell med F150 08, gått 25 timer. Teak osv osv, den ligger ute til 260 000 dog uten henger.. Jeg lurer på hva man kan forvente å få igjen for en slik båt om 2-3 år Takk igjen Sitér dette innlegget Link to post
roesok Svart 17.April.2009 Del på Facebook Svart 17.April.2009 3: Ja det er stor forskjell på motorer. Veldig mange mener Yamaha generelt er overlegen alt annet på kvalitet, populæritet og annenhåndsverdi. Antagelig ikke uten grunn Er enig i det meste i denne tråden. Jeg vi si det slik at Yamaha er en topp motor, men at den er overlegen andre er vel å ta litt sterkt i. Motorer som f.eks. Suzuki og Honda er fullt på høyde. Så vær ikke så opptatt av merke på motor, det meste/alle motorer er bra idag. Men om du satser på Yamarin/Yamaha så er det en utmerket pakke. Sitér dette innlegget Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet. Link to post
Los Endos Svart 17.April.2009 Del på Facebook Svart 17.April.2009 Jeg har hatt 3 Yamariner, og de kan trygt anbefales. Velbygde og velkjørende. Min bror har hatt en Ibiza 20, også det en fin båt, men jeg ville valgt Yamarin igjen. Jeg synes de fremstå som hakket mer solid bygget, men sannheten er vel at de bra begge to. Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 17.April.2009 Del på Facebook Svart 17.April.2009 Er enig i det meste i denne tråden. Jeg vi si det slik at Yamaha er en topp motor, men at den er overlegen andre er vel å ta litt sterkt i. Jeg siktet til kombinasjonen av kvalitet, populæritet og annenhåndsverdi. Der er Yamaha helt unik IMO. Jeg skrev også at mange mener det, og atangelivis ikke uten grunn (jeg er en av de ). Hadde det ikke vært tvangsekteskap mellom båt og motorer og alle helt fritt kunne velge den motoren de ville ha uten noe ekstra styr eller kostnad når de kjøpte båt, tror jeg Yamaha ville hatt en skremmende stor markedsandel Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
sap_2000 Svart 17.April.2009 Del på Facebook Svart 17.April.2009 Mange takk SAP_2000 Jeg skal lese nøye gjennom tråden du har. Askeladen er altså noe du kan anbefale? Hva tror dere om prisnivå på Yamarinen så det var lagt ut en 08 modell med F150 08, gått 25 timer. Teak osv osv, den ligger ute til 260 000 dog uten henger.. Jeg lurer på hva man kan forvente å få igjen for en slik båt om 2-3 år Kan anbefale Askeladden. Men jeg vil legge til at å få Yamaha på hekken var veldig viktig for meg. Hadde jeg ikke fått Askeladden med Yamaha, hadde jeg valgt Yamarin eller GH V20 med Yamaha på hekken istedenfor. Om du skal kjøpe nytt, så tror jeg ikke Askeladden har noen bånd med Mercury (Brunswick) etter konkursen, så det er sikkert i større grad mulig å velge motor selv, selv om de fleste av forhandlerene vil nok selge deg en Merc siden det er det de stort sett forhandler.... Jeg tror den bør være mulig å få den til 240-250', kanske til og med ned mot 230' om de er keene på å bli kvitt den, og da er det uten tvil et godt kjøp. Ang. verdi, så vil nok den synke i pris, men det er jo faktisk normalt. Det at båter har holdt seg i verdi slik som vi har sett de siste årene er unormalt og garantert et forbigått stadium som det blir svært lenge til vi ser igjen, om i det hele tatt.... Jeg tipper at du får rundt 180-200' for den om 3 år om du holder den fint. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Helge Svart 17.April.2009 Del på Facebook Svart 17.April.2009 Hadde det ikke vært tvangsekteskap mellom båt og motorer og alle helt fritt kunne velge den motoren de ville ha uten noe ekstra styr eller kostnad når de kjøpte båt, tror jeg Yamaha ville hatt en skremmende stor markedsandel ...og jeg er blant dem som IKKE tror det. Yamaha har og har ikke minst over lengre tid hatt en stor markedsandel og er for all del en meget god motor, men de har slett ikke vært feilfrie. En del 2-taktere hadde blant annet problemer med at de ble utette og dro sjøvann inn i sylinderne (primært "nederste" sylinder). Store markedsandeler har også Suzuki og andre. Jeg tror mange legger mer vekt på båten enn motoren når de gjør kjøp. Selv både har jeg og har hatt en god del motorer fra de bitte små og opp til 140 Hk. De aller fleste har jeg vært meget fornøyd med da de har vært feilfrie og mitt inntrykk er at kvaliteten på de fleste påhengsmotorene er meget bra. Alle 12 motorene mine med unntak av 1 har vært feilfrie eller bare hatt små bagatellfeil. Jeg mener derfor det er mye viktigere å velge kjøp både ut fra BÅTEN samt eventuelt forhandler og nærheten til forhandler (enn motor). Motorer jeg har i dag: 140 Suzuki 4T - Feilfri 80 Yamaha 2T - Denne motoren har jeg bare hatt i få måneder og vil ikke uttale meg om 40 Yamaha 2T - Feilfri, men går ikke jevnt på tomgang 15 Mercury 2T Denne har jeg i løpet av 12 år hatt en feil på (utett impellerhus) 8 Tohatsu 2T - Feilfri 5 Mercury 2T - Feilfri (har dog byttet friksjonsklosser) 5 Tohatsu 2T - Feilfri Motorer jeg ikke lenger har/bruker: 115 Suzuki 4T - Denne hadde begge de klassiste barnesykdommene på 1.årsutgaven 9,9 Mariner 2T - Feilfri 5 Yamaha 2T - Feilfri 3,5 Tohatsu 2T - Feilfri 3,5 Tohatsu 2T - Feilfri Angående trådens opprinnelige tema så ville jeg av de to først nevnte båt-/motoralternative også ha valgt Yamarinen . Sitér dette innlegget Skibsplast 655 Selected m/Suzuki DF140, Skibsplast 450VS m/Yamaha90, Sunwin 14 m/Yamaha40, VEA 14 m/Mercury15, Suzumar 265 m/Tohatsu8, Pioner 8 m/Mercury5, Plastimar 8 m/Tohatsu5 Link to post
roesok Svart 17.April.2009 Del på Facebook Svart 17.April.2009 (redigert) Jeg siktet til kombinasjonen av kvalitet, populæritet og annenhåndsverdi. Der er Yamaha helt unik IMO.Hadde det ikke vært tvangsekteskap mellom båt og motorer og alle helt fritt kunne velge den motoren de ville ha uten noe ekstra styr eller kostnad når de kjøpte båt, tror jeg Yamaha ville hatt en skremmende stor markedsandel ...og jeg er blant dem som IKKE tror det. Yamaha har og har ikke minst over lengre tid hatt en stor markedsandel og er for all del en meget god motor, men de har slett ikke vært feilfrie....Jeg tror mange legger mer vekt på båten enn motoren når de gjør kjøp. Tror heller ikke Yamaha ville hatt noen skremmende høy markedsandel, men nå har vel merket i over 30 år vært mest solgt i Norge (litt usikker på de senere år). Mye av grunnen til det la de med å komme med motorer på 70- og 80-tallet som i kvalitet var overlegne de som da rådet markedet; Johnson, Evinrude og Mercury. Og helt enig, topp moterer, men ikke unik. Personlig har jeg hatt flere motorer opp gjennom årene, de fleste har fungert utmerket. De siste 10 årene en 40 hk Honda og nå en 115 hk Honda. Topp produkt! Den moteren vi har hatt mest plunder med var en 5 hk Yamaha vi kjøpte ny for noen år siden og som benyttes på en færing. Den har til tider vært vanskelig å starte, uklart av hvilken grunn. Er ellers enig med de uheldige sidene ved tvungen kombinasjon mellom båt og motor. I dag har vel storselgere som Skibsplast, Askeladden og Uttern bl.a. avtale med Brunswick om selge pakker med Mercury. Tror det er vanskelig om en ønsker å bytte motor. Mulig pakkeprisene blir gunstigere med disse avtalene, men er usikker. Askeladden + Yamaha hadde jo vært en uslåelig kombinasjon! For noen år siden var Suzuki standard på Skibsplast, og har inntrykk av at brukte Skibsplast med Suzuki 4-taktere er mer lettsolgt enn med Mercury. Kan ikke dokumenterer dette, men har en følelse av det når jeg ser omsetningshastighet/salg på Finn. Totalt sett har kvalitetsnivået på de forskjellige motormerkene jevnet seg mye ut de siste 10-15 årene. Så dette går mye på følelse og tidligere erfaringer med et merke. Og det er klart at når jeg har kun gode erfaringer med Honda bil - MC - snøfreser og outboard opp gjennom årene så får en automatisk tillit til det merket. Men det er ikke værre enn at ved neste båtbytte kan det bli noe helt annet, det er tross alt totalpakken; båt-motor-pris som teller. Redigert 17.April.2009 av roesok (see edit history) Sitér dette innlegget Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet. Link to post
kristian Svart 17.April.2009 Del på Facebook Svart 17.April.2009 Jeg ville prutet på de båtene, da du kan få en ny for nesten samme pris, se her Sitér dette innlegget Link to post
cobraper Svart 17.April.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.April.2009 Takk for svar alle sammen - da har jeg et siste spørsmål, og det er hva jeg skal se på når jeg befarer båten, helt åpenbare ellementer som kan sjekkes med det blotte øye. Jeg har også skjønt at det er problematisk å kjøpe båter som ikke er solgt nye i Norge hva gjelder service etc. Er det normalt å sjekke serienummer / evt reg nummer på båt og motor mot diverse register (evt hvilke?) Jeg heller mot en Yamarin, liker den godt - men jeg liker enda bedre Yamarin 61CC, men den er litt dyr. Sitér dette innlegget Link to post
cobraper Svart 24.April.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.April.2009 Da takker jeg for all hjelp.. Ble en Yamarin 59CC m/ Yamaha F150 (06 modell, gått 58 timer, så det er vel å regne som lite) G Sitér dette innlegget Link to post
kristian Svart 24.April.2009 Del på Facebook Svart 24.April.2009 Gratulerer med båt, bare å komme deg på sjøen, var ute i dag, nydelig og varmt hvis man finner en plass i le. Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 24.April.2009 Del på Facebook Svart 24.April.2009 Da takker jeg for all hjelp.. Ble en Yamarin 59CC m/ Yamaha F150 (06 modell, gått 58 timer, så det er vel å regne som lite) G Beklager at jeg ikke har sett tråden. Har hatt en 5910 med 115 hk tidligere. Båten er bra, bra løft i forskipet i forhold til 5810. Båten går godt i sjø, har hatt denne i 3 sesonger, men ble solgt pga lite bruk. Vi hadde hydaulisk styring, teakdørk, kartplotter solseng og div annet. Og dette er ikke tull, men gjør båten helt topp. Dro fra Vesterøy Hvaler til Strømstad i stor sjø sammen men en 6110. Vi dro fra en Ibitza 19 så det sang. Men i følge andre har Ibitza 19 et meget bra i sjøen pga rankere oppbyggning. Men Yamarin er mer familievennlig. Uansett du har gjodt et godt valg. Båten er kjempebra. Hadde beholdt den, men pga lite bruk ble den solgt. (har vel planer for en større rib nå). Men har også en liten 42 foter som trenger stell. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
cobraper Svart 24.April.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.April.2009 Mange takk.. Godt å høre at du var fornøyd Baatsmann, båten er forholdsvis lik, med teak etc, mangler dog hydraulisk styring, men det har jeg bestemt meg for å ettermontere. Tror nok 150 hk blir litt i drøyeste laget uten hydraulikk. God Helg! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.