Lars H. Startet 16.April.2009 Del på Facebook Startet 16.April.2009 Hei. Endelig, endelig var sesongen igang. Etter en tur over fjorden fra Son i flatt vann, ligger vi nå mutters alene godt fortøyd kailangs i Grisebukten på Kommersøya. Helt klart at vi er tidlig ute, det er dyp snø mange steder. Og etter nedfalne trær og busker, har det vært mye snø her i vinter. Men nå smelter det og vannen pipler i bekker over alt. Det er til og med godt med blåveis over alt. Hilsen Lars, Trude og skipshunden Japp Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
roaldbj Svart 16.April.2009 Del på Facebook Svart 16.April.2009 Hyggelig reiseskildring. Båten ser ren og pen ut. Jeg forstår at ICE fremdeles er oppe og går? Sitér dette innlegget Link to post
Intruder Svart 16.April.2009 Del på Facebook Svart 16.April.2009 Flott å komme seg utpå.... gleder meg til helga, da skal jeg ha min første overnattingstur. en liten tur i nærområde, men man er da på tur :-) Intruder Sitér dette innlegget Link to post
JoK Svart 16.April.2009 Del på Facebook Svart 16.April.2009 Heldiggriser! Vi kommer ikke på sjøen på flere uker enda . Ha ei fin helg! Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 16.April.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.April.2009 Jeg forstår at ICE fremdeles er oppe og går? Oh yeah, men litt svakt signal da jeg glemte en overgang mellom modem og antenne. Så å går trafikken fra modemet på bordet i salongen. PS. Roald, jeg fikk mailen din og kontakter Ketil imorgen. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
olpi Svart 16.April.2009 Del på Facebook Svart 16.April.2009 Du er på tur alt ja Kommersøya er nok ikke noen destinasjon for oss - vet ikke hvor det er en gang Vi drar ut i morgen kveld. Bestemmelsested ikke avgjort ennå, men drar nok ikke veldig langt. Pakka det meste i båten idag og tar resten i morgen. Kjøper med noen ferske reker m/tilbehør som fortære på fredag kveld. Håper været blir bra som meldt. Da ligger vi vel kansje ute til mandag. Dere må kose dere videre - dere har vel med en camenås og rødvin vel? Sitér dette innlegget Link to post
ebonita Svart 16.April.2009 Del på Facebook Svart 16.April.2009 Välkommen i vattnet Lars H. Ebonita har oxå vatten under kölen (sedan tre veckor). April har varit fin (som vanligt), och det har blivit tre fina helger i Öresund hittills. Men nu jobbar sambo så det blir landbacken denna veckan. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 16.April.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.April.2009 Hei. Camenås? Nei tror ikke vi har med en eneste ostebit ombord, men rødvin, Baileys og øl har vi da. Og ordentlig biff med løk blir det på lørdag. Kommersøya ligger forresten i Sandebukta, litt innenfor Holmestrand. Men nå er det snart tid for å logge av her, - Ludo'n står for tur! Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
SandAnker Svart 16.April.2009 Del på Facebook Svart 16.April.2009 Så det har smeltet såpass på kommers, ser bra ut det her Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 16.April.2009 Del på Facebook Svart 16.April.2009 Så langt jeg har forstått så er Kommersøya undervurdert som rekreasjonsområde. Øya har en flott beliggenhet og med interessant historie. Lars H. er vel blant de som i dag kjenner øyas historie best? Den var vel i en periode i Wankelfamiliens eie på Kambo herredsgård? Finnes det ferskvannskilder på øya? Sitér dette innlegget Link to post
CB. Svart 16.April.2009 Del på Facebook Svart 16.April.2009 Kose dere så mye på sjøen. Blir nok en uke til før denne kroppen får båt på vannet. Deilig med fint vær nå til helgen da Sitér dette innlegget Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport Link to post
Tine IV Svart 16.April.2009 Del på Facebook Svart 16.April.2009 Kommer kansje innom en tur på veien imårra Lars , synd jeg ikke viste dette tidligere ellers hadde jeg blitt over fra idag .Men er været topp så går jeg sikkert innom en tur å tar en kaffe . Tine IV Sitér dette innlegget Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBFVi sees på sjøen og lytter på K-77 Link to post
nimbuster Svart 16.April.2009 Del på Facebook Svart 16.April.2009 Hei Lars, Vi var på Kommersøya fra fredag til søndag i påskeuken.....og hadde et flott påskevær! Vi fisket mye, både med flue og sluk men fikk ikke ett napp! Vannet var ekstremt møkkete, og må kanskje ta det meste av skylda. Ikke noe ørret, ikke no' torsk ...ingenting! Men, vi så to mann dra garn, og de fikk masse torsk... Ha det fint! Til helgen skal vi ha med barnebarna, men drar ikke lange biten...til Mølen eller Mossesundet. Sitér dette innlegget Link to post
SandAnker Svart 16.April.2009 Del på Facebook Svart 16.April.2009 Du var nok på feil sted Nimbuster, du må litt mere mot Bjerkøya Sitér dette innlegget Link to post
SandAnker Svart 16.April.2009 Del på Facebook Svart 16.April.2009 Finnes det ferskvannskilder på øya? Det er noen oppkom på øya med ferskvann ja, men hvordan kvaliteten er, det er jeg ikke sikker på Sitér dette innlegget Link to post
nimbuster Svart 16.April.2009 Del på Facebook Svart 16.April.2009 (redigert) Jeg registrerte at det var renere vann rundt Bjerkøya...vi lå faktisk i småbåthavna der natt til søndag, men fisket ikke der. Her bilder fra Kommersøya. Datter m/hund var med... Redigert 16.April.2009 av nimbuster (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 16.April.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.April.2009 Lars H. er vel blant de som i dag kjenner øyas historie best? Den var vel i en periode i Wankelfamiliens eie på Kambo herredsgård? Finnes det ferskvannskilder på øya?Joda, jeg har "forsket" litt på historien til Kommers. Og den er ganske så spennende. Jeg har faktisk skrevet litt/mye om historien på min hjemmeside http://trudelutt.com. Direktelink her.Kommer kansje innom en tur på veien imårra Lars , synd jeg ikke viste dette tidligere ellers hadde jeg blitt over fra idag .Men er været topp så går jeg sikkert innom en tur å tar en kaffe .Du er velkommen, men vær litt forsiktig med stor båt, - det er svært lavt vann her nå.Vannet var ekstremt møkketeNå er vannet krystallklart rundt bryggene!Det er noen oppkom på øya med ferskvann ja, men hvordan kvaliteten er, det er jeg ikke sikker påDet jeg har funnet, er kun noen gjørmehull!Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Hilmar 2 Svart 16.April.2009 Del på Facebook Svart 16.April.2009 Sendte deg en Im for noen dager siden men ser ikke ut til at du har lest den Kos dere på fjorden! Sitér dette innlegget Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen Link to post
AlfArie Svart 16.April.2009 Del på Facebook Svart 16.April.2009 (redigert) Skal være tre kilder der som jeg vet om: et på vestsiden av Fantebukta, ved "hytta" til Nyrød? og ved bukta vis a vis brygga på Gåserompa. "Bøndene" fra Bekkestranda hadde kyr der en gang i tiden og da ble de kildene brukt, av dyra. Redigert 16.April.2009 av AlfArie (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 17.April.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.April.2009 Hei igjen. Har hatt en strålende dag her på Kommers med sol og vindstill. Bastard har vært her hele dagen, og en kjenning fra Sande-diden har også vært innom. Tine IV snakket også om å komme innom, men han har vi ikke sett noe til. Og snøen smelter, se bilde fra igår og idag under. "Hytta" til Nyrød, hva er det AlfArie? Lars H. (fremdeles på Kommers) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Sistestyrmann Svart 17.April.2009 Del på Facebook Svart 17.April.2009 (redigert) Ludo'n står for tur! Ser frem til Ludo`n jeg også når vi får båten klar . Såg rett og slett nydelig fredlig ut på Komersøya . Det må jo være noen fordeler med å være tidlig . Redigert 17.April.2009 av Sistestyrmann (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 17.April.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.April.2009 Ja visst er det fredelig og fint her. Det er noe som passer skipshunden vår godt. Når vi er i land på denne tiden får han gå fritt løs hele tiden uten å treffe på andre hunder han kanskje ikke går sammen med, eller folk som er engstelig for hunder. Ellers har vi han alltid i bånd. Ellers tok Steinar som kom over fra Sande-siden en aldri så liten jobb her idag. Han hadde med seg motorsag, og saget over en del av trærne som hadde falt over stien mellom nord og syd på øyen. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
roaldbj Svart 17.April.2009 Del på Facebook Svart 17.April.2009 Jeg har bare anløpt brygga på NØ av Kommersøya fra vestsiden. Ut fra kartutsnittet skal det være dybder på mer enn 2 meter på østsiden. Jeg stikker omlag 1.10 m dypt - er det forsvarlig å anløpe fra østsiden? Fint om noen kan tegne inn med piler de tre ferskvannskildene. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 17.April.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.April.2009 Hei Roald. Leia på østsiden av Kommers er helt trygg bare du holder deg unne de områdene som er markert grønt på kartet ditt. Her går det skøyter og seilbåter i alle mulige størrelser. Men hold deg unna nordspissen av Gåserumpa, rett ut fra flytebryggen der. Der er det en skummel 0,7m grunne. Når det gjelder "ferskvannkilder", er nok de som finnes kun egnet for krøtter som tåler mørkebrunt gjørmevann. Drikkevann på Kommers tror jeg du må samle opp i en bøtte en regnværsdag selv. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
M/S Bastard Svart 17.April.2009 Del på Facebook Svart 17.April.2009 Takk for en en flott dag på Kommers, og jammen ble jeg ikke litt brent i fjeset i dag. Nå smakte det også godt med en kald en etter middag. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.