Jump to content

Hilsen fra Trudelutt på årets første tur

Lars H.

Recommended Posts

Hei.

Endelig, endelig var sesongen igang. Etter en tur over fjorden fra Son i flatt vann, ligger vi nå mutters alene godt fortøyd kailangs i Grisebukten på Kommersøya. Helt klart at vi er tidlig ute, det er dyp snø mange steder. Og etter nedfalne trær og busker, har det vært mye snø her i vinter. Men nå smelter det og vannen pipler i bekker over alt. Det er til og med godt med blåveis over alt.

trudelutt.jpg

tre.jpg

grantretopp.jpg

bekk.jpg

blaaveis.jpg

Hilsen Lars, Trude og skipshunden Japp

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Jeg forstår at ICE fremdeles er oppe og går?

Oh yeah, men litt svakt signal da jeg glemte en overgang mellom modem og antenne. Så å går trafikken fra modemet på bordet i salongen.

PS. Roald, jeg fikk mailen din og kontakter Ketil imorgen.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Du er på tur alt ja :smiley:

Kommersøya er nok ikke noen destinasjon for oss - vet ikke hvor det er en gang :blush:

Vi drar ut i morgen kveld. Bestemmelsested ikke avgjort ennå, men drar nok ikke veldig langt.

Pakka det meste i båten idag og tar resten i morgen. Kjøper med noen ferske reker m/tilbehør som fortære på fredag kveld.

Håper været blir bra som meldt. Da ligger vi vel kansje ute til mandag.

Dere må kose dere videre - dere har vel med en camenås og rødvin vel? :wink:

Hei.

Camenås? Nei tror ikke vi har med en eneste ostebit ombord, men rødvin, Baileys og øl har vi da. Og ordentlig biff med løk blir det på lørdag. Kommersøya ligger forresten i Sandebukta, litt innenfor Holmestrand. Men nå er det snart tid for å logge av her, - Ludo'n står for tur!

Lars H.

Hei Lars,

Vi var på Kommersøya fra fredag til søndag i påskeuken.....og hadde et flott påskevær! Vi fisket mye, både med flue og sluk men fikk ikke ett napp! Vannet var ekstremt møkkete, og må kanskje ta det meste av skylda. Ikke noe ørret, ikke no' torsk ...ingenting! Men, vi så to mann dra garn, og de fikk masse torsk...

Ha det fint! Til helgen skal vi ha med barnebarna, men drar ikke lange biten...til Mølen eller Mossesundet.

Lars H. er vel blant de som i dag kjenner øyas historie best? Den var vel i en periode i Wankelfamiliens eie på Kambo herredsgård? Finnes det ferskvannskilder på øya?
Joda, jeg har "forsket" litt på historien til Kommers. Og den er ganske så spennende. Jeg har faktisk skrevet litt/mye om historien på min hjemmeside http://trudelutt.com. Direktelink her.
Kommer kansje innom en tur på veien imårra Lars , synd jeg ikke viste dette tidligere ellers hadde jeg blitt over fra idag .Men er været topp så går jeg sikkert innom en tur å tar en kaffe .
Du er velkommen, men vær litt forsiktig med stor båt, - det er svært lavt vann her nå.
Vannet var ekstremt møkkete
Nå er vannet krystallklart rundt bryggene!
Det er noen oppkom på øya med ferskvann ja, men hvordan kvaliteten er, det er jeg ikke sikker på
Det jeg har funnet, er kun noen gjørmehull!

Lars H.

Hei igjen.

Har hatt en strålende dag her på Kommers med sol og vindstill. Bastard har vært her hele dagen, og en kjenning fra Sande-diden har også vært innom. Tine IV snakket også om å komme innom, men han har vi ikke sett noe til. Og snøen smelter, se bilde fra igår og idag under.

"Hytta" til Nyrød, hva er det AlfArie?

sno1.jpgsno2.jpg

Lars H.

(fremdeles på Kommers)

Ja visst er det fredelig og fint her. Det er noe som passer skipshunden vår godt. Når vi er i land på denne tiden får han gå fritt løs hele tiden uten å treffe på andre hunder han kanskje ikke går sammen med, eller folk som er engstelig for hunder. Ellers har vi han alltid i bånd.

Ellers tok Steinar som kom over fra Sande-siden en aldri så liten jobb her idag. Han hadde med seg motorsag, og saget over en del av trærne som hadde falt over stien mellom nord og syd på øyen.

Lars H.

Hei Roald.

Leia på østsiden av Kommers er helt trygg bare du holder deg unne de områdene som er markert grønt på kartet ditt. Her går det skøyter og seilbåter i alle mulige størrelser. Men hold deg unna nordspissen av Gåserumpa, rett ut fra flytebryggen der. Der er det en skummel 0,7m grunne. Når det gjelder "ferskvannkilder", er nok de som finnes kun egnet for krøtter som tåler mørkebrunt gjørmevann. Drikkevann på Kommers tror jeg du må samle opp i en bøtte en regnværsdag selv.

Lars H.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...