Jump to content

Erfaring med en/to-komponent lakk og sprøytepistol


theppan07

Recommended Posts

Jeg har en hvit ankervinsjboks i glassfiber som jeg skal lekkere i grønt.

Har planlagt å benytte International sin 2-komponent lakk, da den ligner best i fargen med resten av båten.

 

Er det noen som har erfaring å dele med å benytte sprøytepistol m. tilpasset luftkompressor?

Skal jeg treffe fargen 100% må jeg imidlertid benytte Bengalakk som kan blandes til rett farge, men har hørt at holdbarhet og finish ikke er like bra.

 

Finner lite på forumet her om erfaring med sprøytepistol. Mange benytter rulle og skumgummifordriver, men er redd for at det ikke blir pent nok.

 

Innspill/kommentarer/råd tas imot med stor takk. :smiley:

Link to post

prøv å søke litt om dette med sprøyting. På nettet mener jeg.

 

Husk at ved sprøyting skal du ikke bruke mer enn 1.5-2.5kgs trykk fra kompressoren, det er veldig lite når man tenker på at de ofte leverer 8-12kg

 

Og du må ha vannavskiller. Det er alltid vann/kondens i en trykktank, uansett så kommer lufta ut fuktig. Så vannavskiller må du ha. Du lakker jo ikke med vann i lakken. Koster vel 90-150 kr, alt etter hvor du kjøper den.

 

Øv først. Finn deg noe å dusje på slik at du finner riktig innstilling. Du skal ikke pøse ut lakk, da renner det. Tynne strøk, og konstant bevegelse.

 

Men øv, gjerne med billig drittmaling på ei tønne eller noe plast. Der er det greit å dumme seg ut. Skal du dusje båten/boksen er det greit at det blir ok første gangen :)

 

Står du ute så dusj bakken med vann, og lag et lite tak over så det ikke faler noe dritt ned på lakken. Partytelt er fine lakkbokser :)

Redigert av Brodern (see edit history)

Føkk deg...

Link to post

Mitt første sprøyteprosjekt noensinne (bortsett fra sprayboks) var en 28 fots båt. Brukte en billig Biltema sprøyte og Jotun Hardtop 2-komp. lakk og resultatet ble helt glimrende. HardTop lakken er litt tykk så det hjelper godt å lunke den litt, kanskje til drøye 25 grader, så er den lettere å håndtere. Søk i Åpent Forum etter +Jotun +HardTop så kommer der opp en del om temaet. Har tidligere brukt rulle og kost+fordriver men resultatet kan ikke på noen måte sammenlignes med sprøyting :smiley:

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Takk for gode råd.

Er det en risiko for at 2-komponent lakk er for tykk og at det ikke funker gjennom en slik sprøytepistol?

 

 

Lakk/maling til sprøyting skal ofte tynnes ut. Du må kjøpe deg et viskosebeger. Minner om et lite kaffefilter egentlig. Du tynner ut lakken og så skal den bruke en viss tid på å renne igjennom begeret/filteret. Da sjekker du viskositeten, altså et viskosebeger :)

 

Varming er ikk nødvendig, men greit at det er ok temperaur der du sprøyter, slik at lakken flyter ut, og herder skikkelig.

Føkk deg...

Link to post

Jeg sprøytelakket en båt med Biltemas Topcoat, som tilsvarer Jotuns Hardtop.

Mitt første forsøk på sprøytelakkering, men det ble ganske så bra. Jeg hadde vannutskiller, men skal legge litt mer penger i den neste...

Tror jeg tynnet lakken til ca 20 sec med ett vanlig DIN-beger. Sjekk produktbladet for produktet du skal bruke. Der er det oppgitt hvilken tynner som skal brukes, antal sec på DIN-beger, herdetid, brukstid osv. Uvurderlig info for oss som ikke har det i "ryggmargen" som en proff lakkerer.

 

Du blander lakken ferdig (A+B), deretter tilsetter du tynner. Med stoppeklokke måler du tiden fra begeret er fullt til det er tomt. Er ett lite hull i bunnen. Tror den lå på 40-50 sec før jeg tilsatte tynner ved normal romstemeratur. Brukte Biltemas "proff" lakksprøyte med 1,5mm dyse hvis jeg husker sånn nogenlunde riktig.

 

OBS på disse lakkene holder det ikke i det hele tatt med en vanlig støvmaske. De inneholder noen cyanider som er bundet i lakken hvis du maler med pensel/rulle, men som frigjøres til luft når malingen forstøves/sprøytes. Det er derfor det står at den bare skal sprøytes av profesjonelle. Dvs de som har friskluftsmasker osv. Selv brukte jeg en værsting-maske fra 3M som skulle ta alt som var av drit. Tror den kostet ca 500,-. Dette tar du IKKE lett på når det gjelder 2-komp lakker av denne typen. Da kan veien bli kort fra :eek: via :puke: til :saint:

Link to post

Har akkurat sprøytelakkert båten min med 2K lastebillakk (industrilakk). Brukte forsvarets gassmaske, og det fungerte bra. Kjente ingen lukt, og holdt meg forholdsvis nykter under arbeidet. Denne lakken skulle blandes 2:1 og med 10% tynner. Fungerte bra. Hadde vannavskiller og det er greit å bruke et manometer til å holde jevnt trykk på 2,5, - 3 bar. Kompressorens justering kan bli for ujevn. Kan også nevne at prisen på 5 liter lakk, herder og tynner kom på kr 2800 NOK. Dette ble kjøpt i Kil utenfor Karlstad på et firma som heter Tipro. (tipro.se) Veldig hyggelige folk og hyggelige priser.

 

Kjøpte sprøyte på Torshov til 250 kr. Fungerte bra.

 

Lykke til.

 

386.jpg

Redigert av Halvor (see edit history)
Link to post

Jeg koblet min på kompressoren, men noen sier at man bør ha den på sprøyta. Problemet er at man får mye dritt som henger og slenger rundt der man holder. Jeg koblet manometeret på sprøyta, og blåste i 2 minutter med bare luft slik at jeg tømte slangen for vann. Holdt et papir foran munningen på sprøyta mens jeg gjorde dette. Så ikke noen vannflekker. Jo kortere luftslange jo mindre sjanse for kondens i slangen. Min var på 10 meter.

 

Halvor

Link to post

Jeg brukte vannutskiller på sprøyta, en sånn liten sak fra BT. Ikke bra nok. Vurderer å kjøpe en større vannutskiller av typen til å skru på veggen i tillegg neste gang.

Vurder også å bruke en ny slange, da det kan ligge mye oljerester og drit i de gamle slangene. F.eks gammel slange inn på vannutskiller, ny slage fra vannutskiller til sprøyte.

Redigert av Honduras (see edit history)
Link to post
  • 3 år senere...

Har lyst til å blåse litt liv i denne tråden igjen. Tenkte å lakkere båten min med 2 komp lakk. Jeg har kompressor med 90 liter tank, 400 ltr/min, maks 9 bar og sprøyte med 1,5 mm dyse. Skal montere god vannutskiller og sjekke at jeg kan justere til ett godt og jevn arbeidstrykk. Legger dere noen lag med "klarlakk" lignende lakk over som siste strøk?

Speed Changes You

Link to post

Klarlakk er ikke nødvendig. Den vil ofte bare flasse over tid uansett. 2K lakken er blank og holdbar, skal du ha det helt speil kan det være greit å polere opp lakken med maskin en måned eller to etter lakkering. Men den vil uansett være veldig blank og fin selv uten polering...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Hei.

Index det du sier stemmer ikke.

Ser ofte kommentarer fra ikkevitere på div tråder ( sorry for kjeften) men klart at dersom en først lar fargen tørke og så mellomsliper lett og går på med klarlakk blir det MYE blankere og varer desto lengre.

Det flasker ikke og er å anbefale, dersom man har kr og tid til dette.

Mvh

Catano

Mvh

catano

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...