peterka Startet 16.April.2009 Del på Facebook Startet 16.April.2009 Eg vurderer ein båt Nor-Dan 610 med Mercruiser 135 bensin innebords 2001 modell til kr. 190.000,-. Båten er pen, men eg blir litt usikker på denne motoren og forbruket. Skulle helst vore diesel når det gjelder innebords eller så skulle det ha vore utenbords. Nokon som kjenner denne båten og denne motoren Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 16.April.2009 Del på Facebook Svart 16.April.2009 (redigert) Båten har samme skrog som Nidelv 610. Er regnet for et godt skrog. Kvaliteten er lavere enn på Nidelven. Motoren er en gammel konstruksjon. I følge tester jeghar lest er den utdatert. Hard i gangen og lite kraft. 2001 modell begynner å bli litt gammel også synes jeg for en saltvannskjølt bensinmotor. De slites fort (om den har ferskvannskjøling holder den lenger). Krafmessig holder det sikkert på denne båten. Jeg er enig med deg i at jeg heller ville hatt dielsen, Merc. 1,7 DTI fungerer bra i denne båten. Redigert 16.April.2009 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
peterka Svart 17.April.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.April.2009 Så eg bør styre vekk for denne båten? Prismessig så er det vel billigt, men med min flaks så vil vel eg få problemer med denne motoren. Er jo 8 år gammel også. Sitér dette innlegget Link to post
sol Svart 17.April.2009 Del på Facebook Svart 17.April.2009 Kjenner ikke til denne motoren spesielt,men 2001 modell er vel ikke særlig gammelt Gammelt er fra 70 og 80 tallet Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 17.April.2009 Del på Facebook Svart 17.April.2009 (redigert) må i hvertfall være fra godt før 1966 for at noe skal kunne kalles gammelt.... Jeg har selv hatt en Nor-Dan 6100 med 220HK innenbords bensinmotor, og det var en fin kombinasjon. Jeg ville nok avventet en bekreftelse fra noen med førstehånds erfaring om at 135HK er tilstrekkelig. Spesielt hvis man normalt er mange ombord. Redigert 17.April.2009 av Framtia (see edit history) Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
roesok Svart 17.April.2009 Del på Facebook Svart 17.April.2009 Fin båt dette. Grei pris. Feil motor. Ser det ligger flere Nor-Dan til salgs på Finn, men med utenbordsmotor eller innenbords diesel blir det en annen pris. Sitér dette innlegget Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet. Link to post
Bitteliten Svart 17.April.2009 Del på Facebook Svart 17.April.2009 Kjenner ikke til denne motoren spesielt,men 2001 modell er vel ikke særlig gammelt Gammelt er fra 70 og 80 tallet saltvannskjølt bensinmotor har en estimert levetid på 10-15 år. En 2001 modell er nå inne på sin 9. sesong. Jeg velger å advare for det. Ferskvannskjøt bensinmotor har en annen situasjon Sitér dette innlegget Link to post
roesok Svart 17.April.2009 Del på Facebook Svart 17.April.2009 saltvannskjølt bensinmotor har en estimert levetid på 10-15 år. Da snakker du om innenbords, som i dette tilfellet. Utenbords kan ha mye lengre levetid. Selvsagt forutsatt god og riktig pleie. Sitér dette innlegget Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet. Link to post
Bitteliten Svart 17.April.2009 Del på Facebook Svart 17.April.2009 (redigert) Den aktuelle motor det spørres om er i min verden en innenbordsmotor. Utenbordsmotorer har nok en lei tendens til å være lenger ja. Redigert 17.April.2009 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
roesok Svart 17.April.2009 Del på Facebook Svart 17.April.2009 Den aktuelle motor det spørres om er i min verden en innenbordsmotor. Også i min verden, men dette var bare en presisering at det ikke gjelder saltvannskjølte bensinmotorer generelt. Sitér dette innlegget Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet. Link to post
Honduras Svart 17.April.2009 Del på Facebook Svart 17.April.2009 Håper ikke min Marna som nå skal starte på sin 39. sesong leser innlegget ditt, Bitteliten...Blir som humla som ikke er klar over at den ikke kan fly.. Mercruiser 135Hk er vel en av de mest brukte innenbordmotorene som monteres båter runt 18-22' Merkelig at alle her avskriver den som rent søppel... Det er klart en ny 210hk diesel er bedre... og kun 100.000,- dyrere. For den prisen har du vel byttet shortblokk og bygd om med varmeveksler for halve prisen. Man kan gjerne fortelle en som vurderer en Passat at Mercedes E230 er mye finere, men det har kanskje ikke så stor relevans hvis det kjøper har satt av til båtbudsjett holder fint til en Passat. Forøvrig viser min Evinrude 18Hk fra 1958 ingen særlige tegn på tæring, så den henger nok med 50 år til... Også lite relevant ser jeg nå Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
nordanbåt Svart 17.April.2009 Del på Facebook Svart 17.April.2009 Har selv hatt Nor-Dan 610 med 135 hk bensin 07 mod ,og har ingen ting og si på motorkraften med 2 voksne og 2 barn .regnestykket mitt var enkelt når du må gi 60 lapper mere for diesel utgaven . ikke minst at du slipper støyen av dieselmotoren. Denne båten er uansett overkommelig og kjøre med bensin. Et bra valg ! Sitér dette innlegget Link to post
Brynjar Svart 17.April.2009 Del på Facebook Svart 17.April.2009 Jeg har 3 litern til Mercruiser i min Karnic 2260. Det er ikke veeeeldig mye motor og gir ikke ekstrem toppfart, men siden jeg trives best i marsjfart rundt 20-22 knop holder det i massevis. Kommer lett i plan med folk ombord og den er rimelig i drift. Motoren er gammel og velprøvd i tillegg til å være veldig enkel å vedlikeholde. Dersom den har gått i salt siden 2001 bør manifold og eksosbend sjekkes for rust. Det er ikke usannsynlig at det er slitasje mellom disse komponentene. Selve båten kjenner nok mange bedre enn meg, men Mercruiseren hadde jeg ikke hatt betenkeligheter med å kjøpe dersom prisgapet til diesel er tilstrekkelig stort. Sitér dette innlegget . . bmhe Link to post
Bearded Beast Svart 17.April.2009 Del på Facebook Svart 17.April.2009 saltvannskjølt bensinmotor har en estimert levetid på 10-15 år. dette er bare snikksnakk. du kan doble det estimatet der Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.