Jump to content

Nor-dan 610 med mercruiser 135 bensin, er dette noko?


peterka

Recommended Posts

Eg vurderer ein båt Nor-Dan 610 med Mercruiser 135 bensin innebords 2001 modell til kr. 190.000,-. Båten er pen, men eg blir litt usikker på denne motoren og forbruket. Skulle helst vore diesel når det gjelder innebords eller så skulle det ha vore utenbords.

 

Nokon som kjenner denne båten og denne motoren

Link to post

Båten har samme skrog som Nidelv 610. Er regnet for et godt skrog. Kvaliteten er lavere enn på Nidelven.

 

Motoren er en gammel konstruksjon. I følge tester jeghar lest er den utdatert. Hard i gangen og lite kraft. 2001 modell begynner å bli litt gammel også synes jeg for en saltvannskjølt bensinmotor. De slites fort (om den har ferskvannskjøling holder den lenger). Krafmessig holder det sikkert på denne båten. Jeg er enig med deg i at jeg heller ville hatt dielsen, Merc. 1,7 DTI fungerer bra i denne båten.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post

må i hvertfall være fra godt før 1966 for at noe skal kunne kalles gammelt....

 

Jeg har selv hatt en Nor-Dan 6100 med 220HK innenbords bensinmotor, og det var en fin kombinasjon. Jeg ville nok avventet en bekreftelse fra noen med førstehånds erfaring om at 135HK er tilstrekkelig. Spesielt hvis man normalt er mange ombord.

Redigert av Framtia (see edit history)

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
:flag: Kjenner ikke til denne motoren spesielt,men 2001 modell er vel ikke særlig gammelt :crazy:

Gammelt er fra 70 og 80 tallet

saltvannskjølt bensinmotor har en estimert levetid på 10-15 år. En 2001 modell er nå inne på sin 9. sesong. Jeg velger å advare for det. Ferskvannskjøt bensinmotor har en annen situasjon

Link to post
saltvannskjølt bensinmotor har en estimert levetid på 10-15 år.

Da snakker du om innenbords, som i dette tilfellet. Utenbords kan ha mye lengre levetid. Selvsagt forutsatt god og riktig pleie.

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

Link to post
Den aktuelle motor det spørres om er i min verden en innenbordsmotor.

Også i min verden, men dette var bare en presisering at det ikke gjelder saltvannskjølte bensinmotorer generelt.

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

Link to post

Håper ikke min Marna som nå skal starte på sin 39. sesong leser innlegget ditt, Bitteliten...Blir som humla som ikke er klar over at den ikke kan fly.. :lol:

 

Mercruiser 135Hk er vel en av de mest brukte innenbordmotorene som monteres båter runt 18-22'

Merkelig at alle her avskriver den som rent søppel...

 

Det er klart en ny 210hk diesel er bedre... og kun 100.000,- dyrere.

For den prisen har du vel byttet shortblokk og bygd om med varmeveksler for halve prisen.

 

Man kan gjerne fortelle en som vurderer en Passat at Mercedes E230 er mye finere, men det har kanskje ikke så stor relevans hvis det kjøper har satt av til båtbudsjett holder fint til en Passat.

 

Forøvrig viser min Evinrude 18Hk fra 1958 ingen særlige tegn på tæring, så den henger nok med 50 år til... :yesnod: Også lite relevant ser jeg nå :wink:

Link to post

Har selv hatt Nor-Dan 610 med 135 hk bensin 07 mod ,og har ingen ting og si på motorkraften med 2 voksne og 2 barn .regnestykket mitt var enkelt når du må gi 60 lapper mere for diesel utgaven . ikke minst at du slipper støyen av dieselmotoren. Denne båten er uansett overkommelig og kjøre med bensin.

Et bra valg !

Link to post

Jeg har 3 litern til Mercruiser i min Karnic 2260. Det er ikke veeeeldig mye motor og gir ikke ekstrem toppfart, men siden jeg trives best i marsjfart rundt 20-22 knop holder det i massevis. Kommer lett i plan med folk ombord og den er rimelig i drift.

Motoren er gammel og velprøvd i tillegg til å være veldig enkel å vedlikeholde. Dersom den har gått i salt siden 2001 bør manifold og eksosbend sjekkes for rust. Det er ikke usannsynlig at det er slitasje mellom disse komponentene.

Selve båten kjenner nok mange bedre enn meg, men Mercruiseren hadde jeg ikke hatt betenkeligheter med å kjøpe dersom prisgapet til diesel er tilstrekkelig stort.

.

.

bmhe

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...