Jump to content

Gassvarsler og røykvarsler i båt


Nidelv 28 Søgne

Recommended Posts

ha en under dørk også??

tak kabin??

 

Treng nok ikkje under dørk, ettersom gassen flyter ganske fort utover å blir veldig lett detektert av gassvarsler.

Jobber som Driftsteknikker i StatoilHydro og tar gasstest flere ganger daglig, å er de gass i område så piper den nesten umidelbart, men nesa er de viktigste :yesnod: å eg tvile på om eg ville gått for den billigste varsleren.

Røkvarsler ville eg hatt en i sovekabin og en over styreposisjone. der er de sikkert noen som har andre meninger!!

O Erland

med båtførerbevis

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Hei. eg har ikkje gass i min båt og dermed ingen varsler på dette. de som vi bruker i industrien er nok litt i dyreste lage for å putte inn i en båt..

Men de som er litt viktig er at de er merket følsomhets område for deteksjon av gass, feks Gir alarm mellom 7%-17% av nedre eksplosive grense.

Dette er for å få best mulig virkning av måleren, dumt hvis de har kommet så lite gass at måleren ikkje greie å måle den, men blandingen er brann/eksplosjonsfarlig nok..

Så er de også VELDIG viktig med sjekk av varsleren, gjerne en gang i uken hvis du bruker båten over lengre perioder..

Bruk ein lighter, slipp ut gass. Varsleren vil da begynne å pipe. viss den virker!!

 

Denne ser ut til å være et bra valg.. http://www.buskerud-brannservice.no/nettbu...10/vis_prod/375

O Erland

med båtførerbevis

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Selv om denne saken dreier seg om bobil, har jeg valgt å poste den likevel da den også kan ha relevans for lystbåter:

 

Ektepar funnet døde i campingbil

 

Sitat:

 

Endelig dødsårsak er ikke fastslått, men politiet tror ekteparet omkom som følge av propanlekkasje fra et kjøleskap i campingbilen.

 

- Vi er langt på vei sikre på at dette er dødsårsaken, sier Brun.