Jump to content

Gassvarsler og røykvarsler i båt


Nidelv 28 Søgne

Recommended Posts

ha en under dørk også??

tak kabin??

 

Treng nok ikkje under dørk, ettersom gassen flyter ganske fort utover å blir veldig lett detektert av gassvarsler.

Jobber som Driftsteknikker i StatoilHydro og tar gasstest flere ganger daglig, å er de gass i område så piper den nesten umidelbart, men nesa er de viktigste :yesnod: å eg tvile på om eg ville gått for den billigste varsleren.

Røkvarsler ville eg hatt en i sovekabin og en over styreposisjone. der er de sikkert noen som har andre meninger!!

O Erland

med båtførerbevis

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Hei. eg har ikkje gass i min båt og dermed ingen varsler på dette. de som vi bruker i industrien er nok litt i dyreste lage for å putte inn i en båt..

Men de som er litt viktig er at de er merket følsomhets område for deteksjon av gass, feks Gir alarm mellom 7%-17% av nedre eksplosive grense.

Dette er for å få best mulig virkning av måleren, dumt hvis de har kommet så lite gass at måleren ikkje greie å måle den, men blandingen er brann/eksplosjonsfarlig nok..

Så er de også VELDIG viktig med sjekk av varsleren, gjerne en gang i uken hvis du bruker båten over lengre perioder..

Bruk ein lighter, slipp ut gass. Varsleren vil da begynne å pipe. viss den virker!!

 

Denne ser ut til å være et bra valg.. http://www.buskerud-brannservice.no/nettbu...10/vis_prod/375

O Erland

med båtførerbevis

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Selv om denne saken dreier seg om bobil, har jeg valgt å poste den likevel da den også kan ha relevans for lystbåter:

 

Ektepar funnet døde i campingbil

 

Sitat:

 

Endelig dødsårsak er ikke fastslått, men politiet tror ekteparet omkom som følge av propanlekkasje fra et kjøleskap i campingbilen.

 

- Vi er langt på vei sikre på at dette er dødsårsaken, sier Brun.

 

- Propan er en skummel og gass som legger seg langs gulvet. Det er ikke lett å kjenne lukten når man sover, legger hun til.

Link to post
Share on other sites

Er det snakk om bensinbåt så er også bensindamp tyngre enn luft. Gassdetektor for propan og bensin skal monteres ved dørk. Røykdetektorer er det greit å montere høyt. Kullosdetektor er en helt annen sak, for denne gassen kan variere litt. Jeg monterer slike i hodehøyde. Den høyden er lavere i sovelugar enn den er i salong.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...