Jump to content

Hvorfor har noen motorer 2-spors remhjul?


Seesnake

Recommended Posts

Hei . Noe som har slått meg ang min vp tmd 30. Hvorfor har jeg 2 stk reimer??? :confused: Er det av den grunn at jeg slipper å skifte reimer hvert eneste år eller er det simpelten at reimene slites så mye? :confused::confused: Kanj eg egentlig kjøre bare på 1 reim og ha den andre liggene i båten i tilfelle råttefelle?

Startet opp idag med 1 reim og det fungerte veldig bra. Håper noen kan gi meg svar på dette, forde belastningen på alle remhjulene(3 stk) blir jo det samme med 1 eller 2 remmer ? :rolleyes:

Hilsen seesnake

Link to post

To parallelle remmer brukes vanligvis når det skal overføres større effekt enn hva som er fornuftig på en rem. Ulempen med parallelle remmer er at de må være "matchet", dvs de må kjøpes parvis for å være nøyaktig like. Dvs det blir vanskelig å skifte ut en rem idag og en rem i morgen, for å si det slik . . . .

 

Men hvis du ikke kjører med alt for hard belastning på generatoren så kan du vanligvis benytte kun en rem og heller ha en ekstra i reserve. Slitasjen har bl.a. sammenheng med en kombinasjon av belastning, diametere på remhjul og driftstimer.

 

Lykke til!

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Ulempen med parallelle remmer er at de må være "matchet", dvs de må kjøpes parvis for å være nøyaktig like. Dvs det blir vanskelig å skifte ut en rem idag og en rem i morgen, for å si det slik . . . .

 

Dette gjelder ikke OPTIBELT RED POWER som vi selger på jobb...

De skal ikke etterstrammes i hele sin levetid ved korrekt montasje.

 

 

http://www.optibelt.de/fileadmin/bilder/pr...wer_Opti_GB.pdf

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Link to post

Tror nok du overdriver egenskapene til disse remmene dine litt Kodvaag :wink:

Ja de er sikkert bra men de overgår ikke fysiske lover...

 

Til trådstarter.

Dette er veldig avhengig av hva slags remmer du bruker og hvilken effekt du overfører.

Forskjellig type (og fabrikat) remmer overfører forskjellig effekt.

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Tror nok du overdriver egenskapene til disse remmene dine litt Kodvaag :wink:

Ja de er sikkert bra men de overgår ikke fysiske lover...

 

De er ikke evigvarende, men i produsentens spesifiserte levetid, ved korrekt montasje og belastning, så trenger du ikke å etterstramme den.

De som driver service på ventilasjonsannlegg elsker den reima, for den trenger ikke å etterjusteres, bare skiftes på 8000 (?) timer tror jeg.

 

Jeg har et lite hz måler instrument som man sjekker at man har rett stramming på reima med.

Knips på reima så gir den fra seg en hz når den står og vibrerer. Dette finnes det tabeller for.

Bruker denne i jobbsammenheng.

 

I båten har jeg bare strammet kilereima med et spett bak dynamoen og dratt til. :lol:

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Link to post
Tror nok du overdriver egenskapene til disse remmene dine litt Kodvaag :wink:

Ja de er sikkert bra men de overgår ikke fysiske lover...

 

Det stemmer det han sier om disse reimene, jeg jobber med vetilasjon.

vi har testet ut red belt, de har stått i 8 år på tilluft og vi brukte vanlige reimer i avtrekk.

Vanlige reimer måtte skiftes etter 2 år. Testen vår på reddbelt reimene blei avbrutt av en tekniker som hadde service der som skiftet de for de hadde stått så lenge. disse kunne garantert stått noen år til.

Hilsen Morten

www.ribtjenester.no

Link to post

Finnes det ikke mellomting da?

Hva slags rem har du i dag?

 

Bredde og lengde

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
.

vi har testet ut red belt, de har stått i 8 år på tilluft og vi brukte vanlige reimer i avtrekk.

Det sier egentlig ikke så veldig mye.

Hva er vanlige remmer?

 

Var det samme dimensjon (Bredde på remmene)?

er det samme effekt og turtall på motor til tilluft og avtrekk?

Er det samme utveksling?

 

går begge konstant?

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post

Hei

2 remmer medfører at en ikke trenger å stramme riktig like mye for å unngå sluring, eller at en kan overføre mer effekt. På dynamoen betyrt dette at du kan stramme litt mindre og lageret rett innenfor reimskivene holder lenger. I tillegg har du litt ekstra sikkerhet i tilfelle ei reim ryker.

 

Hvis man bytter dynamo og får en med enkel skive betyr det endel at den nye har saqmme diameter for å få samme turtallsområde på dynamoen. Det avgjørende her er hvor langt ut fra akslingen toppen av reima ligger når den ligger i sporet - ikke ytterdiameteren på skiva. Hvis det ikke er mulig å stramme nok med rett reim ville jeg sjekket diameteren.

 

Mons

Mons

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...