Jump to content

Hvordan koble batterivelger i niedelv24?

janerbe

Recommended Posts

Skal erstatte dagens hovedstrømbryter med en batterivelger 1 og 2 og begge.. Dagens hovedstrømbryter er koblet via jord. Bør den nye kobles opp mot +?

Det sitter også en isolater som går til pluss på start og forbruk batteriene, samt til dynamo.

Hvordan kobler du denne isolatoren til batterivelgeren?

Noen som har koblingsskjema for hvordan en skal gjøre dette riktig???

Håper på tilbakemelding

Hei!

Hvilken modell har du ?

Hvordan ser det ut med hovedstrøm-bryteren i dag? Er det som med min gamle ?

Bilder av hvordan det ser ut i min bår her:

https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=52386

Jeg trodde jeg måtte ha ny lader, men det ser ut som om det skal gå greit bare jeg får bytta ut kablene til større dim.

Jeg lurer også på om jeg skal legge opp nye brytere, kanskje en per batteri for å overstyre lade-forløpet etter å ha ligget lenge ute uten landstrøm.

Det ligger koplingsskjema på nett for VP-installasjoner, som i Nidelv'en:

http://www.volvo.com/volvopenta/norway/no-...rself_books.htm

http://www.volvo.com/volvopenta/norway/no-...tion_search.htm

http://nf.broach.se/motorer/volvo-penta/Vo...k%20svenska.pdf

Frode

===============================================

Båt: på jakt etter neste Lolly

Hvorfor vil du ha vender når du allerede har noe bedre installert? Med isolator som skiller start og forbruk samt hovedbrytere på minus har du jo et bra og idiotsikkert system, som garanterer deg å alltid ha strøm på startbatteriet. Hva ønsker du å oppnå ved å endre dette?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Det er ikke vanlig med hovedbrytere på minussiden, men noen velger å ha dette som et tillegg til de på plussiden. Som regel med tanke på å redusere tæring i tilfelle krypstrømmer. Jeg tror jeg ville beholdt disse, og satt inn to enkle hovedbrytere på start og forbrukskretsene. Hvilken type isolator er det du har mellom batteriene? Er det en skillediode skal denne hvis den er OK være helt tett mellom bankene. Du bør uansett ha hovedbrytere på plussiden, isolatoren skiller kun ladefordelingen og skal hindre at startbatteriet tappes ved forbruk.

Hos meg har jeg en hoverbryter på hver bank på plussiden, og absolutt alt av forbruk koplet til kretsen til forbruksbanken. Til å styre ladingen har jeg et BEP voltsensitivt rele, som kopler bankene sammen når ladingen kommer over 13,7 volt og separerer dem igjen når spenningen faller under 12,8 volt. På denne måten er jeg sikker på at startbatteriet alltid er fulladet, og at ingenting kan tappe dette. Jeg tipper opplegget er tenkt å fungere slikt hos deg også, men at noen senere har koplet til noe på startbatteriet som ikke burde være der. Minuset med 1-2-1+2-0 bryteren er at det er for mye å huske på, starte på 1, slå over til 1+2 for lading, slå over til 2 i uthavn etc. Har lett for å gå litt i surr med dette, og da ender man opp med tomt startbatteri når det passer minst. Med helt separerte kretser slipper man å tenke på dette, startbatteriet er uansett alltid fullt!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Jeg koplet dette systemet i påsken. Fungerer veldig bra. :flag:

Regner med at skilledioden din er for å ikke tappe startbatteriet.

Hovedstrømsbryteren som jeg koplet har kun tre stillinger off/on/combine batteries, dette grunnet at relèet bryter automastisk kontakten mellom start og forbruk når start faller under 12,8V

Håper dette kan hjelpe deg

koplingskjema_baat2ny_large_3.jpg

Jeg koplet dette systemet i påsken. Fungerer veldig bra. :flag:

Regner med at skilledioden din er for å ikke tappe startbatteriet.

Hovedstrømsbryteren som jeg koplet har kun tre stillinger off/on/combine batteries, dette grunnet at relèet bryter automastisk kontakten mellom start og forbruk når start faller under 12,8V

Håper dette kan hjelpe deg

Så bra at det funker! :smiley:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...