janerbe Startet 16.April.2009 Del på Facebook Startet 16.April.2009 Skal erstatte dagens hovedstrømbryter med en batterivelger 1 og 2 og begge.. Dagens hovedstrømbryter er koblet via jord. Bør den nye kobles opp mot +? Det sitter også en isolater som går til pluss på start og forbruk batteriene, samt til dynamo. Hvordan kobler du denne isolatoren til batterivelgeren? Noen som har koblingsskjema for hvordan en skal gjøre dette riktig??? Håper på tilbakemelding Sitér dette innlegget Link to post
Ex Skarpnes9100 Svart 17.April.2009 Del på Facebook Svart 17.April.2009 Hei! Hvilken modell har du ? Hvordan ser det ut med hovedstrøm-bryteren i dag? Er det som med min gamle ? Bilder av hvordan det ser ut i min bår her: https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=52386 Jeg trodde jeg måtte ha ny lader, men det ser ut som om det skal gå greit bare jeg får bytta ut kablene til større dim. Jeg lurer også på om jeg skal legge opp nye brytere, kanskje en per batteri for å overstyre lade-forløpet etter å ha ligget lenge ute uten landstrøm. Det ligger koplingsskjema på nett for VP-installasjoner, som i Nidelv'en: http://www.volvo.com/volvopenta/norway/no-...rself_books.htm http://www.volvo.com/volvopenta/norway/no-...tion_search.htm http://nf.broach.se/motorer/volvo-penta/Vo...k%20svenska.pdf Frode Sitér dette innlegget =============================================== Båt: på jakt etter neste Lolly Link to post
index Svart 17.April.2009 Del på Facebook Svart 17.April.2009 Hvorfor vil du ha vender når du allerede har noe bedre installert? Med isolator som skiller start og forbruk samt hovedbrytere på minus har du jo et bra og idiotsikkert system, som garanterer deg å alltid ha strøm på startbatteriet. Hva ønsker du å oppnå ved å endre dette? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
janerbe Svart 17.April.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.April.2009 Ja, jeg trodde jeg hadde et sikkert system. <problemet er at startbatteriet blir tappet for strøm etter et døgn i havn.. Så tenkte jeg skulle skille det med en bryter. <er det vanlig at hovedstrømbryter er koblet via jord? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 17.April.2009 Del på Facebook Svart 17.April.2009 Det er ikke vanlig med hovedbrytere på minussiden, men noen velger å ha dette som et tillegg til de på plussiden. Som regel med tanke på å redusere tæring i tilfelle krypstrømmer. Jeg tror jeg ville beholdt disse, og satt inn to enkle hovedbrytere på start og forbrukskretsene. Hvilken type isolator er det du har mellom batteriene? Er det en skillediode skal denne hvis den er OK være helt tett mellom bankene. Du bør uansett ha hovedbrytere på plussiden, isolatoren skiller kun ladefordelingen og skal hindre at startbatteriet tappes ved forbruk. Hos meg har jeg en hoverbryter på hver bank på plussiden, og absolutt alt av forbruk koplet til kretsen til forbruksbanken. Til å styre ladingen har jeg et BEP voltsensitivt rele, som kopler bankene sammen når ladingen kommer over 13,7 volt og separerer dem igjen når spenningen faller under 12,8 volt. På denne måten er jeg sikker på at startbatteriet alltid er fulladet, og at ingenting kan tappe dette. Jeg tipper opplegget er tenkt å fungere slikt hos deg også, men at noen senere har koplet til noe på startbatteriet som ikke burde være der. Minuset med 1-2-1+2-0 bryteren er at det er for mye å huske på, starte på 1, slå over til 1+2 for lading, slå over til 2 i uthavn etc. Har lett for å gå litt i surr med dette, og da ender man opp med tomt startbatteri når det passer minst. Med helt separerte kretser slipper man å tenke på dette, startbatteriet er uansett alltid fullt! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Fevik 21 Svart 17.April.2009 Del på Facebook Svart 17.April.2009 Jeg koplet dette systemet i påsken. Fungerer veldig bra. Regner med at skilledioden din er for å ikke tappe startbatteriet. Hovedstrømsbryteren som jeg koplet har kun tre stillinger off/on/combine batteries, dette grunnet at relèet bryter automastisk kontakten mellom start og forbruk når start faller under 12,8V Håper dette kan hjelpe deg Sitér dette innlegget Link to post
Kompismannen Svart 17.April.2009 Del på Facebook Svart 17.April.2009 Jeg koplet dette systemet i påsken. Fungerer veldig bra. Regner med at skilledioden din er for å ikke tappe startbatteriet. Hovedstrømsbryteren som jeg koplet har kun tre stillinger off/on/combine batteries, dette grunnet at relèet bryter automastisk kontakten mellom start og forbruk når start faller under 12,8V Håper dette kan hjelpe deg Så bra at det funker! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.