Jump to content

Sønnak HDX og SHD batterier, erfaringer?

Komodo

Recommended Posts

I år må jeg bytte ut batteriene i skuta. Jeg vurderer å kjøpe et Sønnak HDX 135 Ah til startbatteri (skal betjene truster, sp75 og vinsj også) og to eller tre Sønnak SHD til forbruksbatterier.

Har vurdert AGM også, men er litt redd for overlading da jeg har hørt at AGM er mer vare på det. Jeg har en 2004 mod Yanmar som ikke ladet særlig. Tok derfor med dynamoen til Vikleverkstedet som "boostet" opp ladespenningen for meg. Er redd den kan ha blitt noe høy (14,8-14,9 ved fulle batterier).

Har også planer om å sette inn en dynamo til til forbruksbanken med en ekstern laderegulator, men det blir når jeg får tid.

Noen som har noen erfaringer med disse batteriene?

• 3 måneder senere...

De er sikkert vedlikeholdsfrie i henhold til en DIN-norm som går ut på at det ikke skal være nødvendig å etterfylle vann på 3 år med ladesystem som er i orden, og da skrives bare "vedlikeholdsfrie".

Om det gjelder ved gjentatte ut- og oppladinger er jeg usikker på.

Slik jeg oppfatter det, er det også spesielle propper på disse som skal omgjøre damp til veske og dermed redusere vannforbruket betydelig.

Redigert av Jonas (see edit history)
  • 2 uker senere...

I påvente av nye batterier (tomt på lager) har jeg et annet spørsmål om Sønnak SHD STE.

Hvis de er slik "Jonas" beskriver at de har slike spesielle propper for å spare på vannet, er de da å regne som "sealed lead acid"? Når jeg får dem installert bør jeg stille inn laderen min Sterling Pro CED 40 fra "non sealed lead acid" (14,8V) til "gel or sealed lead acid" (14,4V)?

Redigert av traust (see edit history)

Hei igjen traust og takk for IM.

Nei, jeg har dessverre ikke noe tekniske data til den type batteri og kan derfor ikke si noe om maks ladeslutspenningen.

Spør Sønnak/Exxide og hent deg noe datablad, det er altid det beste i så fall.

Men intil videre kan laderen i alle fall instilles til lokkete bly-syre, fordi bly-syre er dette batteriet.

Batteriene blir også med det helt fullladet, det er sikkert.

Ønsker en fin helg så lenge.

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...