Komodo Startet 17.April.2009 Link til dette innlegget Startet 17.April.2009 I år må jeg bytte ut batteriene i skuta. Jeg vurderer å kjøpe et Sønnak HDX 135 Ah til startbatteri (skal betjene truster, sp75 og vinsj også) og to eller tre Sønnak SHD til forbruksbatterier. Har vurdert AGM også, men er litt redd for overlading da jeg har hørt at AGM er mer vare på det. Jeg har en 2004 mod Yanmar som ikke ladet særlig. Tok derfor med dynamoen til Vikleverkstedet som "boostet" opp ladespenningen for meg. Er redd den kan ha blitt noe høy (14,8-14,9 ved fulle batterier). Har også planer om å sette inn en dynamo til til forbruksbanken med en ekstern laderegulator, men det blir når jeg får tid. Noen som har noen erfaringer med disse batteriene? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Komodo Svart 24.April.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.April.2009 Hei igjen! Jeg savner erfaringer om disse Sønnak batteriene. Er det virkelig ingen som har erfaring med dem? Selgeren mener de er bra, men det sier vel alle som selger noe... Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
avsluttet Svart 1.August.2009 Link til dette innlegget Svart 1.August.2009 (redigert) jeg har nesten samme spørsmål. Har kjøpt 2stk sønnak SHD-STE 185Ah fra maritim. (ikke ankommet enda) Disse er vedlikeholdsfrie, er det da GEL batterier? Eller en versjon av bly-syre. Ferievikarene på maritim var usikre på dette. http://www.sonnak.com/_beta/buss_shd.cfm Redigert 1.August.2009 av traust (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
BMP Svart 1.August.2009 Link til dette innlegget Svart 1.August.2009 Sønnak SHD-STE 185Ah er vanlige blybatterier og ikke vedlikeholdsfrie. Forøvrig meget bra batterier som brukes mye i fiskebåter. Sitér dette innlegget Link to post
avsluttet Svart 1.August.2009 Link til dette innlegget Svart 1.August.2009 OK, takker. Hadde en liten mistanke om at de ikke var vedlikeholdsfrie. Selv om maritim beskriver dem som det. Sitér dette innlegget Link to post
Jonas Svart 1.August.2009 Link til dette innlegget Svart 1.August.2009 (redigert) De er sikkert vedlikeholdsfrie i henhold til en DIN-norm som går ut på at det ikke skal være nødvendig å etterfylle vann på 3 år med ladesystem som er i orden, og da skrives bare "vedlikeholdsfrie". Om det gjelder ved gjentatte ut- og oppladinger er jeg usikker på. Slik jeg oppfatter det, er det også spesielle propper på disse som skal omgjøre damp til veske og dermed redusere vannforbruket betydelig. Redigert 1.August.2009 av Jonas (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
avsluttet Svart 14.August.2009 Link til dette innlegget Svart 14.August.2009 (redigert) I påvente av nye batterier (tomt på lager) har jeg et annet spørsmål om Sønnak SHD STE. Hvis de er slik "Jonas" beskriver at de har slike spesielle propper for å spare på vannet, er de da å regne som "sealed lead acid"? Når jeg får dem installert bør jeg stille inn laderen min Sterling Pro CED 40 fra "non sealed lead acid" (14,8V) til "gel or sealed lead acid" (14,4V)? Redigert 14.August.2009 av traust (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 14.August.2009 Link til dette innlegget Svart 14.August.2009 Hei igjen traust og takk for IM. Nei, jeg har dessverre ikke noe tekniske data til den type batteri og kan derfor ikke si noe om maks ladeslutspenningen. Spør Sønnak/Exxide og hent deg noe datablad, det er altid det beste i så fall. Men intil videre kan laderen i alle fall instilles til lokkete bly-syre, fordi bly-syre er dette batteriet. Batteriene blir også med det helt fullladet, det er sikkert. Ønsker en fin helg så lenge. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.