Jump to content

Mangler 800 omdr på perkins T6 354.4M

litt peiling

Recommended Posts

Har ikke noe særlig greie på det, så jeg bare tenker litt høyt. Hvis man mangler trykk (lekkasje feks) burde vel det føre til mere røyk? Vet ikke hvor mye man kan miste før det begynner å ryke, i forhold til effekten man mister. Hvis ikke det ryker, kan det kanskje være noe med drivstofftilførsel i stedet. På min motor, går det en slange/rør fra innsugsmanifold til høytrykkspumpe. Vet ikke hva denne gjør, men tipper den skal justere i forhold til matetrykk fra turbo, og da får man kanskje ikke så mye røyk om det mangler trykk?

Tror jeg ville sjekket litt drivstofftilførsel, lekkasje av turbotrykk, og fått på et manometer på manifold for å se trykket(evt et turbotrykk innstrument til dashbord).

Er det fast turbo du har, eller er det noe wastegate eller variabel geometriturbo du har? Hvis det ikke er fast, kan de jo ligge noe rundt reguleringen også kanskje?

Om du får maks tomgangsturtall på 2800rpm så skal du garantert ikke ha det med gearet innkobblet !!!

På min FordSabb2728T er maks tomgangsturtall 2900rpm og maks turtall med gear innkobblet er 2450rpm (dette er helt i overenstemmelse med instruksjonsbok).

Sjekk tekniske spesifikasjoner på Perkinsen din så ser du hvor stort avvik du har i forhold til hva det skal være. Kan ikke tenke meg at du skal ha mer enn 2400rpm med gear innkobblet.

Dernest kan du gå i gang med søk etter feil(uren bunn for eksempel)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Båten er ikke min ennå.... men snart! Må ha motor til å fungere optimalt først.

Det er tatt full service på motor, og bla. turbo er skiftet.

Det er reklamasjon på rep/motor, men tenkte dette kunne løses nå i helga.

Motoren skal ha 2600 omdr på max, mars turtall er 2400 omdr. iflg Perkins.

Dette er en T6.354 4M, med 164KW eller 220hk

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...