Jump to content

Marine epoxy eller sikaflex under vannlinje


shark1

Recommended Posts

Utrolig hva folk får seg til å fortelle Steinsvigen. Svart er samme masse som hvit, men tilsatt "carbon black" fargestoff. Hva som skal betegnes som "sterkt" under vannlinja blir det råstoffet som har best bestandighet mot saltvann ! Å bruke polyurethan med UV-filter som Sika sin marineserie har liten betydning under vann. Det beste er en silikon med god kjemisk bestandighet......les datablad !

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Bruk ALDRI silikon på båten din. Får du senere en lekkasje der du har brukt silikon får du ingeting til å sitte der etterpå. Bruk sika 292 hvit, da gjør du ihvertfal ikke noe galt. Jeg vasket med xylen før jeg skulle lakkere med polyurethanlakk, men det hjalp ikke. Lakken ville ikke sitte. Der hadde en "gluping" brukt silikon til å tette et hull.

"It's difficult to build an ugly wooden boat."

Link to post

Silikon fjernes mekanisk først, dernest "silikonfjerner". Silikon er benyttet i årtier til skroggjennomføringer nettop pga god bestandighet mot saltvann. Det holder selvfølgelig i lange baner med polyurethan og MS-Polymer også, men på spørsmål om hva som holder lengst, så er det altså silikon av industrivariant med høy kjemisk bestandighet.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Det beste er en silikon med god kjemisk bestandighet......les datablad !

 

Silikon limer dårlig og er bare i veien senere. Skulle skifte slanger på noen gjennomføringer over vannlinja på båten, de var fuget med silikon. Måtte "vri" litt for å få av slangen. Endte opp med att alle gjennomføringene måtte utav og fuges på nytt. Untatt den som var fuget med sika.... Silikon er vanligvis ikkje overmalbar heller :sad:

Klart det kan ha vert noe med kvalitet på gjennomføringene eller vasking og gjøre.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Utrolig hva folk får seg til å fortelle Steinsvigen. Svart er samme masse som hvit, men tilsatt "carbon black" fargestoff. Hva som skal betegnes som "sterkt" under vannlinja blir det råstoffet som har best bestandighet mot saltvann ! Å bruke polyurethan med UV-filter som Sika sin marineserie har liten betydning under vann. Det beste er en silikon med god kjemisk bestandighet......les datablad !

 

 

Ok men kan du svare meg på kvifor hvit Sikaflex tørker mye fortere enn svart da ??

http://home.tussa.com/frosten/ ------------Eg driver også med litt HTML KODER ------------------)) http://www.nipe-hyttene.no/

 

mini2.jpg

Link to post

Hei

 

Skal montere Lenco trimflaps på min Scand Dynamic 9200. Har saumfart forumet en del på dette, og kommet frem til at jeg blander West sin 2 komponent epoxy, og bruker det i alle skruehull, og der kontroll-slangen lager et gjennomgående hull i akterspeilet.

Har tettet alle hull som ovenfor nevnt etter å ha fjernet gamle trimflaps, så jeg er ikke i tvil om at jeg kommer til å bruke samme metode når jeg fester nye :)

 

vh

 

Falx

Bavaria Sport 39, 2013 mod.

Link to post

Steinsvigen. Hvorfor hvit polyurethan tørker fortere enn sort har med tilsettning av fargestoff å gjøre. Når det gjelder hvit kontra sort MS-Polymer er tørketiden lik. Jeg er ingen kjemiker, men kunne sikkert hostet opp svar på hvorfor om jeg kontakter labben vår i Belgia. Det jeg derimot vet er at kohesjonsstyrken i hvit kontra sort den samme og tester viser at det heller ikke er forskjell på adhesjonen mot svartstål heller

(tester gjøres altid mot svartstål og styrkene måles ut fra dette. Dette er normen i DIN 53504. I denne normen måles både elastiteten, utrekkstyrken og maksimum forlengelse før brudd).

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Å bruke polyurethan med UV-filter som Sika sin marineserie har liten betydning under vann.

 

Mnja. Sikaflex 291 har sertifikat. Rattmerket. Godkjent til liming og tetting på skip. Hvilke silikonprodukter har det?

 

 

Det holder selvfølgelig i lange baner med polyurethan og MS-Polymer også,

 

Hva er forskjellen på polyuretane og polymer?

Link to post

Det finnes et utall godkjenninger og tester av alt mellom himmel og jord på kjemisk-tekniske produkter. Det at et produkt har en godkjenning betyr ikke at de er alene om å oppnå kravene. At Sika har valgt å teste sitt produkt for å få det godkjent med "Ratt" på er noe de selv har valgt å gjøre. Jeg sitter på tester av kjemisk belastning fra flere av de ledende produsenten i Europa og kan bare si at industrisilikonene er de som står seg best bade mot saltvann, petroleumsprodukter og syrer.

 

Forskjellen på Polyurethan og MS-Polymer er at MS har bedre UV-bestandighet, ingen løsemiddler, derav ingen krymp under herding, de er isocyanatfrie og nøytrale på lukt. MS-Polymer er en modifisert silikon som kombinerer de gode egenskapene til silikon(UV-bestandighet, ingen krymp) og Poluyrethan(heft og kohesjonsstyrke). MS-Polymer har også et bredere heftspekter på en del plasttyper enn hva Polyurethan har, de er også mindre påvirket av mykgjørervandring og pga løsemiddelfrihet vil de ikke missfarge produkter som f. eks. naturstein(marmor, granitt etc.). De egner seg også bedre til liming/fuging av materialer som lett påvirkes av løsemiddel som f. eks. speiler, hvor sjiktet på baksiden ville løsnet om man benyttet et løsemiddelholdig produkt.

 

I det store og hele er nok MS et mer anvennelig og ikke minst mye mer helsevennlig produkt å benytte og i fremtiden vil det også konkurere ut polyurethaner i markedet for elastiske lim og fugemasser. Silikon vil nok altid bestå på grunn av gunstig pris på byggsilikoner og god kjemisk bestandighet på industrisilikonen. Produkter som f. eks. benyttes som pakningsmasse i motorer er industrisilikoner. Mange kjenner kanskje uttrykket RTV-Silikonm Blå silikon etc. Dette benyttes ved montering av gearkasser, motordeksler osv. uten eller sammen med pakkning.

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Kraftig ekspertise her nå ser eg, så eg benytter anledning til å få avklart nokre spørsmål.

Kva slag silikon er det som vert benytta ved implantasjon hos kvinner? Er det puppymerer tenker eg.

Korleis vert dette på sikt dersom dei oppheldt seg lengre tid i sjøvann? Bør dei behandles varsomt på noko måte då?

Mange av de med faste fiksede pupper, er godt overmalt, så dette er avklart.

UV-bestandighet er vel sikkert vel så viktig, sidan mange oppholder seg på land, i sol og over lengre tid.

Det som gjer meg mest nyskjerrig er eigentleg spørsmålet om utføring av testen vedr.strekkfasthet. Må være eit helvete å få de heim den kvelden ja....

:cheers:

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post

Muligan: Joda, alle herdende produkter polymeriserer, men jeg regnet med at du siktet til MS(Modifisert silikon)polymer siden det er mest vanlig å kalle det "polymer" som handelsnavn.

 

Dante: Silikon har en fordel på pris i kvaliteten bygg/sanitær og på kjemisk bestandighet i industrikvalitet. Polyurethan har også en prisfordel kontra MS-Polymer, men jeg ser nok fordelen ved bruk av MS om man ikke skal bruke store mengder. Tec7 som MS er en hard variant som jeg regner som rent lim og ikke fugemasse. Skal du ha mer fleksible produkter så finnes det i handelen, men spør om teknisk datablad for å sammenligne. Fugemasser har shoreA mellom 15-40, mens alt over 40 betraktes som elastisk lim.

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...