Jump to content

Sakkyndig råd for fritidsbåter


bliss X

Recommended Posts

[table]

[td]Nærings- og handelsdepartementet har nå opprettet Sakkyndig råd for fritidsbåter som rådgivende organ for Sjøfartsdirektoratet og for det nyopprettede kontoret for sikkerhet, fiske- og fritidsbåter i direktoratet. Dette innebærer at Sjøfartsdirektoratet har fått et klart definert ansvar også for sikkerheten for fritidsbåter. Dermed kan KNBF glede seg over at vi nå er kommet i mål med nok en viktig sak som forbundet har vært pådriver for i en årrekke.

Sakkyndig råd for fritidsbåter har fått følgende sammensetning:

  • Generalsekretær Jan H. Syvertsen, Kongelig Norsk Båtforbund
  • Overingeniør Jon Leon Ervik, Kystverket
  • Daglig leder Johan Kåre Gjølme, Statens Naturoppsyn/Skjærgårdstjenesten
  • Administrerende direktør Erlend Prytz, Norges Båtbransjeforbund
  • Informasjonsrådgiver Anne Sofie Gjestrum, Norges Seilforbund
  • Politibetjent Miriam Stausland, Politiets sjøtjeneste
  • Konsulent Anne Kristine Nergård, Redningsselskapet
  • Instruktør Sidsel Randby, Sjøvettutvalgene
  • Varabrannsjef Erling Dyrendahl, Sjøvettutvalgene
[/td]

[td]Rådet skal ha sitt første møte 11. desember. Fra KNBF’s side vil det være aktuelt å ta opp en rekke saker i det sakkyndige rådet, som for eksempel spørsmålet om obligatorisk båtføreropplæring, oppdatering av sjøkart og båtsportkart basert på nye digitale målinger, forholdet mellom nyttetrafikk og fritidsbåttrafikk spesielt i separasjonsledene, Kystverkets ansvar for merking av fritidsbåtleder, revisjon av forskriftene om flyteplagg, godkjenningsordningen av flyteplagg for bruk i fritidsbåter, organiseringen av sjøpolitiets virksomhet, bare for å nevne noen saker…

En viktig funksjon for det sakkyndige rådet er å være et samarbeidsorgan mellom myndigheter og brukerorganisasjoner hvor vi får anledning til å drøfte viktige sikkerhetsmessige saker for båtfolket før en eller annen myndighet kommer med nye lover, regler og forskrifter.

[/td]

[/table]

Noe for baatplassen.no?  Kilde: KNBF

Link to post
Share on other sites

Dette var en meget god nyhet, ved start på det nye året.

Det som nesten er utrolig er at etter som jeg ser er utvalget fornuftig sammensatt. Med folk som burde ha peiling på hva de  snakker om. Både fra innteresseorganisajoner og myndigheter.

Det har jo ikke altid vært tillfelle med forskjellige utvalg som myndighetene har opprettet.

 

Håper bare at myndighetene tar hensyn til uttalelser utvalget kommer med. Så det ikke ender opp som ett nytt "Supperåd". For dem har det vært mange av opp gjenom årene.

(Tenker da på utvalg gjenerelt.

 

mvh

Per

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Lasse Skriver

"Det var nettopp dette med representasjon jeg tenkte på. Synes ikke akkurat at brukergruppen fritidsbåteiere hadde særlig stor representasjon i dette rådet"

 

Mener vel at både KNBF og seilforbundet representerer brukergruppen.

Prytz fra båtbransjeforbundet må en vel også regne med at på mange områder sammarbeider med de 2 førstnevnte.

 

Resten av sammensetningen er det vel ikke mer enn naturlig at blir med. Eneste anmerkning er , hvorfor er det 2 representanter fra sjøvettsutvalgene. Det hadde vel holdt med en.

 

Selvfølgelig hadde det vært fint å fått med en som representer oss på Båtplassen, men siden vi ikke er noen organisasjon, tror jeg det bare er å drømme om.

 

Det er tross alt både i yrkeslivet og fritid, organisasjoner som representerer sine medlemmer.

Og medlemmene som skal påvirke organisasjonen.

Det er iallefall sånn det i teorien skal funke.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Jeg er veldig redd for at dette er eller blir et nytt Supperåd.

For en god stund siden så ble jeg "oppnevnt" til å gå gjennom forslag til reguleringsplan for bruk og benyttelse av skjærgården.Her er det listet opp i det lange angående ting som forurensing fra fritids båtet,bryggeanlegg,bolter i fjellet,hytter,kyststi  osv osv osv.Før jeg i all min visdom :smiley:  hadde rukket å lese gjennom planen så ble den banket gjennom i kommunestyret :rolleyes:Og det uten at det var en eneste kritisk liten røst som ble hørt.

 

Spurte om de fremdeles ville ha en uttalse fra meg.Joda,det ville de veldig gjerne ha så de kunne modifisere planen sin.Jeg mistenker veldig sterkt at de ikke engang har lest den.

Det stod en hel drøss der om småbåter & septik tømming fra disse.Hadde kommentarene blitt lest hadde de antagelig hatt flere spørsmål.....

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...