Jump to content

Lufting av Volvo Penta MD7B m.m.


nøding

Recommended Posts

Heisann.

Har nå endelig fått kjøpt meg båt, plastsnekke, med innenbordsmotor, en saltvannskjølt Volvo Penta MD7B diesel ifra 1983.

3456496536_937438cfc9_m.jpg

 

Er i den forbindelse en del ting jeg lurer på og ikke finner ut av i Volvos brukerhåndbok, som jeg håper noen her kan svare meg på.

 

Anode.

Finner ikke noe om anoder i håndboken, og ei heller på motoren, bortsett ifra en rundt propellakselen. Kan det være slik at det ikke er zinkanoder i/på motoren?

 

Start.

Finner ikke noe om gløding i brukermanualen, det eneste som nevnes er "Motorn har automatisk köldstartanordning". Betyr dette at disse motorene ikke skal glødes?

Skal det være gaspådrag eller skal hendelen stå på tomgang når man starter kald motor?

Startnøkkelen (tenningen) har tre posisjoner, I II og s. II er vanlig kjøring og s er startmotoren, men I står ikke nevnt i manualen, så vidt jeg kan se. Noen som vet hva denne startnøkkelposisjonen er til?

 

Lufting.

Har, som en del av vårpussen, tenkt å bl.a. bytte vannutskillerfilter og diesel finfilter. Etter disse er byttet, skal man lufte. Dette er greit forklart t.o.m. lufteskruen på toppen av diesel finfilteret. Men til sist er det bilde av toppen på motoren med teksten "öppna muttern. Kör runt motorn med startmotorn tills bränsle kommer fram". Jeg finner fire mulige kandidater til denne "muttern", noen som vet? Legger ved et bilde hvor jeg har mærket av mine kandidater. 3456340178_9747e98861.jpg

 

Motorvask.

Motoren og skroget under dørken er skittent at gammel olje og rustslam. Kan jeg bruke vanlig motorvask på motoren eller vil dette skade glassfiberen? Hva anbefales for å vaske motor og innvendig skrog under dørken?

 

Kjølsvinet.

Nede i kjølsvinet ligger det masse huff (skruer, kongler, barnåler) sauset inn i en fin blanding av (rust ?)slam, vann, pollen og motorolje. Noen som har en lur metode for å gjøre rent nedi der? Kommer ikke ned med hånda pga propellakselen og tør ikke bruke pumpa da jeg er redd at en skrue e.l. kan suges opp og ødelegge/tette den.

 

Ble mye spørsmål dette, men er helt fersk på denne motortypen og svært takknemlig for svar.

Link to post
Share on other sites

Normalt pleier det ikke å være nødvendig å lufte på dysene med mindre motoren har gått tom for diesel. Men må du lufte, så er det 1 og 2 som skal løses. 3 og 4 er returen, ikke noe å bry seg om.

 

Vanlig motorvask går helt greit, bare pass på å beskytte dynamo, starter og luftinntak.

 

Hvis du kommer til med en våtstøvsuger i kjølsvinet så vil du få opp det meste.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...