offpist Svart 19.Mai.2015 Del på Facebook Svart 19.Mai.2015 Vi har ligget en hel uke uten landstrøm og har enda ikke tappet den 1000AH Lifepo4 batteripakken helt ut. Og da har vi faktisk kjørt både varmtvanntank og varmovner på inverter i perioder. Fant en ubrukt Balmar 100A dynamo på ebay for 2500 kr da den ene dynamoen vi hadde tok kvelden. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
atletico1 Svart 1.September.2015 Del på Facebook Svart 1.September.2015 http://www.seilmagasinet.no/id/41808 Har ikke fulgt denne diskusjonen frem til nå. Men dette er en veldig spennende utvikling. Her er butikken med batterier seilmagasinet refererer til. http://www.makspower.no/index.php/hikashop-menu-for-products-listing Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
crazymm Svart 2.September.2015 Del på Facebook Svart 2.September.2015 Jeg har et lifepo4 batteri på snøscooteren min, har hatt det på i 2 år nå og det fungerer utmerket. Har til og med hatt det helt utladet noen ganger i vinter da jeg hadde noe på scooteren som tappet batteriet med batteriet er like fint enda. Sitér dette innlegget www.scooterforum.no Link to post Share on other sites More sharing options...
tobixen Svart 2.September.2015 Del på Facebook Svart 2.September.2015 Jeg har et lifepo4 batteri på snøscooteren min, har hatt det på i 2 år nå og det fungerer utmerket. Har til og med hatt det helt utladet noen ganger i vinter da jeg hadde noe på scooteren som tappet batteriet med batteriet er like fint enda. Elektrisk scooter, eller "bare" startbatteri? Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post Share on other sites More sharing options...
Guest Avmønstret# Svart 2.September.2015 Del på Facebook Svart 2.September.2015 Må bytte ut 3x120A forbruksbatterier før neste sesong. Har sette på lifepo4 og om jeg hadde penger nok så hadde jeg knallet til. Men prisen blir for høy, også om man ser på kapasiteten, pluss bytte av regulator til dynamo og lader.. Men hadde penga sittet løst nok så.. er vel liten tvil om at dette er gode greier? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
tobixen Svart 2.September.2015 Del på Facebook Svart 2.September.2015 Kanskje det er mulig å finne noe brukt? Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post Share on other sites More sharing options...
Guest Avmønstret# Svart 2.September.2015 Del på Facebook Svart 2.September.2015 Kanskje det er mulig å finne noe brukt? Har tenkt tanken. Men regulator + lader vil vel alene koste mer enn nye vanlige batterier, sånn ca. Så regnestykket går ikke opp, med god margin. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mulligan Svart 2.September.2015 Del på Facebook Svart 2.September.2015 http://www.ffi.no/no/Forskningen/Avdeling-Maritime-systemer/NFB/Sider/Batterisikkerhet.aspx Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
crazymm Svart 2.September.2015 Del på Facebook Svart 2.September.2015 Elektrisk scooter, eller "bare" startbatteri? er nok bare startbatteri ja. Men alle dømte disse batteriene nord og ned før jeg kjøpte men jeg er strålende fornøyd. Batteriet er sterke enn det originale batteriet men samtidig over 5kg lettere. Sitér dette innlegget www.scooterforum.no Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars H. Svart 2.September.2015 Del på Facebook Svart 2.September.2015 Hva med å se hva som skjer dersomen er uheldig og varmer opp en vanlig 3,6volts LiIon D-celle (som ser ut som"gammeldagse" feite 1,5volt lommelyktbatterier) nedi en boks?Klikk på bildet for å se og høre hva som da skjer! Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 2.September.2015 Del på Facebook Svart 2.September.2015 Hmmm, den var effektiv. Kunne tenkt meg 45 av dem under køya. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mulligan Svart 2.September.2015 Del på Facebook Svart 2.September.2015 Klikk på bildet for å se og høre hva som da skjer! Krever Windows. Kan hverken se eller høre noen ting. Jeg synes artikkelen i Seilmagasinet bar for mye preg av mikrofonstativ. Og det ligner ikke dem. Som kjent finnes det ikke noen gratis lunch, heller ikke her. De forskjellige litiumkjemiene gir noe fenomenalt med energi på liten plass. Men man bør være klar over farene. Slag, trykk og høy temperatur vil få batteriene til å reagere. Enten med en eksoterm reaksjon eller med øyeblikkelig eksplosjon. Skip har eget brannregime og prosedyrer hvis det er litiumbatterier ombord. HSE skriver lange prosedyrer om hva man skal gjøre. Essensen er, blir de varme så få dem over rekka. Og, dersom man har de i en fritidsbåt og det skulle begynne å brenne så er brannvesenet sjanseløse hvis de ikke vet de er der. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
tobixen Svart 2.September.2015 Del på Facebook Svart 2.September.2015 Krever Windows. Kan hverken se eller høre noen ting. WFM. Arch Linux og Mplayer. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post Share on other sites More sharing options...
tobixen Svart 2.September.2015 Del på Facebook Svart 2.September.2015 (redigert) Nå er jo ett av poengene med LiFePo4 at disse batteriene skal være langt sikrere enn "standard" Li-Ion-batterier. Til gjengjeld er ikke kapasiteten like høy ifht vekt som for "standard" Li-Ion. (nå er det sikkert noen som vil arrestere meg på at jeg må definere "standard" Li-Ion ... jeg vet ikke, men tenker på typiske 18650-celler). Redigert 2.September.2015 av tobixen (see edit history) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post Share on other sites More sharing options...
offpist Svart 2.September.2015 Del på Facebook Svart 2.September.2015 Litt skeptisk til disse "alt i en boks" løsningene. Med disse lukkede batteriene så kobler BMS ut hvis batteriet er i ferd med å bli tappet.. Hvordan skal man da få ladet det opp igjen? Samme egentlig når batteriet er fult, og dynamoen ikke er helt riktig oppsatt så vil jo batteriet koble bort.. Hvordan går det da med all elektronikken ombord som kanskje får en kjempe peak fra dynamoen eller vindgeneratoren? Jeg sverger til løse celler, med ekstern BMS og eget rele for ladekursene og eget rele for all last. Hos meg skjedde det en gang med motorkjøring i kraftig motvind så klarte ikke dumpload å ta unna all strømmen fra vindgeneratoren, og laderele slo ut slik det skal.. Regulatoren registrerte 56V som høyeste spenning den dagen. I en "alt i en løsning" ville den spenningen i stedet gått ut til båtens elektronikk. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
offpist Svart 2.September.2015 Del på Facebook Svart 2.September.2015 Kjører også Lifepo4 på Start/baugthuster/ankervinsj. Genialt pga lav indremotstand, Spenningen synker aldri under 12,2V selv med belastning over 500A. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bay_liner Svart 2.September.2015 Del på Facebook Svart 2.September.2015 Hva med å se hva som skjer dersom en er uheldig og varmer opp en vanlig 3,6volts LiIon D-celle (som ser ut som "gammeldagse" feite 1,5volt lommelyktbatterier) nedi en boks? Klikk på bildet for å se og høre hva som da skjer! BILDE (Testen utført da jeg på jobbet på FFI) Lars H. Det er en grunn til at jeg aldri flyr Dreamliner. Liker ikke det møkkaflyet uansett. Vant til komforten på 747. Når det gjelder slike ustabile batterier er første betingelse full individuell temperaturovervåking på hver enhet. (Føre var prinsippet) For dere LIPO_lovere_ere: Her er en liten bly-syretass på 38Ah (Enersys SBS40) som leverer 2184 Ampere i kortslutningsstrøm og selvsagt ikke har de designrisikoene lifepo dingsene løper. Dette kan kortsluttes uten risiko, gir kanskje litt varme og kanskje litt gassing men fort unnagjort. 250 x 97 x 206 mm. Vekt: 12.7 kg. Kan monteres i alle akser. Sitér dette innlegget Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post Share on other sites More sharing options...
-morten- Svart 2.September.2015 Del på Facebook Svart 2.September.2015 Litt off topic, men Jeg og sønnen har kjøpt ny RC bil med LIPO og det er en helt annen verden enn det jeg hadde da jeg var ung.. min bil tømte seg på 12-15 minutt og gikk vel 40-50.. bilen vi har nå er selfølgelig litt dyrere, men varer ihvertfall over en halv time, men tar litt lengre tid å lade.. går lett 70-80 på asfalt med permanent 4wd 3xdiffer og selfølgelig børsteløs motor! ser på RC forum at det har vært mange eksplosjoner pga feil lading og håndtering..mye energi i selv småe batteri. Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars H. Svart 2.September.2015 Del på Facebook Svart 2.September.2015 (redigert) Krever Windows. Kan hverken se eller høre noen ting. OK, særingen. Skal se om jeg ikke i løpet av helgen kan få lastet opp videosnutten på YouTube. Det kan vel også du lese? Nå ligger vi i hjemmehavnen i Son mens regnet bøtter ned, men går til Oscarsborg imorgen. Redigert 2.September.2015 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post Share on other sites More sharing options...
Bay_liner Svart 2.September.2015 Del på Facebook Svart 2.September.2015 (redigert) På MAC: Spiller med Flip4Mac/Quicktime, VLC og Blue-Ray Player. Filen lastes ned ved å klikke på bildet. Mulig den kan spilles med Windows Player (MAC) og men ikke testet. Redigert 2.September.2015 av Bay_liner (see edit history) Sitér dette innlegget Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post Share on other sites More sharing options...
Teerex Svart 3.September.2015 Del på Facebook Svart 3.September.2015 Litt off topic, men Jeg og sønnen har kjøpt ny RC bil med LIPO og det er en helt annen verden enn det jeg hadde da jeg var ung.. min bil tømte seg på 12-15 minutt og gikk vel 40-50.. bilen vi har nå er selfølgelig litt dyrere, men varer ihvertfall over en halv time, men tar litt lengre tid å lade.. går lett 70-80 på asfalt med permanent 4wd 3xdiffer og selfølgelig børsteløs motor! ser på RC forum at det har vært mange eksplosjoner pga feil lading og håndtering..mye energi i selv småe batteri. Allerede for en del år siden hadde jeg en RC-bil med LiFePo4 batteri. Helt supre greier, og ingen spesielle forsiktighetsregler i motsetning til LiPo. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post Share on other sites More sharing options...
jotto Svart 3.September.2015 Del på Facebook Svart 3.September.2015 Litt off topic, men Jeg og sønnen har kjøpt ny RC bil med LIPO og det er en helt annen verden enn det jeg hadde da jeg var ung.. min bil tømte seg på 12-15 minutt og gikk vel 40-50.. bilen vi har nå er selfølgelig litt dyrere, men varer ihvertfall over en halv time, men tar litt lengre tid å lade.. går lett 70-80 på asfalt med permanent 4wd 3xdiffer og selfølgelig børsteløs motor! ser på RC forum at det har vært mange eksplosjoner pga feil lading og håndtering..mye energi i selv småe batteri. Hvis du har en bra lader, så kan lipo-batteriene lades ganske kjapt. Jeg lader 6 stk batterier på 20 minutter (i parallell). Jeg har forresten skrevet en Lipo-guide her for en stund siden: http://www.modellflynytt.no/content.php/277-lipoguide Og for å ikke spore heeelt av: en lader som f.eks. PowerLab8 kan også brukes til å lade LiFePo4-batterier. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.