Jump to content

Er LiFePo4 batterier noe å satse på?


Capt'n

Recommended Posts

Så bra ut det. Men 5000 .- for et 40Ah batteri. Det blir vel litt drøyt foreløpig. Men det endrer seg vel når det kommer skikkelig i gang på markedet.

Vil tro det er langt bedre enn AGM. Det er jo bare et syrebatteri hvor syre/elektrolytt er samlet opp i en glassfibermatte.

Link to post
Share on other sites

Men det sies lite om ladespenning og ladetider og forløp. Her må det vel være rom for lange og tunge diskusjoner mellom Lotus og Ole Petter? :discuss:

 

Lars H. :lipseal:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Kan neppe bli noen diskusjon. I Li-Ion verdenen er det ikke spesielt mye rom for variasjoner.

 

Men om noen vil betale 125 kroner pr. Ah når de alternativt kan kjøpe slike batterier du har Lars H. til under 10 kroner pr. Ah, er vel tvilsomt.

 

Hvis din batteribank varer like lenge som den forrige, må jo et slikt batteri vare i over 100 år for å ha samme kost/nytte.

Og trenger man kun halv størrelse på batteribanker bestående av slike batterie, må de likevel vare i over 50 år for å gå i balanse forutsatt at dine batterier varer i nye 9 år.

 

Mener denne type Li-Ion er spesifisert til omlag 700 sykluser, men jeg kan jo helt klart ta feil :smiley:

Ulempen med disse batteriene er også at de eldes fra dag en.

Redigert av Lotus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg ser et marked for denne batteritypen i regattabåter foreløpig, for der betyr heder og ære kanskje mer enn penger når utgiftene allikevel ikke strekker til.

 

Feilratene viste seg å være høy ved dyputladning (SOC 70) på nittitallet for denne batteritypen, og hvis dette ikke har blitt bedre så kan man jo få seg en uventet overraskelse.

Blir spennende å se utviklingen, ikke minst på pris.

Link to post
Share on other sites

Life Po4 Batterier er en helt ny teknologi lithium batterier.

Altitec.no har vist til test av Li FePo4 der batterikapasiteten ikke begynte å synke før 1000-1200 utladninger.

Oppgitt levetid 2000 utladninger eller +10 år.

Har en flat spennings kurve helt opp til 80-90% utladning. Dette er ideelt til båt og elbil. Har selv erfaring med LiFePo4 gjennom selvbygde dykkelykter. I en test periode over 1 år ved bruk av overnevnte batterier, samt NiMh og sykliske blybatterier, har uten tvil LiFePo4 gått av med seieren. De gir meg ett fint, hvitt lys under hele brenntiden(utladningstiden), ekstremt lett og ikke minst tåler 2000 utladninger. NiMh taper litt pga noe høyere vekt og tåler max 500 utladninger. Blybatteriene har det store minuset med att de har en fallende spenningskurve under hele utladningen. Dette gjør att lyset på dykkelykta mi begynner og gulne allerede tidlig under brenntiden. Dette er ikke ønskelig da jeg vil ha ett hvitt lys så lenge som mulig. Vekt og ikke minst knallgass er også en stor ulempe med bly.

 

Det nye med disse LiFePo4 batteriene i forhold til andre lithium batterier som LiPo og Li ion, er att de ikke reagerer/eksploderer ved kortslutning, saltvann eller slag/ødeleggelse. Dette gjør att de f.eks har blitt godkjent til bil og elbil bransjen.

Link to post
Share on other sites

Hei Magne F.

Du virker til å være godt informert om disse batteriene og du har kanskje noe mer info om selve utviklingsprosessen.

Jeg mener selv å huske at de ble oppfunnet på slutten av nittitallet og at legeringen i katoden måtte utvikles en del før batteriet kom til eksperimentstadiet i EL-bil.

Husker jeg feil når jeg sier feilraten ved dyputladning var høy til å begynne med?

 

Jeg er sulten på mer info for jeg holder på med to prosjekter på hybrid dieselelektriske seilbåter.

Redigert av Ole Petter (see edit history)
Link to post
Share on other sites

http://www.metaefficient.com/rechargeable-...c-vehicles.html

 

Regna litt på hvis jeg skal bytte bank i båten. Har idag 4+1 120amp batterier. Har lyst på 6 stk 40amph LiFePO4+red top. Regnestykket er basert på innhentede priser og praktisk kapasitet på 40% på bly og 80% på LiFePO4.

 

4 stk Pbq AGM 120amph + Optima red top=ca 12000kr. praktisk kapasitet på 192amph. levetid 5-10 år/200-500 utladninger. Vekt tot 169kg.

 

6 stk LiFePO4 40amph + Optima red top= ca 24000kr. Praktisk kapasitet på 192 amph. Levetid +10 år/2000 utladninger. Vekt tot 51 kg.

 

Selv om Kapasiteten er oppgitt til 192 på begge batteri typer hvil jo bly egentlig ha mer kapasitet mens LifePO4 er tomme. Men så lenge blybatterier ikke bør tappes med mer en ca halvparten pga levetiden, så tror og mener jeg att den praktiske bruken/kapasiteten på disse to batt.bank alternativene vil være relativt like når de har vært i bruk ett par års tid.

 

En annen ting er att Doris krenger litt till babord side ved fullbunkra båt og uten personer ombord. Bytter jeg ut banken(som sitter på babord side) til LiFePO4 vil jeg lette båten med 118 kg. :flag:

Link to post
Share on other sites

Problemet med Li-Ion batterier, ja for LiFEPO4 er et Li-Ion batteri, er at de trenger en egen styringsenhet som sørger for at de ikke lades for mye ut, ikke lades for mye opp, at hver celle balanseres i forhold til de andre cellene, at feilraten har vært ganske stor og at prisen er veldig høy. Tror jeg har kommet på de fleste ulempene nå.

 

Garantien på slike batterier er gjerne 1000-1500 sykluser ved syklisk bruk. Eller 2-3 år avhengig av hva som måtte inntreffe først.

Det største utfordringen er uten tvil viktigheten av balansering av hver enkelt celle. Feil her gir drastisk reduksjon av både levetid og Ah-kapasitet.

 

Ting blir selvfølgelig bedre, billigere og mer stabilt etter som tiden går, finpussen forbedres og markedet utvides, men å kjøpe slike batterier i dag til fritidsbåtbruk mener jeg er å kaste penger ut av vinduet.

Link to post
Share on other sites

Glemte en ting. Med blybatterier bør man ikke lade ut mer enn drøye halvparten. men faktum er uansett at trenger man mer strøm har man faktisk den andre halvparten også tilgjengelig i en nødsituasjon. Li-Ion batteriet med halvparten av batterikapasiteten er da på null. Hva man har i praksis ved daglig bruk og hva man faktisk har i en nødsituasjon er som Magne F er inne på to helt forskjellige ting.

Link to post
Share on other sites

Med hensyn til utladning skal LiFePO4 overvåkes på lik linje som alle andre batterier. Overladning ser jeg på som ingen problem da man kan bruke eksisterende lader. (Bly og LiFePO4 kan bruke samme lader, har selv erfaring med dette)

Faren ved selvutladning ved seriell/paralell kobling er også lik for alle batterier. I overnevnte test så erfarte jeg att spesiellt NiMh hadde en høy selvutladning over bare 2 uker "standby". LiFePO4 hadde liten selvutladning. LiFePO4 har faktisk en fordel da fabrikkanten anbefaler halvfullt batteri ved lengre lagring. Dette gjelder ikke for NiMh og bly.

Dette vil vel være til fordel for båteiere? Ingen bekymringer for batteriene ved f.eks vinterlagring.

Link to post
Share on other sites

Nominal Voltage

12.8 V

Nominal Capacity

100 Ah

Weight

12 kg

Charging Voltage

14.4 V

Charging Current

100 A

Standard Discharge Continuous Current

100 A

Max. Current(10s)

300 A

Cut-off Voltage

8 V

Embeded Management

Balance Charging

Data Monitor

Can Bus Commnunication

Module Cooling

Commnunication

CAN Bus

 

LiFePo4 batteripakke, innebygget elektronikk for lading, cut-off ol. Fant ikke pris på denne, men et 20Ah ligger på ca 600NOK FOB Shenzhen.

 

Skikkelig sugen på å teste et slikt batteri, venter på pris... 100ah-12kg, + at man får utnyttet 85-90% mot et blybatteri på ca 30% utnyttelse.(om jeg ikke tar helt feil...)

Disse er bygget til bruk i el-biler ol, og kan leveres i alle kombinasjoner.

Redigert av Usher (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det finnes en drøss kinesiske piratprodusenter av disse LiFePO4 batteriene. Problemet er at levetid, kapasitet, styringselektronikk osv er av samme dårlige kvalitet som de andre typene Li-Ion batteriene.

 

Liten vits i å kjøpe slike batterier hvis de varer kortere enn vanlige blybatterier.

 

I PC verdenen sliter vi med kinabatterier som har lavere kapasietet enn oppgitt, høy feilrate, varierende levetid, plutselig død ved halvtomme batterier osv. Dette er forbannet irriterende og garantien er en vits når man må sende de til den andre siden av kloden og avsender nekter å betale frakt, kun å erstatte i et litt mindre elendig batteri.

 

 

Selv kjøp i Norge gir veldig dårlige garantier på Li-Ion batterier. Et år er vanlig.

Redigert av Lotus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Noe nytt i saken ?

Kommer visstnok inn på lager til høsten, men de fleste vil vel vente til prisene er halvert før man kaster seg over disse.

Unntaket er kanskje småbåter der vekt er viktig, og til elektrisk framdrift. Disse veier jo fint lite sammenlignet med blybatterier.

http://www.altitec.no/index.php?cPath=274_28272_28273

Det største der må jo være en drøm for de fleste båter.

Man kan jo klare seg med ett eneste batteri, siden det har innebygget reservekapasitet for start som aktiveres med en bryter hvis man har tømt batteriet. Veier det virkelig bare 14 kg :crazy:

 

Dette hadde jo vært perfekt i skjærgårdsjeepen. 5,7 kg :lol:http://www.altitec.no/product_info.php?products_id=66539

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

  • 2 år senere...

Har hatt 4 stk i ett år. Kjøpte gjennom GWL:

 

http://www.ev-power.eu/index.php?p=productsMore&iProduct=304&sName=lp12v90ah-wb-lp12v90ah-(12v-90ah)

 

Ferdig importert til Norge, som gikk på ca 2 uker, ble prisen ca 3800,-

Kjørte omfattende tester på opp- og utladning. Kan bekrefte det som er sagt tidligere i denne tråden, om at de kapasitetsmessig tilsvarer et MINST dobbelt så stort bly batteri.

Disse tester er gjenntatt etter ett år, og batteriene er fortsatt 100%.

 

Til båt er dette batteriet fantastisk. Har selv hatt båt i 50+ år,

og byttet utallige batterier av mange forskjellige grunner. (Særlig om våren!)

Den store fordelen er at LifePo4 ikke sulfatiserer, hvilket vel står for brorparten av defekte bly batterier. (Oppstår dersom batteriene står mer eller mindre utladet i noe tid.)

Det er heller ikke noe vann å etterfylle, og derved er det heller ikke noe vann som kan fryse om vinteren. Reis fra batteriene om høsten, fulle eller ikke, og kom tilbake til våren, og batteriene er like fine, dog med noen prosent mindre ladning. (Har målt ca 1% utladning pr mnd ved ca 20 grader).

Har ikke funnet noe negativt med batteriene, så løp og kjøp!

Link to post
Share on other sites

  • 3 år senere...

Noe har sikkert skjedd litt de siste årene innen denne teknologien.. og prisen .. Hvordan vet man om dette er bra? Dette er en 100Ah batteri til 5800 kroner og vekt 14kg. Slik jeg forstår reklamen så kan man tappe dette ned til tilnærmet null, det skulle bety at man trenger ca. 200Ah bly/syre Agm eller Gel som normal ikke bør tappes ned mer enn 50%

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Jeg bestilte 4 batterier fra Alternativ Energi på fredag. Har ikke hentet dem på Posten ennå, da jeg endret planer. Om noen ønsker dem i Oslo området, så er det mulighet til å få dem, hvis ikke returnerer jeg dem på mandag!

 

Ring meg eventuelt på 90939099 MVH Håkon

Link to post
Share on other sites

Ser man det, de satte opp prisen med 600 kroner, da ble dette tilnærmet helt utelukket.. Jeg kan kjøpe ca. 3x150Ah ACM for denne prisen (2200 per stk)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...