Jump to content

Er LiFePo4 batterier noe å satse på?


Capt'n

Recommended Posts

Selvsagt er det fullt så lett å sammenligne Ah og kr. Selv om man kun ta ut 50% av AGM, så vil en ha over dobbelt så mye kapasitet. En kan også sammenligne Ah per kg om det er hva en vektlegger.. Spiler ikke vekten noen rolle, så trenger man ikke bekymre seg om den. Det samme gjelder prisen, spiller ikke den noen rolle så vektlegger man ikke den. I et solcelleanlegg så er ikke selvutladning over tid noe man vektelegger spesielt høyt. Så dette koker i grunnen ned til hva som betyr mest.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Hvilken lader er anbefalt på denne type batterier? Er det no problem å lade eks start bank på AGM og LiFePo forbruk med samme lader? Eller hva med rele som kobler sammen bankene på toppspenning over 12,6, og deler bankene på spenning under? Kanske det må koples fra..

Alle innspill mottas med takk

Link to post
Share on other sites

Laderen er ikke den store utfordringen, det er dynamo, som ved et nedtappet bank vil fort gå varm og brenne seg.

det er der det må brukes eget utstyr for å holde den under kontrol.

Det er en annen tråd her inne ang det samme, med stor bank på 1000amp .

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Nå tåler vel LiPo batteriet langt flere utladninger en et blybatteri så om en regner Kr pr A ut av batteriet blir kanskje ikke prisforskjellen så stor.

 

Det riktige må jo vaere å regne kr pr KWh (hvilket vel tilsvarer kr pr Ah, siden spenningen er gitt) over batteriets levetid.

 

Om en dynamo er laget for 80A så burde den tåle å produsere 80A kontinuerlig.

Men god lufting er selvfølgelig et must.

 

De sikreste er å bruke en smart regulator med temperaturføler på dynamoen. Da vil regulatoren redusere feltstrømmen derom dynamoen blir for varm, og dermed begrense ladestrømmen.

Link to post
Share on other sites

Det riktige må jo vaere å regne kr pr KWh (hvilket vel tilsvarer kr pr Ah, siden spenningen er gitt) over batteriets levetid.

Husk rentabilitet - en krone i dag er mer verd enn en krone i morgen. Satt på spissen, det spiller ikke så stor rolle om batteriets forventede levetid er 30 år eller 40 år.

 

Et annet moment, batteriets forventede levetid er en funksjon av antall ladesykler, hvor dypt utladet batteriene blir for hver sykel, hvilken spenning batteriet vanligvis lagres på (60% ladning er optimalt for "vanlige" Li-Ion, har jeg hørt rykter om? 100% er optimalt for blybatterier?) samt alder - så det er ikke så enkelt som å bare ta utgangspunkt i hvor mange ladesykler batteriene angivelig skal tåle.

Link to post
Share on other sites

30 eller 40 år..

 

Lifepo4 batterier varer 10+ år om man behandler de riktig.

 

Mange vil nok si at bly batterier kan vare like lenge, men min erfaring tilsier at 5 år er mer realistisk.

 

Den 450AH batteripakken jeg tok ut nå er fra 2009, og den leverte 60-70AH på sine siste dager, da var det helt tomt.

Link to post
Share on other sites

Men hvor langt har du tappet den ned tidligere iom. at den kun holdt stakkarslige 5 år? Og ellers har du stelt pent med den som å sjekke at det har vært nok vann på cellene, at banken ikke har blitt stående over tid uten først å ha vært fulladet osv?

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

30 eller 40 år..

"Satt på spissen", som sagt.

 

For morro skyld, jeg tok nyss en liten titt på finn, brukte elektriske biler for å få en liten indikasjon på levetid. Nå, jeg vet jo ikke hva slags batterier som står i disse forskjellige bilene, men ...

 

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=55486571&searchclickthrough=true - 2003 (ca 12 år gammel)

 

"Batteriservice utført i 2014 og batteriene er i meget god stand. Rekkevidde er på ca 7-8 mil avhengig av kjørestil. Batteriene har aldri blitt kjørt over grønt merket."

 

Innebærer batteriservice utskifting av batterier? Hvis denne har gått rundt på samme batterier i ca 12 år, og batteriene fortsatt er i god stand, så er det jo bemerkelsesverdig.

 

Ellers finner jeg biler fra 2008 og 2009 (ca 6 år) som har defekte batterier - f.eks. disse:

 

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=54939790&searchclickthrough=true

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=55114501&searchclickthrough=true

 

2010 - "bilen bør byttes batteripakke på da dette aldri har blitt gjort" - http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=55435802&searchclickthrough=true

 

2009 - http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=55516998&searchclickthrough=true - "Ny motor og nytt batteri ble satt inn i 2012" - woot, tre års levetid på batteribanken?

 

Man kan si mye om elbiler - jeg tror absolutt ikke det er noen "silver bullet" for alt av miljøproblemer og andre problemer bilismen forårsaker, men en ting er i allefall sikkert: for oss båtfolk betyr det på sikt at vi får et enormt erfaringsmateriale på moderne batterier servert på fat uten at vi trenger å løfte en finger selv. Jeg kommer ganske sikkert til å gjøre grundig research på lithiumbasert batteribank når min batteribank en gang må fornyes.

Redigert av tobixen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ja, alle de bilene du har listet opp der har bly-batterier. Til og med de nye Reva`ne.

I rest my case.. ;)

 

Kjører el-bil selv, og har en av de første Nissan Leaf som kom, i 2011.

Den har SOH (State Of Health) på 92% fremdeles, og der har den ligget stabilt siste året..

Nesten ikke merkbar nedgang i rekkevidde siden den var ny med andre ord.

Nissan bruker lithium-ion (LiMn2O4). Er ikke det samme som Lifepo4, men det er bygd litt på samme teknologi.

 

Ingen helt veit hvor lang levetid det egentlig er på biler som Nissan Leaf, Tesla, BMW I3, E-Golf osv. Det får vi først vite om 10+ år

Det kommer til å skje mye på batteri utviklingen fremover, den som venter får se.

 

Men det jeg sier er at skal man oppgradere batteripakke I båten i dag så bør man i det minste overveie om Lifepo4 kan være verdt å satse på.

For det er jo det denne tråden handler om.

 

Forum medlem "Mr Nice" reiser på langtur i sommer, og jeg hjelper man med å installere Lifepo4 pakke på 1000AH.

Blir spennende å se erfaringene han gjør seg underveis.

 

Vi reiser på langtur om litt over 1 år.

Link to post
Share on other sites

Ingen helt veit hvor lang levetid det egentlig er på biler som Nissan Leaf, Tesla, BMW I3, E-Golf osv. Det får vi først vite om 10+ år

Det kommer til å skje mye på batteri utviklingen fremover, den som venter får se.

Jepp. Jeg sitter på gjerdet og venter selv :-)

 

Hadde vært digg med litt elektrisk fremdrift også. En liten hjulvisp i hekken med tilstrekkelig ytelse til å ta båten inn i havn på en godværsdag, samt vribar slik at den kan brukes til å skyve hekken sidelengs ved behov - og en hjulvisp på jolla med tilstrekkelig kraft til at det blir langt mer fart enn rofart, og gjerne planfart. (det finnes billige hjulvisper i dag, fra Biltema og Minnkota, men de er såpass pinglete at jeg heller ror). Det henger jo litt sammen med ny batteriteknologi, skal man ha tilstrekkelig kapasitet til at det monner (særlig i jolla), så er blybatterier ganske tungt.

Link to post
Share on other sites

De sikreste er å bruke en smart regulator med temperaturføler på dynamoen.

 

 

Hvilken type snakker vi da om?

 

For eksempel denne fra Balmar:

 

http://www.defender.com/product3.jsp?path=-1|328|2289948|2289953&id=711619

 

Du må kjøpe temperatursensor for dynamo som ekstrautstyr. Går ut fra at de fleste produsenter av regulatorer har denne muligheten på de mer avanserte modellene.

Link to post
Share on other sites

Jepp. Jeg sitter på gjerdet og venter selv :-)

 

Hadde vært digg med litt elektrisk fremdrift også. En liten hjulvisp i hekken med tilstrekkelig ytelse til å ta båten inn i havn på en godværsdag, samt vribar slik at den kan brukes til å skyve hekken sidelengs ved behov - og en hjulvisp på jolla med tilstrekkelig kraft til at det blir langt mer fart enn rofart, og gjerne planfart. (det finnes billige hjulvisper i dag, fra Biltema og Minnkota, men de er såpass pinglete at jeg heller ror). Det henger jo litt sammen med ny batteriteknologi, skal man ha tilstrekkelig kapasitet til at det monner (særlig i jolla), så er blybatterier ganske tungt.

 

 

Torqeedo har en på skal tilsvare en 9,9hk påhengsmotor, påstår de.

Motoren koster 30k+, og veier bare 18 kg.

 

Men så trenger man 48V batteri pakker, og de som leveres av Torqeedo koster skjorta.

 

Så min plan er å bygge batteripakken selv, av Lifepo4 pakker fra en kondemnert el-bil.

Så blir det "ladestasjon" under en av setene i sittegruppene på dekk.

Link to post
Share on other sites

Hvilke el-biler har lifepo4 batterier da ?

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Torqeedo har en på skal tilsvare en 9,9hk påhengsmotor, påstår de.

Motoren koster 30k+, og veier bare 18 kg.

Lillebroren med innebygd batteripakke er langt mer kostnadsvennlig, men fortsatt koster det såpass at jeg sitter på gjerdet. For en hjulvisp som ikke skal brukes så mye virker dessverre fossildreven å være langt mer kostnadseffektivt så langt. Jeg liker bare ikke motorbråk og motorvedlikehold :-)

Link to post
Share on other sites

Nå tåler vel LiPo batteriet langt flere utladninger en et blybatteri så om en regner Kr pr A ut av batteriet blir kanskje ikke prisforskjellen så stor.

Dette vet en ikke med sikkerhet per i dag. Tiden vil vise dette.. og får en båt så er det neppe sikkert en har like mange utladninger i året som en el-bil, dermed blir det ikke relevant å regne slik. Videre kan det tenkes man selger båten i løpet av de neste 5-6 årene og da spiller antallet utladninger ennå mindre mindre rolle. Sannsynligheten for at en får igjen penger for dette ved salg er også heller tvilsomt.

 

Bruker man båten daglig og tapper ned batteriene og lader de opp igjen daglig, så når en 750 utladninger i løpet av 2,5 år. Gjør man denne øvelsens annenhver dag, så går det 5 år. Gjøre en det hver 4. dag så går det 10 år osv. Selv tror jeg det vil ta flere år enn jeg skal ha batteriene før jeg nærmer meg 750 utladninger som er normert for AGM.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...