Jump to content

Er LiFePo4 batterier noe å satse på?


Capt'n

Recommended Posts

Vi har ligget en hel uke uten landstrøm og har enda ikke tappet den 1000AH Lifepo4 batteripakken helt ut.

Og da har vi faktisk kjørt både varmtvanntank og varmovner på inverter i perioder.

 

Fant en ubrukt Balmar 100A dynamo på ebay for 2500 kr da den ene dynamoen vi hadde tok kvelden. 

 

bilde

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...
Guest Avmønstret#

Må bytte ut 3x120A forbruksbatterier før neste sesong. Har sette på lifepo4 og om jeg hadde penger nok så hadde jeg knallet til. Men prisen blir for høy, også om man ser på kapasiteten, pluss bytte av regulator til dynamo og lader.. 

 

Men hadde penga sittet løst nok så.. er vel liten tvil om at dette er gode greier?

Link to post
Share on other sites

Hva med å se hva som skjer dersom
en er uheldig og varmer opp en vanlig 3,6volts LiIon D-celle (som ser ut som
"gammeldagse" feite 1,5volt lommelyktbatterier) nedi en boks?

Klikk på bildet for å se og høre hva som da skjer!
bilde

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Klikk på bildet for å se og høre hva som da skjer!

Krever Windows. Kan hverken se eller høre noen ting.

 

Jeg synes artikkelen i Seilmagasinet bar for mye preg av mikrofonstativ. Og det ligner ikke dem.

Som kjent finnes det ikke noen gratis lunch, heller ikke her. De forskjellige litiumkjemiene gir noe fenomenalt med energi på liten plass. Men man bør være klar over farene. Slag, trykk og høy temperatur vil få batteriene til å reagere. Enten med en eksoterm reaksjon eller med øyeblikkelig eksplosjon. 

Skip har eget brannregime og prosedyrer hvis det er litiumbatterier ombord.

HSE skriver lange prosedyrer om hva man skal gjøre. Essensen er, blir de varme så få dem over rekka.

Og, dersom man har de i en fritidsbåt og det skulle begynne å brenne så er brannvesenet sjanseløse hvis de ikke vet de er der.

Link to post
Share on other sites

Nå er jo ett av poengene med LiFePo4 at disse batteriene skal være langt sikrere enn "standard" Li-Ion-batterier. Til gjengjeld er ikke kapasiteten like høy ifht vekt som for "standard" Li-Ion.

 

(nå er det sikkert noen som vil arrestere meg på at jeg må definere "standard" Li-Ion ... jeg vet ikke, men tenker på typiske 18650-celler).

Redigert av tobixen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Litt skeptisk til disse "alt i en boks" løsningene.

 

Med disse lukkede batteriene så kobler BMS ut hvis batteriet er i ferd med å bli tappet.. 

Hvordan skal man da få ladet det opp igjen?

 

Samme egentlig når batteriet er fult, og dynamoen ikke er helt riktig oppsatt så vil jo batteriet koble bort.. 

Hvordan går det da med all elektronikken ombord som kanskje får en kjempe peak fra dynamoen eller vindgeneratoren?

 

Jeg sverger til løse celler, med ekstern BMS og eget rele for ladekursene og eget rele for all last.

Hos meg skjedde det en gang med motorkjøring i kraftig motvind så klarte ikke dumpload å ta unna all strømmen fra vindgeneratoren, og laderele slo ut slik det skal.. Regulatoren registrerte 56V som høyeste spenning den dagen.  I en "alt i en løsning" ville den spenningen i stedet gått ut til båtens elektronikk.

 

 

bilde

Link to post
Share on other sites

Hva med å se hva som skjer dersom

en er uheldig og varmer opp en vanlig 3,6volts LiIon D-celle (som ser ut som

"gammeldagse" feite 1,5volt lommelyktbatterier) nedi en boks?

 

Klikk på bildet for å se og høre hva som da skjer!

BILDE

(Testen utført da jeg på jobbet på FFI)

 

Lars H.

 

Det er en grunn til at jeg aldri flyr Dreamliner. Liker ikke det møkkaflyet uansett. Vant til komforten på 747.

 

Når det gjelder slike ustabile batterier er første betingelse full individuell temperaturovervåking på hver enhet. (Føre var prinsippet)

 

 

For dere LIPO_lovere_ere:

 

Her er en liten bly-syretass på 38Ah (Enersys SBS40) som leverer 2184 Ampere i kortslutningsstrøm og selvsagt ikke har de designrisikoene lifepo dingsene løper. Dette kan kortsluttes uten risiko, gir kanskje litt varme og kanskje litt gassing men fort unnagjort. 250 x 97 x 206 mm. Vekt: 12.7 kg. Kan monteres i alle akser.


2070726-40.jpg

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Litt off topic, men Jeg og sønnen har kjøpt ny RC bil med LIPO og det er en helt annen verden enn det jeg hadde da jeg var ung.. min bil tømte seg på 12-15 minutt og gikk vel 40-50.. bilen vi har nå er selfølgelig litt dyrere, men varer ihvertfall over en halv time, men tar litt lengre tid å lade.. går lett 70-80 på asfalt med permanent 4wd 3xdiffer og selfølgelig børsteløs motor! ser på RC forum at det har vært mange eksplosjoner pga feil lading og håndtering..mye energi i selv småe batteri.

bilde

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Krever Windows. Kan hverken se eller høre noen ting.

OK, særingen. Skal se om jeg ikke i løpet av helgen kan få lastet opp videosnutten på YouTube. Det kan vel også du lese? Nå ligger vi i hjemmehavnen i Son mens regnet bøtter ned, men går til Oscarsborg imorgen.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Litt off topic, men Jeg og sønnen har kjøpt ny RC bil med LIPO og det er en helt annen verden enn det jeg hadde da jeg var ung.. min bil tømte seg på 12-15 minutt og gikk vel 40-50.. bilen vi har nå er selfølgelig litt dyrere, men varer ihvertfall over en halv time, men tar litt lengre tid å lade.. går lett 70-80 på asfalt med permanent 4wd 3xdiffer og selfølgelig børsteløs motor! ser på RC forum at det har vært mange eksplosjoner pga feil lading og håndtering..mye energi i selv småe batteri.

 

 

Allerede for en del år siden hadde jeg en RC-bil med LiFePo4 batteri.

Helt supre greier, og ingen spesielle forsiktighetsregler i motsetning til LiPo.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Litt off topic, men Jeg og sønnen har kjøpt ny RC bil med LIPO og det er en helt annen verden enn det jeg hadde da jeg var ung.. min bil tømte seg på 12-15 minutt og gikk vel 40-50.. bilen vi har nå er selfølgelig litt dyrere, men varer ihvertfall over en halv time, men tar litt lengre tid å lade.. går lett 70-80 på asfalt med permanent 4wd 3xdiffer og selfølgelig børsteløs motor! ser på RC forum at det har vært mange eksplosjoner pga feil lading og håndtering..mye energi i selv småe batteri.

 

 

Hvis du har en bra lader, så kan lipo-batteriene lades ganske kjapt. Jeg lader 6 stk batterier på 20 minutter (i parallell).

 

Jeg har forresten skrevet en Lipo-guide her for en stund siden: http://www.modellflynytt.no/content.php/277-lipoguide

 

Og for å ikke spore heeelt av: en lader som f.eks. PowerLab8 kan også brukes til å lade LiFePo4-batterier.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...