Jump to content

Hvilken Tv antenne skal jeg kjøpe?


litt peiling

Recommended Posts

Seilmagasinet hadde en test tidligere i vinter og det beste kjøpet, ifølge dem, var Glomex V9112. Det var Glomex V9130 som var den beste antennen, men den er betydelig dyrere og ifølge testen var det ikke så veldig stor forskjell på de to.

Prisen på V9112 er kr 1480 og for V9130 kr. 3980.

Alle disse opplysningen er i fra testen. Selve testen virket grundig.

Jeg har selv kjøpt V9112 etter at jeg leste testen og jeg fikk den for 1800 med splitter, maste brakett, radiokabel og diverse koblinger.

Jeg kjøpte den fra Seatronic

 

PS. jeg har ikke fått montert antenne ennå, så jeg har ikke noen personlig erfaring ennå.

Redigert av knutza (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg valgte en antenne fra Triax, da denne har forsterkeren i selve antennen. Glomex har forsterkeren "nede i båten"; og da risikerer man å sitte igjen med mye støy som sluttresultat. Hvilken som fungerer best er vanskelig å si; seilmagasinet testet ikke triax.

 

Elfa er rimelige på triax...

Link to post
Share on other sites

Har hatt tre antenner, ble ikke fornøyd før den største Glomex antennen fra Maritim kom i mastetoppen .

Dette var før bakkenettet (rikstv) kom, nå med rikstv virker sikkert mange bra.

Og etter det en har lest her på båt plassen, valgte jeg Grundig mottakeren.

 

Har ikke merket noe støy, men som sagt over er det " skal" være best å ha forsterkeren i antennen.

 

Sitat Maritim

Glomex Marine Master er litt større en Compact og leveres med en bedre antenneforsterker.

Gode mottaksforhold i ulendt terreng og egner seg godt både til båt, bobil og caravan.

Leveres med antenneforsterker, 15 meter antennekabel og 1.5 meter kabel for tilkobling av TV.

Antennefeste må kjøpes utenom (se tilhørende vare).

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Er det i det hele tatt mulig å få inn noe på en antenne nå, etter at bakkenettet startet sendingene?

 

I så fall trenger du ikke bedre antenne enn nær sagt den rimeligste...

 

Om man tilfeldigvis er i ett område med god dekning så er en billig "rundstråle" antenne ok. Om man beveger seg ut av dette området så må man, på ett eller annet tidspunkt over på retningsbestemte antenner. Da blir også størrelsen viktig, dess større og med flere elementer dess bedre. For boliger/hytter utenom dekningsområdet vil feks en Triax med 100 elementer kunne gi perfekte signaler.

 

Det som er "nytt" med digitale sendinger er at innstillingen av antenna er kritisk når man er utenfor normalt dekningsområde, det blir bortimot milimeterpresisjon, a la parabol, for å finne signalet.

 

Billige/simple antenner har da problemer, det viktigste er kanskje at feste er for svakt og antenna beveger seg når den blir utsatt for vær og vind, og da mister man signalet.

 

Har selv hytte og hus utenfor dekningsområdet men ved hjelp av to gode antenner (Triax) og retningsbestemmelse til beste/nærmeste sender vha Google Earth, samt ordentlig montering har jeg perfekte og sterke signaler uavhengig av vær og vind året rundt.

 

Men båt og retningsbestemt antenne er nok en umulig utfordring... men man trenger jo ikke å være peter smart for å finne en løsning hvor man kan gå i land og montere en retningsbestemt antenne midlertidig, folk har vel gjort større anstrengelser for å få se TV før :-) Dog tar jo store antenner stor plass, men enkelte kan monteres/demonteres i løpet av få minutter for flatpakking.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...