Sjeldenutpå Startet 20.April.2009 Del på Facebook Startet 20.April.2009 Ser en tråd med mange innspill om pris på forsikring. MEN er det noen som har havarert eller hatt innbrudd/skade- og ønsker tipse om kors selskapet håndterte saken? Sjølv vurderer eg en ny runde gr en bekjent i samme selskap måtte vente 14dg på takstmann etter havari ved brygge. rundt påsketider eit år. Båten ble jo total mugg og stank på de ukene Burde vert rett i spyling og tørking av fagfolk vel? Han måtte sjølv sørge for heving...han måtte ta motor utav og levere på verksted !! - eier er forpliktet å berge det som berges kan fikk han beskjed om..... Etter over 2mnd fikk han beskjed om kondemnering. Ingenting for allt arbeidet han gjorde "for selskapet" Og ennå 3 uker før oppgjør. Da gikk nesten ferien til helvete...! Noen positive og negative erfaringer? Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Kaftein ØL Svart 20.April.2009 Del på Facebook Svart 20.April.2009 Har bare brukt forsikringsselskapet en gang. Det var etter at vi hadde fått motorstopp ved nordmerket i skagen pga tett dieseltilførsel. Ble slept inn av en båt Lyngby radio sendte ut, og et par måneder senere mottok jeg regning fra Danske myndigheter på 12500 DKK. Dette synes jeg var vanvittig, og det gjorde ikke det bedre at de har fakturert for flere timer enn de har brukt. Uansett, det er en krangel mellom meg og sjøfartsverket der nede. JEg tok i hvertfall kontakt med Gjensidige på telefon da jeg fikk denne fakturaen, og da bekreftet de at redning var inkludert i forsikringen. Det eneste de trengte var en kopi av fakturaen. Den ble lagt i postkassa mandag kveld, og da jeg kom hjem fra jobb på tirsdag, hadde jeg fått hyggelig mail fra GJENSIDIGE om at pengene var overført og alt i orden. Det synes jeg er imponerende! Sitér dette innlegget Link to post
KaRsK Svart 20.April.2009 Del på Facebook Svart 20.April.2009 (redigert) har hatt en skade som resulterte i at drevet mistet all olje og da at "akslingen" inni drevet kom fykende ut av drevet .. Takstmann sendt av Norske sjø konkluderte med at det var vann i belg som var skyld .. og jeg fikk beskjed av norske sjø at dette ikke ble dekket.. Heldigvis så hadde takstmann bedt rogaland lystbåtservice om pris på rep .. og de fant ut at det ikke fantes vann i belg , men at skade på propell nav /lager gjorde at olje hadde rent ut og vann var kommet inn .. ( proellen var helt løs , så takstmann hadde ikke sjekket drevet engang) ringte så norske sjø , som selfølgelig beklaget dette .. og de betalte ut erstattning .. men selfølgelig ikke nok til nytt drev .. Det er nøye å lese det me liten skrift .. f.eks om aldersfradrag ... :) ellers så har jeg ingenting å si galt om norske sjø .. ihvertfall mye billigere enn hva sparebank 1 tilbydde meg. Redigert 20.April.2009 av KaRsK (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sayana Svart 20.April.2009 Del på Facebook Svart 20.April.2009 Fikk i fjord høst havari på mitt drev etter å ha vert borti noe med propellen. Kontaktet så Sparebank 1 som jeg hadde kaskoforsikring i. Båten tok jeg opp selv neste dag. Takstmann kom ikke før det var gått 3 uker å puring. Drevet blei erklert totalhavarert. jeg hørte aldri noe fra selskapet. Jeg ringte å purra en hug med ganger,å for meg virka det som dem helst ikke ville gjøre opp skaden. Etter 3 måneder med purringer fikk jeg et opgjør som etter min mening tilsvarte det halle av drevprisen jeg skulle ha hatt, å ikke ei krone for at jeg skifta drevet selv,sleping hjem,oppsetting av båt. Men egenandel på 7500,- kr det fikk jeg. Jeg er ikke forsikret i Spb.1 noe mere, å kommer aldri til å bli det heller. Undersøk heller hva du får igjen ved uhell, i stedet for å spare 100,-kr Dette kosta meg så mange titusen at jeg kunne ha betalt mye i premi. Sitér dette innlegget Link to post
Pelle Parafin Svart 20.April.2009 Del på Facebook Svart 20.April.2009 Er det noen som har erfaring med KLP forsikring?Fikk et bra tilbud fra de. Sitér dette innlegget Link to post
Birchwood 320 Svart 20.April.2009 Del på Facebook Svart 20.April.2009 Ikke båtrelatert denne første. Tett kloakk med misstanke om havarert kloakkrør. Sparebank 1 ble kontaktet. Eg kunne gjøre jobben selv og fekk kr 250 pr time eg jobbet med å grave + at eg fekk dekket spyling og kamera kontroll av røret. Rask betaling. Meget fornøyd. Samme med havari på mine bravo 3 propeller etter at dei traff noe i sjøen. Rep av propeller sjekking av aksel, trykktest , vacuum test , montasje med nye belger og opp og ut med båt. Raskt levert og oppgjort på bare et par uker.. Mega fornøyd. Sitér dette innlegget Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post
Sjeldenutpå Svart 21.April.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.April.2009 JEg tok i hvertfall kontakt med Gjensidige på telefon da jeg fikk denne fakturaen, og da bekreftet de at redning var inkludert i forsikringen. Det eneste de trengte var en kopi av fakturaen. Den ble lagt i postkassa mandag kveld, og da jeg kom hjem fra jobb på tirsdag, hadde jeg fått hyggelig mail fra GJENSIDIGE om at pengene var overført og alt i orden. Det synes jeg er imponerende! Det er imponerende Flere noen? Grunnen til tråd er att eg dr... om det koster 3500 eller 7000 for kasko på min gamle summer. Ønsker rask og trygg behandling om noko skulle gå galt, og andres erfaringer er mer verdt enn vilkår på papiret ofte Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Nils1 Svart 21.April.2009 Del på Facebook Svart 21.April.2009 Det er imponerende Flere noen? Båten "gikk ned" i den grad en Askeladd kan gå ned - pga storm og stor sjø ( båten lå i hjemmehavn) Kontaktet selskapet ( Gjensidige) som umiddelbart kontaktet redningskøyte for heving og transport til verksted. Super service og oppfølging fra Gjensidige. Motor overhalt .- alt elektrisk byttet alt elektrisk i båt byttet alle intrumenter nye - alle puter stoler nye bare plasten som var den gamle Kan trygt anbefale Gjensidige. OT ( har og hatt bilskade og innbrudd i bolig - samme selskap - samme erfraing. ) Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 21.April.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.April.2009 Kan trygt anbefale Gjensidige.OT ( har og hatt bilskade og innbrudd i bolig - samme selskap - samme erfraing. ) Fint å høre To fine til Gjensidige nå....Kanskje alle skulle hatt gjensidige da? Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
SveinHa Svart 21.April.2009 Del på Facebook Svart 21.April.2009 Har hatt en skade med Norske Sjø: Fikk et solid tau i propellen som havarerte det ene hekkaggregatet. Takstmannen dukket opp en halvtime etter båten kom på slipp og reparasjon og oppgjør var helt greit. Har alle mine andre forsikringer i Sparebank1 Forsvindling og er i disse dager i ferd med å finne meg et annet selskap grunnet hysterisk høy premie og en bagatellmessig bilkrangel som nå har kjørt seg fast i Forsikringsklagekontoret i et år. Meget kort fortalt er problemet at Forsvindlingsselskapets advokater mener de vet langt mer om min bils vedlikehold enn bilens produsent Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
Per T Kålin Svart 21.April.2009 Del på Facebook Svart 21.April.2009 Snakket med en god bekjent i går kveld som viste meg hva han hadde blitt utsatt for i løpet av vinteren. Fem svære flenger i baugen av en trebåt, og gjerningsmannen stukket av fra det hele. Det mest underlige er at syndebukken sansynligvis ligger 30 meter unna og lett kunne ha blitt avslørt ved nærmere besiktigelse. Per Sitér dette innlegget Link to post
Nils1 Svart 21.April.2009 Del på Facebook Svart 21.April.2009 ----Sparebank1 Forsvindling ---- Ler - god betegnelse - kompis bytta derfra i fjor pga bilkrangel han og. jaja Sitér dette innlegget Link to post
nives Svart 22.April.2009 Del på Facebook Svart 22.April.2009 Har kun erfaring med Gjensidige etter et drevhavari( kiling i gir pga lekasje) med påfølgende landkjenning og mindre skade i bunn. Tok opp båt selv ,og takstmann kom etter 3 dg.Oppgjør etter skaden gikk veldig greit,og båt fikset relativt raskt. Sitér dette innlegget Erfaringen vokser proporsjonalt med antallet ødelagte apparater. I believe in only one thing: liberty, but I do not believe in liberty enough to want to force it upon anyone. – H. L. Mencken Link to post
Sayana Svart 22.April.2009 Del på Facebook Svart 22.April.2009 Ser nå ikke ut som at Spb.1 kommer så godt ut av dette i hvertfall å det jorde heller ikke jeg med oppgjøret Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 24.April.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.April.2009 Eg ser i tråden at eg ikkje tok med at Vesta er synderen i det trege oppgjøret i innlegg 1. løfter denne igjenn og håper på flere innspill Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
mons Svart 24.April.2009 Del på Facebook Svart 24.April.2009 Hei SR bank hadde forsikret en Pioner multi som gikk ned for Søgne dykkerklubb da baugen åpnet seg i fart. Avtalte lørdag kveld med saksbehandler at vi skulle taue den inn og få en kranbil til å ta den opp og levere den til forhandler. Forhandler ville ikke garantere en motor som hadde vært under vann, og hele greia ble kondemnert uten diskusjon. Helt kurant oppgjør uten noen problemer. Mons Sitér dette innlegget Mons Link to post
Bützfleth Svart 25.April.2009 Del på Facebook Svart 25.April.2009 Kan for ordenskyld nevne at SR-bank og Sparebank 1 er i samme konsern. Vi hadde Gjensidige på vår båt som brant opp. Tror det to 2-3 dager før pengene var på konto etter at jeg hadde sendt inn skadeskjema. Saken er enda ikke avsluttet siden det var en del ekstra som går på andre forsikringer, som vi har i bla Gjensidige. Opp gjennom tidene har jeg brukt stort sett IF (Storebrand/Europeiske), og har aldri hatt noen som helst problemer med dem. Men Gjensidige slår dem så pass ned i støvlene når det gjelder pris at jeg ikke kunne se å ta meg råd til å være lojal. Gjensidige har jeg hatt flere ganger inni mellom pga de er SINNSYKT rimelige på spesial forsikringer. Slik som nå. Den båten jeg har nå er overforsikret "bare i tillfelle" og det koster kun et par hundrelapper mer. Vesta, kommer aldri til å vurdere dem engang. Hadde en sak en gang med dem. Selv om jeg kunne dokumentere mitt krav ble det bare tull. Den gang var det ikke mulig å klage slik som i dag. Sparebank 1 har vi også hatt. Ikke aktuelt igjen. Av samme grunn som alle andre nevner. Dårlig og kostbar erfaring der ja. Spør du meg om forsikring så er svaret Gjensidige eller IF. Et lite tips til dere alle. Sjekk hva forsikringselskapet ditt dekker av løsøre i båten din! Standard er 20.000,- Har selv 2-300.000,- nå. Så vet jeg at alt er dekket om jeg går ned når jeg er på tur. Og har du Gjensidige så koster det ikke rare greiene mer. Sitér dette innlegget Link to post
Seiljåtten Svart 25.April.2009 Del på Facebook Svart 25.April.2009 Noen med erfaringer fra oppgjør via forsikringsmeglere som norwegian brokers, quality brokers? Sitér dette innlegget Link to post
Festina Lente IV Svart 25.April.2009 Del på Facebook Svart 25.April.2009 Jeg hadde havari på begge aksler og propeller. Ringte IF med en gang, og fikk beskjed om at siden båten kunne kjøres var det bare å levere den på verksted. Valgte Vollen Båtservice, var innom, ble satt på land for inspeksjon, deler ble bestilt, takstmann så på bilder, delene kom fra Sleipner som avtalt, to 6 meter lange 38 mm aksler, og to propeller, pluss 4 cutlesslagre. Båten opp påny, reparert i løpet av en ukes tid, da hadde også takstmannen sjekket skaden, og gitt beskjed om at en liten ubetydelig (etter mitt skjønn) ripe i kjølen også måtte repareres. Mens båten sto på verksted fikk jeg beskjed fra IF om at selvassuransen var satt ned fra kr 5 000,- til kr 2 250,- på grunn av at jeg ikke hadde hatt skader tidligere, og at selvassuransen forsatt sto på det samme, selv etter skaden. Ved en skade til , i løpet av et par år, ville den imidlertid settes opp til kr 5 000,- igjen. Hadde jeg hatt et selskap som ikke ville betale for en skade som oppsto fordi hjernen min til de grader var ute til lunch da det skjedde, hadde det kostet meg i underkant av kr 100 000,-. Men som IF sa, det er lov å gå på grunn. Fort gjort er det også. Er ikke det bra da? Sitér dette innlegget Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK. Link to post
alidal Svart 25.April.2009 Del på Facebook Svart 25.April.2009 Gjensidige har jeg hatt flere ganger inni mellom pga de er SINNSYKT rimelige på spesial forsikringer. Slik som nå. Den båten jeg har nå er overforsikret "bare i tillfelle" og det koster kun et par hundrelapper mer. Har du fått ordnet det slik at du får utbetalt hele forsikringsummen? Jeg hadde IF tidligere, men der kunne de ikke svare meg på hva jeg kunne få utbetalt ved et evt. totalhavari. De sjekker pris i bruktmarkedet (Finn.no) Man finner ikke mange av den båttypen min for salg, så hvis man da f. eks bare går ut fra hva en "vanlig" trebåt er verdt, hadde jeg kanskje bare fått igjen halvparten eller kanskje mindre enn det båten er forsikret for........... Sitér dette innlegget Link to post
Bützfleth Svart 25.April.2009 Del på Facebook Svart 25.April.2009 (redigert) Er det total havari utbetales alt, som avtalt. Selv om jeg selv ga mindre enn det de må ut med. Skjer noe igjen vil jeg komme MYE bedre ut av det, enn det jeg går på den som brant opp. Var underforsikret så det holdt! Faktisk vil jeg tjene gode penger på at den nye går ned. Men det skal den ikke, i bordet. Kom på en ting. De fleste (alle?) forsikringselskaper har aldersfradrag. Er en litt smart så beregn hva det faktisk ut gjør og legg det på slik som jeg har gjort. Da vil du komme bedre ut av det hvis noe skulle skje. Men så er det det da. Sjangsen for at det skjer noe er jo veldig liten. Så du kan ende opp med å tape en del penger på lang sikt. Redigert 25.April.2009 av Bützfleth 44 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 17.Desember.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Desember.2009 Løfter denne igjenn eg. For nå blir det bytte av selskap før ny sesong. På under ei veke nå har eg hatt tlf fra både IF og Gjensidige med ønske om pengene mine Så eg håper fleire har noko positivt eller negativt om oppgjør...avkorting...ventetid..osv Virker som om Gjensidige er greiest ved oppgjør til nå Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
mavi Svart 17.Desember.2009 Del på Facebook Svart 17.Desember.2009 (redigert) Vet at Gjensidige er i en omstillingsprosess akkurat nå og at saksbehandlerene der har hatt mye å gjøre. Vet ikke om det har noe å si på saksbehandlingstiden, men andre selskaper har måtte purre og purre for å få noe svar. Dette vil uansett (forhåpentligvis) være forbigående. Generelt kan en vel si at båtskader som oppstår om våren/forsommeren/sommeren tar lenger tid å få reparert pga arbeidstrykket hos verkstedene en det vil gjøre på høsten og vinteren når verkstedene har mindre å gjøre (og eierene ofte mindre hastverk). Redigert 17.Desember.2009 av mavi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 18.Desember.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Desember.2009 Ser ut som om Gjensidige går av med seieren. Håper på fleire innspill før nyttår. De skal ringe igjenn 4 januar Priser? Nordan Summer Family 27 AC, 120 Hk. ansvar+kasko. Egenandel 6000 på kasko.h IF: 6184 Vesta: 3481 Gjensidige: 2396 Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
sirius Svart 18.Desember.2009 Del på Facebook Svart 18.Desember.2009 Eg har som beskrevet i ein anna tråd hatt totalhavari på min båt nå i sommer, forsikringsselskapet Sparebank1 har etter mitt skjøn gjort ein kjempejobb i dette oppgjøret. Dog litt seint men meget bra ! Kjempefornøgde med kundebehandlinga generelt, har hatt både husskade og båtskade. Når dei då attpåtil er billigast så er det for meg ingen tvil :-) Sirius Sitér dette innlegget Akkeladden 475 Fighter / Yamaha 55 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.