Jump to content

Forsikrings-oppgjør ved havari. Erfaringer noen?


Sjeldenutpå

Recommended Posts

Vet at Gjensidige er i en omstillingsprosess akkurat nå og at saksbehandlerene der har hatt mye å gjøre. Vet ikke om det har noe å si på saksbehandlingstiden, men andre selskaper har måtte purre og purre for å få noe svar. Dette vil uansett (forhåpentligvis) være forbigående.

Generelt kan en vel si at båtskader som oppstår om våren/forsommeren/sommeren tar lenger tid å få reparert pga arbeidstrykket hos verkstedene en det vil gjøre på høsten og vinteren når verkstedene har mindre å gjøre (og eierene ofte mindre hastverk).

 

Jeg jobbet i Gjensidige frem til oktober, og dette er helt riktig. De er i slutten av en omstillingsprosess de har drevet med de siste 10 årene. Når de nå får alle avdelinger som er flyttet på opp og gå for fullt, er jeg helt sikker på at alt blir mye bedre og mer profesjonelt enn før (det var bra før også :smiley: ). Etter å ha sett hvordan Gjensidige jobber med skadesaker fra innsiden og selv opplevd egne oppgjør er jeg ikke i tvil om hvilket selskap jeg fortsatt skal være kunde i..

Link to post
Den ble lagt i postkassa mandag kveld, og da jeg kom hjem fra jobb på tirsdag, hadde jeg fått hyggelig mail fra GJENSIDIGE om at pengene var overført og alt i orden. Det synes jeg er imponerende!

 

 

Det er imponerende :yesnod:

 

Flere noen?

 

 

Kan trygt anbefale Gjensidige.

OT ( har og hatt bilskade og innbrudd i bolig - samme selskap - samme erfraing. )

 

Har hatt to skadeoppgjør med Gjensidige og begge var meget bra. Første skaden var et tyveri og ringte Gjensidige. Det (absolutt) eneste de trengte var kopi av politianmeldelsen og pengene var på konto lenge før de fikk denne kopien!

Andre var i forbindelse med hundeforsikring, raskt og riktig oppgjør.

 

I dag har jeg flyttet alt til et annet selskap siden prisene ( med samme vilkår!) var gunstigere der.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post

Vel... nå går det inn i det tredje året med en en båt fortsatt ikke er i orden etter en skade på propell og ror...

kort fortalt, ble alt tilsynelatende ordnet med rep av propellblader, klokking av aksel . men det var kast i styrbord drivlinje ( babord har aldri vært rørt.) og jeg hadde fått styrbord ror nytt i et annet syrefast festet på stålbåten minmed påfølgende tæringer på propell og skrog... så ble det byttet ut en mellomaksel for å bøte på kastet.

Dette hjalp selvfølgelig ikke og da fikk jeg regning på over 6000.- for den mellomakselen.!!

og selskaper sier det er en sak mellom meg og verkstedet...

Så ble hele akselen byttet etter de fant kast iden allikevel. og det hjalp heller ikke...

 

Etter en langt om lenge og lenger enn langt, skal de nå ta henne opp igjen og bytte ror på nytt og sende hele propellhuset samme med blader til sjekk

Underveis har jeg skriftlig bedt om svar på følgene påstand til forsikringselskapet:

" Kan dere bekrefte at vi som kunder hos X må etterprøve det utførende verkstedet. ?

 

vedkommende som da er "motoransvrlig" hos X skriver da tilbake etter lang tid:

Sitat"

Viser til denne saken, som vi har vurdert på nytt.

Etter selskapets mening har ikke aksel det her er snakk om, blitt skadet ved grunnstøting. Iflg takstmann og verkstedet er akselen slitt og i dårlig forfatning, uten at dette er årsak i grunnstøtingen. Vi kan dermed ikke yte erstating for denne.

Hva som er gjort fra verkstedets side mht misforståelser ved innmontering av ny, eller om den gamle skulle vært montert tilbake, vil etter vår mening vært ett forhold mellom deg og verkstedet. "

 

Det er jo i klartekst det at hvis verkstedet gjør feil i sin jakt på den egentlige årsaken til problemet, sender de bare faktura på det som var riktig utført arbeid til selskapet og resten til kunden som eier båten...

 

 

 

Men nå pågår denne saken og jeg vil ikke henge ut noen ( ...enda) men ifølge forbruker kontoret var dette en mildt sagt spesiell uttalelse...

 

Men jeg hadde Vesta på et oppgjør etter et villainnbrudd en gang. Kjempe service. fradrag der det skulle være og ikke noe krangel der alt var på stell med kvitteringer osv.. opplevde de som seriøse og skikkelige! :flag:

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Link to post
Ikke båtrelatert denne første. Tett kloakk med misstanke om havarert kloakkrør. Sparebank 1 ble kontaktet. Eg kunne gjøre jobben selv og fekk kr 250 pr time eg jobbet med å grave + at eg fekk dekket spyling og kamera kontroll av røret.

 

hvor gamle var røra som hadde kolapset da???

vi har akuratt fått gravd og kom på 65.000 og fikk bare dekt 15 lapper for spyling av grovkjeller + en varmtvannstank som gikk fløyten

fordi det var eldgamle rør - sement

Link to post

Hadde noen år tilbake en skade. Fortøyningen hadde slet seg i uvær og bryggen hadde lagt en 20x30 cm stort hull i skrogen (over vannlinjen). Kostet i overkant av 20000 å få reparert. (Båten hadde en verdi av i overkant 50000) If tok regningen uten noe problem.

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post

Gikk på grunn med en 22ft seilbåt for et par år siden i august mnd. Først i slutten av november da båten skulle opp, oppdaget jeg at kjølen svaiet og avstivningene til kjølen sansynligvis hadde gått. Vesta ble kontaktet og en taksmann så på saken dagen etter og vurderte skaden som dyrere å reparere enn båtens verdi.

 

To dager senere ble hele forsikringsbeløpet utbetalt, minus egenandel uten noe spørsmål. En uke senere ringte de og lurte på om jeg ville beholde båten, hvilket jeg gjorde og den ble solgt til en nevenyttig kar for 10 000.

 

Har ellers veldig god erfaring med Vesta i utlandet med god og kjapp service vedr. sykdom og hjemtransport.

 

Gjensidige er som å banne i kirka for meg. Lå i klammeri med dem i over ett år ang. en større utbetaling og saken ble ikke løst før jeg hadde tatt opp et par svært avslørende telefonsamtaler på bånd, og truet med å gå til pressen. Da kom pengene den påfølgende virkedagen.

Link to post

Off ...vanskeligere å velge selskap ut fra inlegg nå :smiley:

Til dere som ønsker å "ikkje henge ut" selskapet sitt. Så er det misforstått vel?

Det er jo slike erfaringer eg ber om :smiley:

 

Eg har ingen personlig negativ erfaring med Vesta. Men de brukte 2 mnd på å klare å takserer en sunket båt som en bekjent hadde. Han ble PÅLAGT å ta ut motor og levere til verksted på egen rekning osv...

Og ytterligere TO mnd å betale ut erstatning etter kondemnering av båten. Løgn og fanteri. Stadig påståtte utbetalingsdatoer. Skylda på banken til min bekjent osv.

Grunn nok til å skifte selskap for meg. Om eg får havari i mai, så er eg klar til båtliv igjenn i oktober i følge Vesta sin praksis :nonod: Ingen leiebåt i min kasko-avtale :lol:

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post

Har en erfaring med If, de brukte hele sommeren på å erstatte en motor som ble stjålet, og erstatningen de tilbød var 50% av markedspris på en 14 måneder gammel motor. Så jeg kommer aldri til å bruke If noe mer.

 

Så har jeg en positiv erfaring med Gjensidige etter drev skade. Erstatning ble utbetalt minus egenandel, enkelt og greit.

River 350 med 10 hk mercury

Suzumar 320 med 6 hk Suzuki Motor stjålet.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...