Jump to content

BOSCH dynamo (generator)


Far Out

Recommended Posts

Jeg har kjøpt en gammel seilbåt med en Perkins 4.108 og tre store batterier som lades av en BOSCH generator.  I går kveld skiftet jeg en seks meter lang ladeledning fra ca 8 kvadratmillimeter til 25 mm2 kabel.  Dette førte til en dobling av ladingen - nålen gikk ut av skalaen på 30A amperemeteret og stabiliserte seg etter en tid på 25-30A.

 

Neste forbedring er å øke ladespenningen ved å lodde inn en diode på den innebygde regulatoren.  Jeg har prøvd å snakke med Bosch og motorverksteder for å finne ut av koblingene til generatoren ("dynamoen") - uten hell.

 

Bosch'en har to brede utganger for ladestrøm og en smal for ladelampen.  Ved siden av disse står det en rektangulær sort boks med en sort ledning som er plugget inn i generatoren.

 

HVA GJØR DENNE SORTE LEDNINGEN?

 

- er det en ledning som føler positiv ladespenning, og som derfor kan kobles til nær eller på batteriet?

 

- er dette et egnet sted å koble inn en diode, og i så fall hvilken vei?

 

Håper det er noen med erfaring som kan gi meg råd.

 

Vennlig hilsen

Arild

Link to post

Jeg har kjøpt en gammel seilbåt ............

Hei Far Out! Og velkommen til baatplassen.no !!  :flag:

 

Du får ikke noe hjelp av meg når det gjelder Bosch sine "hemmeligheter" - har ikke greie på slikt....MEN, vil benytte anledningen til å gratulere deg med en NICHOLSON 38!!!  :wink: Dem er det ikke mange av i Norge! Båten din er ikke tilfeldigvis sjøgrønn-blå i skroget? Denne berømte Camper & Nicholson blåfargen som er sååå lekkert men nesten udefinerbar i fargespekteret. Har sansen for eldre, klassiske Engelske båter, og du har fått deg en skikkelig "Lekkerbisken" der!

Lykke til med ditt "problem", forresten!

:wink:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post

Hei. Den sorte boksen er en kondensator som skal hindre radiostøy når dynamoen jobber, ikke noe annet. Kan utmerket godt klare deg uten, men la den sitte.

 

Når det gjelder diode, kobles denne inn på den ledningen som går fra jord til regulatoren. Der hvor den ene av de to skruene som holder regulatoren er festa. Bare klipp den og koble på diode, så vil ladespenninga øke med ca 0.7 V. Bare husk å sette dioden riktid vei, dvs den enden med en hvit strek skal mot jord.

Link to post

Walter_S,

 

Takk for hyggelig melding om båten min.   Jeg blir bare mer og mer fornøyd med den, og oppdager stadig nye detaljer, som viser at de har samlet noe nyttig erfaring fra de begynte å bygge båter i 1782...

 

Båten min har hvitt skrog.  Jeg har forstått at det finnes to i Norge.

 

Vennlig hilsen

Arild

Link to post

Hei. Den sorte boksen er en kondensator som skal hindre radiostøy når dynamoen jobber, ikke noe annet. Kan utmerket godt klare deg uten, men la den sitte.

 

Når det gjelder diode, kobles denne inn på den ledningen som går fra jord til regulatoren. Der hvor den ene av de to skruene som holder regulatoren er festa. Bare klipp den og koble på diode, så vil ladespenninga øke med ca 0.7 V. Bare husk å sette dioden riktid vei, dvs den enden med en hvit strek skal mot jord.

http://www.detomaso.nu/~thomast/alternator/reg3.jpeg

Link to post

Har nå skrudd ut regulatoren og klippet av jordingen, som er erstattet med en diode.  Resultat: ladespenning henholdsvis 14,44 og 14,38 volt på de to batteribankene.  Fant også merkeskiltet på dynamoen, som er "remanufactured" og yter 45 ampére.  Båten har tre batterier, som hver er på 120 Ah (hvis jeg husker riktig).  Burde jeg da hatt en kraftigere dynamo?

 

Arild :rolleyes:

Link to post

Dynamoen er helt klart stor nok til å lade opp batteriene, men det vil ta (unødvendig) lang tid når batteriene er relativt tomme. Særlig du som har seilbåt og bruker motoren lite bør satse på rask og god lading, du kan lade med en ladestrøm på ca. 30% (A) av batteri(enes) kapasitet.

 

Kanskje hadde det vært lurt med en bryter slik at du kan kortslutte dioden for å senke ladespenningen ved lange motorstrekk på varme dager - kanskje mest aktuelt i tropiske farvann?

 

GeirKS

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...