Far Out Startet 27.Mai.2004 Del på Facebook Startet 27.Mai.2004 Jeg har kjøpt en gammel seilbåt med en Perkins 4.108 og tre store batterier som lades av en BOSCH generator. I går kveld skiftet jeg en seks meter lang ladeledning fra ca 8 kvadratmillimeter til 25 mm2 kabel. Dette førte til en dobling av ladingen - nålen gikk ut av skalaen på 30A amperemeteret og stabiliserte seg etter en tid på 25-30A. Neste forbedring er å øke ladespenningen ved å lodde inn en diode på den innebygde regulatoren. Jeg har prøvd å snakke med Bosch og motorverksteder for å finne ut av koblingene til generatoren ("dynamoen") - uten hell. Bosch'en har to brede utganger for ladestrøm og en smal for ladelampen. Ved siden av disse står det en rektangulær sort boks med en sort ledning som er plugget inn i generatoren. HVA GJØR DENNE SORTE LEDNINGEN? - er det en ledning som føler positiv ladespenning, og som derfor kan kobles til nær eller på batteriet? - er dette et egnet sted å koble inn en diode, og i så fall hvilken vei? Håper det er noen med erfaring som kan gi meg råd. Vennlig hilsen Arild Sitér dette innlegget Link to post
Walter_S Svart 27.Mai.2004 Del på Facebook Svart 27.Mai.2004 Jeg har kjøpt en gammel seilbåt ............Hei Far Out! Og velkommen til baatplassen.no !! Du får ikke noe hjelp av meg når det gjelder Bosch sine "hemmeligheter" - har ikke greie på slikt....MEN, vil benytte anledningen til å gratulere deg med en NICHOLSON 38!!! Dem er det ikke mange av i Norge! Båten din er ikke tilfeldigvis sjøgrønn-blå i skroget? Denne berømte Camper & Nicholson blåfargen som er sååå lekkert men nesten udefinerbar i fargespekteret. Har sansen for eldre, klassiske Engelske båter, og du har fått deg en skikkelig "Lekkerbisken" der! Lykke til med ditt "problem", forresten! Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
NSB Svart 27.Mai.2004 Del på Facebook Svart 27.Mai.2004 Hei. Den sorte boksen er en kondensator som skal hindre radiostøy når dynamoen jobber, ikke noe annet. Kan utmerket godt klare deg uten, men la den sitte. Når det gjelder diode, kobles denne inn på den ledningen som går fra jord til regulatoren. Der hvor den ene av de to skruene som holder regulatoren er festa. Bare klipp den og koble på diode, så vil ladespenninga øke med ca 0.7 V. Bare husk å sette dioden riktid vei, dvs den enden med en hvit strek skal mot jord. Sitér dette innlegget Link to post
Far Out Svart 27.Mai.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Mai.2004 Walter_S, Takk for hyggelig melding om båten min. Jeg blir bare mer og mer fornøyd med den, og oppdager stadig nye detaljer, som viser at de har samlet noe nyttig erfaring fra de begynte å bygge båter i 1782... Båten min har hvitt skrog. Jeg har forstått at det finnes to i Norge. Vennlig hilsen Arild Sitér dette innlegget Link to post
Far Out Svart 27.Mai.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Mai.2004 NSB, takk for godt råd. Jeg gleder meg til å prøve! Vennlig hilsen Arild Sitér dette innlegget Link to post
NSB Svart 27.Mai.2004 Del på Facebook Svart 27.Mai.2004 Hei. Den sorte boksen er en kondensator som skal hindre radiostøy når dynamoen jobber, ikke noe annet. Kan utmerket godt klare deg uten, men la den sitte. Når det gjelder diode, kobles denne inn på den ledningen som går fra jord til regulatoren. Der hvor den ene av de to skruene som holder regulatoren er festa. Bare klipp den og koble på diode, så vil ladespenninga øke med ca 0.7 V. Bare husk å sette dioden riktid vei, dvs den enden med en hvit strek skal mot jord. http://www.detomaso.nu/~thomast/alternator/reg3.jpeg Sitér dette innlegget Link to post
Far Out Svart 1.Juni.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Juni.2004 Har nå skrudd ut regulatoren og klippet av jordingen, som er erstattet med en diode. Resultat: ladespenning henholdsvis 14,44 og 14,38 volt på de to batteribankene. Fant også merkeskiltet på dynamoen, som er "remanufactured" og yter 45 ampére. Båten har tre batterier, som hver er på 120 Ah (hvis jeg husker riktig). Burde jeg da hatt en kraftigere dynamo? Arild Sitér dette innlegget Link to post
NSB Svart 1.Juni.2004 Del på Facebook Svart 1.Juni.2004 Her står det veldig greit akkurat det du har gjort nå. http://www.detomaso.nu/~thomast/alternator/ Når det gjelder dynamostørrelse, tror jeg det skulle holde med den du har. Sitér dette innlegget Link to post
GeirKS Svart 1.Juni.2004 Del på Facebook Svart 1.Juni.2004 Dynamoen er helt klart stor nok til å lade opp batteriene, men det vil ta (unødvendig) lang tid når batteriene er relativt tomme. Særlig du som har seilbåt og bruker motoren lite bør satse på rask og god lading, du kan lade med en ladestrøm på ca. 30% (A) av batteri(enes) kapasitet. Kanskje hadde det vært lurt med en bryter slik at du kan kortslutte dioden for å senke ladespenningen ved lange motorstrekk på varme dager - kanskje mest aktuelt i tropiske farvann? GeirKS Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.