JonInge Startet 21.April.2009 Del på Facebook Startet 21.April.2009 (redigert) Må til med en rengjøring av Anderson seilbåtvinsjer. Er det noen som vet fremgangsmåte, ev linker til sider hvor dette vises? Hva skal brukes til å gjøre de rene? Hva slags fett skal de settes inn med før montering? Er det deler som må skiftes ved demontering/ montering? Mange spørsmål, håper noen kan hjelpe Redigert 21.April.2009 av JonInge (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 21.April.2009 Del på Facebook Svart 21.April.2009 Du må ha noe kraftig som tar det gamle fettet. Selv har jeg stort sett klart meg med et kraftig avfettingsmiddel og en gammel børste. Jeg har brukt harkens winchgrease. Det finnes sikkert andre ting som gjør samme nytten? Du trenger neppe skifte noe på vinsjen. Legg delene ved siden av hverandre i samme rekkefølge du tar dem av, slik at det ikke blir krøll når den skal settes sammen igjen. Dette er en grisejobb. Ta med en god bunke med aviser slik at ikke cockpiten blir seende ut som et bilverksted etterpå... Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
opus Svart 21.April.2009 Del på Facebook Svart 21.April.2009 Heisan ! På Lewmar-vinsjer og sikkert Anderson er det noen små stålfjærer, som skyver de små lemmene på plass, klikkene du hører. Når du skal dra disse lemmene opp, så pass på at den lille stålfjæren ikke spretter overbord. Kanskje like greit ta med seg hele ytter-trommelen hjem og gjøre denne jobben på kjøkkenbenken. Avfetting og kran med glovarmt vann. Sikkert fint en lat sommerdag i cockpiten , fortøyd til en vakker øy. Men min erfaring er at ting jeg får gjordt før båten kommer på vannet, de blir gjordt, ikke det jeg planlegger en lat sommerdag Bruker molybdensulfidfett på tube fra Biltema, tjuekroning. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 21.April.2009 Del på Facebook Svart 21.April.2009 Heisan ! På Lewmar-vinsjer og sikkert Anderson er det noen små stålfjærer, som skyver de små lemmene på plass, klikkene du hører. Når du skal dra disse lemmene opp, så pass på at den lille stålfjæren ikke spretter overbord. http://www.andersenwinches.com/sitedream/d...INSTRUCTION.pdf Bruker molybdensulfidfett på tube fra Biltema, tjuekroning. bruker oxo Biltema Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
toholthe Svart 21.April.2009 Del på Facebook Svart 21.April.2009 Se på denne videoen. http://www.mefeedia.com/entry/2532400/ Jeg bruker å vaske delene i bensin, det fjerner alt gammelt fett. Kjøp ordentelig winchfett hos en båtbutikk. En tube har du sikkert i 10 år. Det er en billig invistering. Ellers er Anderson i Danmark raske med å sende reservedeler om du skulle ha problemer med å få tak i noe. Hos meg var kulene rustne. Winchene er 20 år gamle, men de sendte nye kostnadsfritt. Det er service det! Sitér dette innlegget Link to post
ÅtteGlass Svart 21.April.2009 Del på Facebook Svart 21.April.2009 Et lite tips til de som ikke har åpnet winsjene sine før: Ta en lav pappkasse og lag et hull i bunnen som akkurat passer til winsjen. Tre så esken over winsjen før du prøver å åpne noe som helst. Mister du en springfjær, en palle eller et kulelager vil det forhåpentlig ikke falle lenger enn ned i bunnen av pappesken. Winsjdeler flyter dårlig og kan både være dyre og belemret med en uhorvelig lang leveringstid. (egen erfaring.... ) Hvis du skjærer ut mesteparten av den siden i pappesken som vender inn i cockpiten, er det lett å jobbe med pappesken tredd over winsjen. Sitér dette innlegget Oslo Seil- og Båtskole. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.