lance Startet 21.April.2009 Del på Facebook Startet 21.April.2009 Har problemer med kjøling på en Mariner 50 hk 4-stroke EFI 2004mod. Problemet er at det ikke er sirkulasjon på tomgang, den går seg varm og alarmen går. Ved ca. 3000 omd. kommer stråle som normalt. Har nettopp skifta impeller, denne fungerer som normalt. Systemet kan heller ikke være blokkert, siden det kjøler normalt ved høyere turtall. Tror det må være termostaten som er røket. Hvor sitter termostaten på denne maskinen? Er det mulig å bytte dette selv uten spes.verktøy, og uten å ødlegge noe? Sitér dette innlegget Link to post
bogsnesen Svart 21.April.2009 Del på Facebook Svart 21.April.2009 Hei Eg har hatt problem med det samme på nokre motorer. Der var det problem med den plata som ligg mellom stamma og motoren. Sitér dette innlegget Link to post
lance Svart 22.April.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.April.2009 (redigert) Kan du forklare litt meir om dette? skjønner ikkje heilt kva du meiner med den plata... Redigert 22.April.2009 av lance (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
rhummels Svart 24.April.2009 Del på Facebook Svart 24.April.2009 Hei! Det er et vanlig problem på disse motorene at det legger seg salt i rundt en gummigjennomføring på kjølevannsrøret. Dette fører til at den struper det meste av vanngjennomføringen. Delen har # 42941001 og kalles Seal Water Tube. Koster deg 6-70 peng + mva. Bakdelen er at det er mye arbeid å bytte denne. Motorblokken må ut, gir ned, all olje ut og øvre motorfeste av. Har gjort dette noen ganger nå, så går 2-3 timer hvis du vet hva som skal til. Har også vært borti en motor hvor gjennomgangen på bensinpumpen var tett. Du kan jo begynne med dette, siden det krever minst demontering. Det hender også at termostaten ryker, men da blir det ofte helt stopp eller full åpning. R Sitér dette innlegget Link to post
lance Svart 24.April.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.April.2009 Takk for svar! Hadde et håp om at det var termostat, men er kansje ikke så heldig..... Tok forøvrig ut termostat. Det så da ut til å sirkulere greit, stor bobleaktivitet nede ved rillene, og varme-alarmen gikk ikkje av, men det kom ingen kontroll-stråle.... Sitér dette innlegget Link to post
bmd Svart 3.Juni.2009 Del på Facebook Svart 3.Juni.2009 Jeg har samme problem på min mariner 60 EFI fra 2003. fant du ut av det, hva måtte du gjøre? Sitér dette innlegget Link to post
beertrip Svart 4.Juni.2009 Del på Facebook Svart 4.Juni.2009 Litt OT kansje.. MEN dere som har/har hatt disse problemene, har dere kjørt motoren i ferskvann hver høst før opplag? Spør fordi jeg har en 50 hk mercury 2002mod bigfoot (større/kraftigere gearhus) Mvh Beertrip Sitér dette innlegget Link to post
Iwrig2 Svart 4.Juni.2009 Del på Facebook Svart 4.Juni.2009 Jeg har akkurat samme problem med min 50 hk Mariner 2001. Kjøpte den i vinter og har såvidt prøvd den. Heldigvis kjøpte jeg den av en seriøs forhandler som viste god service og fikser dette for meg Motoren står nå på verksted i påvente av ny pakning mellom kjølerør / motorblokk. Sitér dette innlegget Link to post
bmd Svart 4.Juni.2009 Del på Facebook Svart 4.Juni.2009 Takk for innlegg, ja den har blitt kjørt i ferskvann hver høst. Har prøvd uten termostat, radiator rens og system res funket ingen av delene. Må nok gå den lange veien med blokken av og nytt kjølerør Sitér dette innlegget Link to post
Knos Svart 18.September.2022 Del på Facebook Svart 18.September.2022 Hadde samme problem, og tror det skyldtes at motoren fikk luft inn i kjølevannskammeret fra eksoskammeret ved siden av, og dermed sugde opp luft i stedet for vann. Luftgjennomgangen skyldtes krafig eiring med store krater under kjølevannspumpa, som er plassert mellom disse to kamrene. Måtte altså også ta av underdelen av pumpa, ikke bare lokket, som når man skal skifte impeller. Byttet ut den flatklemte pakningen med såkalt blåsilikon (pakningssement) som trengte ned i kraterne og fylte opp "fjellandskapet". Ikke mer luftgjennomgang under pumpa. Alt virket ihvertfall etterpå. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.