Jump to content

Problemer med kjøling Mariner 50hk 4-stroke EFI


lance

Recommended Posts

Har problemer med kjøling på en Mariner 50 hk 4-stroke EFI 2004mod. Problemet er at det ikke er sirkulasjon på tomgang, den går seg varm og alarmen går. Ved ca. 3000 omd. kommer stråle som normalt. Har nettopp skifta impeller, denne fungerer som normalt. Systemet kan heller ikke være blokkert, siden det kjøler normalt ved høyere turtall. Tror det må være termostaten som er røket.

Hvor sitter termostaten på denne maskinen? Er det mulig å bytte dette selv uten spes.verktøy, og uten å ødlegge noe?

Link to post

Hei! Det er et vanlig problem på disse motorene at det legger seg salt i rundt en gummigjennomføring på kjølevannsrøret. Dette fører til at den struper det meste av vanngjennomføringen. Delen har # 42941001 og kalles Seal Water Tube. Koster deg 6-70 peng + mva. Bakdelen er at det er mye arbeid å bytte denne. Motorblokken må ut, gir ned, all olje ut og øvre motorfeste av. Har gjort dette noen ganger nå, så går 2-3 timer hvis du vet hva som skal til.

 

Har også vært borti en motor hvor gjennomgangen på bensinpumpen var tett. Du kan jo begynne med dette, siden det krever minst demontering. Det hender også at termostaten ryker, men da blir det ofte helt stopp eller full åpning.

 

R

Link to post

Takk for svar! Hadde et håp om at det var termostat, men er kansje ikke så heldig..... Tok forøvrig ut termostat. Det så da ut til å sirkulere greit, stor bobleaktivitet nede ved rillene, og varme-alarmen gikk ikkje av, men det kom ingen kontroll-stråle....

Link to post
  • 1 måned senere...

Jeg har akkurat samme problem med min 50 hk Mariner 2001. Kjøpte den i vinter og har såvidt prøvd den. Heldigvis kjøpte jeg den av en seriøs forhandler som viste god service og fikser dette for meg :flag:

Motoren står nå på verksted i påvente av ny pakning mellom kjølerør / motorblokk.

Link to post
  • 13 år senere...

Hadde samme problem, og tror det skyldtes at motoren fikk luft inn i kjølevannskammeret fra eksoskammeret ved siden av, og dermed sugde opp luft i stedet for vann. Luftgjennomgangen skyldtes krafig eiring med store krater under kjølevannspumpa, som er plassert mellom disse to kamrene. Måtte altså også ta av underdelen av pumpa, ikke bare lokket, som når man skal skifte impeller. Byttet ut den flatklemte pakningen med såkalt blåsilikon (pakningssement) som trengte ned i kraterne og fylte opp "fjellandskapet". Ikke mer luftgjennomgang under pumpa. Alt virket ihvertfall etterpå.

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...