Jump to content

Programvare for egenprodusert koblingsskjema

zooper

Recommended Posts

Skal man trekke ny strøm i skuta kan det være kjekt å lage et koblingsskjema. Tenkte derfor jeg skulle starte en egen tråd hvor båtfolket kan dele sine erfaringer med ulike verktøy.

Tips til spørsmål som kan besvares:

• Programmets navn og versjon?
  • Pris?
  • Hvor kan det skaffes?
  • Hvor bratt er læringskurven for å benytte det?
  • Hvor godt egnet er det for båt (tilgjengelige symboler osv)?
  • Egnethet for oppdatering og korreksjon av skjema?
  • Utskriftsmuligheter?
  • Muligheter for å dele filen med andre - kompatabilitet og filformater?
  • Filformater for publisering på nett?
  • Fordeler?
  • Ulemper?
  • Terningkast og samlet vurdering?
  • Skjermdump med illustret eksempel av programvare?
  • Eksempel på produsert koblingsskjema?

Et flott initiativ. Har selv prøvd diverse programmer bla. Microsoft Visio med blandet hell. Opplevde den til å være noe tungvinn med klare begrensninger.

Jeg har mao vært på jakt etter en bedre løsning lenge, så denne tråden skal jeg følge tett.

SeaKing 38: Fire-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

Surf litt og sjekk ut Autocad Electrical og Cim-Team E3. E3 er bra, men kan nok blir litt for teknisk. Autocad er strøkent om man får taket på det. Vet ikke om symbol databasen innholder noe egnet for båt, men det kan sikkert lastes ned.

Om du er heldig dekker en demo/trial utgave dine behov.

Regner med at du vil ha det så grafisk som mulig så jeg ville nok gått for autocad. Da kan du bygge opp tegningen med layers. Designet av båten under og så plassere komponenter og kabling.

Mvh.

Blivende El.ing Usher

Redigert av Usher (see edit history)

Jeg bruker FastCAD 6.50. Og er tidligere Autocad bruker.

Jeg gjør som mange andre. Arbeider i FastCAD og leverer fra meg det endelige arbeidet som ei Autocad fil.

Så mange layers man ønsker.

Jeg bruker den både til vanlig tegning og til å produsere kart. Kartfilene blir enorme, så den kompakte filoppbyggingen er ideell. Ca. 30% av ei Autocadfil.

Å ta ei .pdf fil til skalert CAD er no match for FastCAD.

Gjør alt Autocad gjør til en brøkdel av prisen.

Kommer med libraries for elektro, hydraulikk, maskin, interiør og mm.

Særdeles lett å bruke.

Ultraraskt. Heile greia er skrevet i assembler.

Makroer. Multiple vinduer på samme tegningen.

Alle menyer kan egendefineres. En kan lage seg en meny som heter "BÅT" og legge inn kommandoer for å velge layer, farge osv for "SKROG", "MOTOR", "RIGG", "ELEKTRO" osv.

Og, som en kuriositet, Autocad og FastCAD har samme opphavet; Michael Riddle.

Har også brukt Visio. Var ikke klar over at det koster penger siden jeg gjør det på jobb-PCen :yesnod:

Men syns at det ikke er særlig bra og brukervennlig. Autocad Electrical har høy brukerterskel for dem som ikke har brukt cad-programmer.

De andre kjenner jeg ikke til.

Bruker også Visio og synes det er et greit all-round verktøy. Det var dog langt mer brukervennlig og billigere før Micro$oft kjøpte det...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
  • 7 måneder senere...
...Det finnes library filer med båtrelaterte komponenter...

Driver å tegner opp det elektriske anlegget ombord og har lastet ned DesignWorks Lite/Express. Hvor finner jeg de biblotekene som det vises til? Prøvde å installere Zach's egenproduserte biblotek, men får bare en feilmelding. Har dere noen tips?

Driver å tegner opp det elektriske anlegget ombord og har lastet ned DesignWorks Lite/Express. Hvor finner jeg de biblotekene som det vises til? Prøvde å installere Zach's egenproduserte biblotek, men får bare en feilmelding. Har dere noen tips?

Send meg en IM med e-postadressen din. Så får du et oppdatert båtbiblotek sendt som vedlegg i zip-format. (Tror ikke vedlegg kan sendes med IM).

Eller upakket som er enklest å installere.

Redigert av Zach (see edit history)

Da har Zach sendt meg hans oppdaterte båtbibliotek for DesignWorks Lite/Express som er blitt innstalert og tatt i bruk. Jeg er imponert over det arbeidet som han har lagt ned i å produsere dette bibloteket, og takker så mye for at han deler det med oss. Selv om det sikkert er veldig god programvare å få tak i (kommersielt/freeware) for egenprodukjson av koblingskjema til båt, er DesignWorks Lite/Express et meget bra alternativ. Igjen mange takk til Zach.

Husker ikke, har brukt enten Winzip eller PowerFile sitt eget zip-program. Programmet DesignWorks Express er et gratisprogram med begrensning på antall pins (tilkoblinger). Satt så pass høyt at du neppe vil få noe problem. DW Lite er ca samme program, men uten begrensninger. DW Express kan lastes ned her. Jeg skal sende Ingar det oppdaterte båtsymbolbibliotektet så han kan erstatte det gamle som ligger i dokumentarkivet.

• 4 år senere...

Jeg lastet ned DW Express her om dagen ... og det duger så det holder. Har ikke stanget hodet i veggen når det gjelder begrensning av komponenter i gratisversjonen ennå. Spennende å høre om det er noe annet/nyere å få anbefalt --- gjerne til en rimelig penge.

Any ship can be a minesweeper. Once.

Husk lytteplikten på kanal 16 og å holde god avstand til båt som viser "signalflagg A" !

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...