Brynjar Startet 22.April.2009 Del på Facebook Startet 22.April.2009 Har gps tracker ombord, fantastisk oppfinnelse men den drives da altså av et 5V ni-cad batteri. Trackeren kan kjøres via "billader" som gir 5V ut men den jeg har trekker 1.1 Ampere !! Da går det ikke mange dagene før batteriet i båten er tomt. Jeg vil jo helst kunne reise vekk noen dager og være trygg på at båten har strøm nok til å starte når jeg kommer tilbake. Det er denne "billaderen" som trekker strømmen, selve GPS enheten bruker nok minimalt med strøm. Noen tips? Sitér dette innlegget . . bmhe Link to post
Sjøtunga Svart 22.April.2009 Del på Facebook Svart 22.April.2009 (redigert) 1. Hvis trackeren din trekker 1.1A (det tviler jeg sterkt på at den gjør) så hjelper det ikke å bytte lader. 2. At laderen er merket med 1.1A betyr at den kan levere max 1.1A, men den leverer ikke mer enn trackeren din krever. Er du sikker på at laderen virkelig trekker 1.1A? Og har du sjekket hva trackeren krever? Redigert 22.April.2009 av hljoen (see edit history) Sitér dette innlegget Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post
Brynjar Svart 22.April.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.April.2009 (redigert) Laderen er egentlig til en mobiltelefon, originalt til trackeren var vist vanskelig å få tak i.. Hva laderen er merket med av max strøm har jeg ikke sjekket. Jeg koblet amperemeter fra + båt til + inn på lader og målte 1.11A... blir ikke det korrekt måling? Jeg har og mine tvil til at trackeren skulle trekke såpass mye strøm. Trackerens batteri er på 800 mAh.. og det varer i flere dager i standby. liten korrigering : batteriet er li-ion. (ikke at det har noen betydning) Redigert 22.April.2009 av Brynjar (see edit history) Sitér dette innlegget . . bmhe Link to post
Windy37GM Svart 22.April.2009 Del på Facebook Svart 22.April.2009 Det finnes en krets som heter 7805 regulator. 12 volt inn(egentlig et fett inn fra 20v og nedover), 5 volt ut Koster skitt og ingenitng og trekker nada. Dog må du kunne bittelitt elektronikk mvh bavaria32sport Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Brynjar Svart 22.April.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.April.2009 Du har vel ikke noe mere info her Bavaria? Har jobbet som installatør sterkstrøm og 12V for "noen" år siden så jeg har svart belte i tjuvkoblinger Sitér dette innlegget . . bmhe Link to post
Kompismannen Svart 22.April.2009 Del på Facebook Svart 22.April.2009 Har jobbet som installatør sterkstrøm og 12V for "noen" år siden så jeg har svart belte i tjuvkoblinger Kongekommentar... Sitér dette innlegget Link to post
EmilIA Svart 22.April.2009 Del på Facebook Svart 22.April.2009 er instrument korrekt innstillt. .. .står ikke tilfeldigvis på ac?? Sitér dette innlegget Link to post
Brynjar Svart 22.April.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.April.2009 er instrument korrekt innstillt. .. .står ikke tilfeldigvis på ac?? Har bare DC A.. Sitér dette innlegget . . bmhe Link to post
abbor Svart 22.April.2009 Del på Facebook Svart 22.April.2009 Det finnes en krets som heter 7805 regulator. 12 volt inn(egentlig et fett inn fra 20v og nedover), 5 volt ut 7805 er en lineærregulator, den bare dropper spenningen ned til 5V og produserer varme av energien mellom 12,8 og 5V. Du bør bruke en switchet løsning (DC/DC konverter) Hvis trackeren din eksempelvis trekker 100mA, vil en lineærregulator trekke 100mA på batterispenningen (12,8V) den vil da forbruke 1,28W. Med en swithet løsning med en effektivitet på 90% vil strømtrekket fra batteriet være 43mA og effektforbruket vil være 0,56W. Elfa selger en switchet konverter fra Nordic Power (MS SDC 2010, Elfa artikkel: 69-880-67) som plugges inn i et sigaretttenneruttak og som har variabel utspenning i fra 1,5 til 12V. Max utstrøm er 1,5A. Elfa Elfa har også mange konvertere for kreskortmontasje, men dette blir fort en del styr hvis du ikke har litt elektronikkerfaring. Sitér dette innlegget Link to post
Bøljan Svart 22.April.2009 Del på Facebook Svart 22.April.2009 Enig med Bavaria32Sport: Bruk en 7805 spenningsregulator, ser ut som en transistor med 3 ben. Hold fronten på den mot deg, venstre ben til 12V+ midtre ben til - og tredje ben 5V+ har brukt denne ganger og funker bra. Monter en liten kjøleplate på den for sikkerhets skyld, pris tjaa....en cola Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 22.April.2009 Del på Facebook Svart 22.April.2009 (redigert) Hva med å hive inn en Zenerdiode på 7 volt? Spenningsfallet blir i PN overgangen, intet effekttap :-) Her har vi jo kontroll (vel sånn nogenlunde ihvertfall) på innspenningen... mvh Bavaria32sport Kun gult belte i tjuvkobling, men allikevel gått Peilingskolen! Redigert 22.April.2009 av Bavaria32Sport (see edit history) Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Brynjar Svart 22.April.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.April.2009 (redigert) Den 7805 regulatoren, vil den levere 5V ut uansett spenning inn (12-15V området) ? Tenker da i forhold til motorens ladespenning under gange, så jeg slipper å koble ut ladinga når jeg er i båten.. Ellers var det jo en knake god ide.. kan jo knekke meg en liten boks i aluminium og la den bidra til kjølinga (?) Disse mobilladerene har vel styring elektronisk som skal styre ladestrømmen etter hvor fullt batteriet er, kan dette være årsaken til at jeg måler såpass mye Ampere i den kretsen? Med 800mAh batteri (3.7V) skal den ha 48 timer standbytid.. det skulle tilsi et forbruk på rundt 16-17mAh, da bør vel en lineær regulator gi meg relativt lang standbytid uten for mye effekttap i mitt 115Ah 12V båtbatteri... (tenker litt for meg selv her) Redigert 22.April.2009 av Brynjar (see edit history) Sitér dette innlegget . . bmhe Link to post
Windy37GM Svart 22.April.2009 Del på Facebook Svart 22.April.2009 (redigert) skal se om jeg har en 7805 liggendes i heimen.. masse rart på gutterommet :-) Tenking er lurt!! mvh Bavaria32sport Ex elektronikk hue Redigert 22.April.2009 av Bavaria32Sport (see edit history) Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Bøljan Svart 22.April.2009 Del på Facebook Svart 22.April.2009 Jada 7805 regulatoren tåler opptil 20volt inn og gir 5volt konstant ut. Sitér dette innlegget Link to post
Brynjar Svart 22.April.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.April.2009 Wunderbar Da har jeg en plan.. Hvis du ikke finner en regulator du vil kvitte deg med Bavaria325sport, vet du kanskje hvem som selger såntno. Fant ikkeno hos Elfa Sitér dette innlegget . . bmhe Link to post
abbor Svart 22.April.2009 Del på Facebook Svart 22.April.2009 LM7805 er utgått, du kan eksempelvis bruke LT1086CT-5 som Elfa har, men forstår ikke hvorfor du vil sløse med strømmen og bruke en lineærregulator. Den switchede jeg linket til koster 136kr. Sitér dette innlegget Link to post
Bøljan Svart 22.April.2009 Del på Facebook Svart 22.April.2009 Stikk innom et radio/tv verksted de har garantert en 7805 liggende, men glem Elkjøp eller lignende...de selger bare melk og brød. Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 22.April.2009 Del på Facebook Svart 22.April.2009 Hva med å hive inn en Zenerdiode på 7 volt? Spenningsfallet blir i PN overgangen, intet effekttap :-)Her har vi jo kontroll (vel sånn nogenlunde ihvertfall) på innspenningen... mvh Bavaria32sport Kun gult belte i tjuvkobling, men allikevel gått Peilingskolen! Hei, Dette hjelper vel ikke? Uansett om du legger spenningen over PN overgangen eller en seriemotstand som er vanlig så vil du jo få det samme effektapet. En annen ting er jo at spenningen vil jo variere med batteriespenningen (14,5-11,5V)- 7V= 7,5 -4,5 volt med ditt forslag. Neppe så lurt. Nå kjenner ikke jeg denne alarmen men det kan godt være at den trekker mindre. Min ligger på 25-30 mA og da vil en 7805 i praksis bruke like lite som en switchmodeløsning, da denne også har et egetforbruk. Når man snakker om 90% effektivitet på slike switchmoderegulatorer er det gjerne under maksimal efektuttak. Lykke til Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtunga Svart 22.April.2009 Del på Facebook Svart 22.April.2009 Laderen er egentlig til en mobiltelefon, originalt til trackeren var vist vanskelig å få tak i.. Hva laderen er merket med av max strøm har jeg ikke sjekket.Jeg koblet amperemeter fra + båt til + inn på lader og målte 1.11A... blir ikke det korrekt måling? Jeg har og mine tvil til at trackeren skulle trekke såpass mye strøm. Trackerens batteri er på 800 mAh.. og det varer i flere dager i standby. liten korrigering : batteriet er li-ion. (ikke at det har noen betydning) Det være at det store strømforbruket skyldes at batteriet i trackeren din lades, og at laderen leverer så mye strøm den kan for å lade batteriet. Jeg foreslår at du lar den står på til batteriet er fulladet, og så måler strømforbruket før du trekker noen overilte konklusjoner. Sitér dette innlegget Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post
Brynjar Svart 23.April.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.April.2009 Jeg tenkte det samme hljoen, og tok et fulladet batteri fra 220V laderen min ut i båten. Hjalp ikkeno.. den mobilladeren bare fortsetter å pumpe på med lading og trekker det samme. Takker for alle innspill forresten.. Mye folk med mye god peiling på elektronikk her. Tusen takk alle sammen Sitér dette innlegget . . bmhe Link to post
Windy37GM Svart 23.April.2009 Del på Facebook Svart 23.April.2009 (redigert) Fant 2 stk 7805 En merket L7805CV den andre merket TSL7805CV Sleng over en adresse pr IM, så putter jeg de i en konvolutt. mvh bavaria32sport Redigert 23.April.2009 av Bavaria32Sport (see edit history) Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Brynjar Svart 23.April.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.April.2009 Suverent!! Tusen hjertelig takk skal du ha Bare "name your price" så kommer det asap. Sitér dette innlegget . . bmhe Link to post
Windy37GM Svart 23.April.2009 Del på Facebook Svart 23.April.2009 (redigert) Avskrevet for lenge siden, rundt den gangen jeg var ung og vakker :-). Hvis du får det til å funker, sleng in en 50 lapp på vimpelkontoen til baatplassen.no Hvis det ikke funker, så er det alltid lærerikt å prøve seg på nye ting :-) mvh Bavaria32sport Redigert 23.April.2009 av Bavaria32Sport (see edit history) Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Brynjar Svart 23.April.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.April.2009 Er evig takknemlig, det er superkult gjort av deg Skulle du ta turen sørover en dag så får jeg spandere en kald en eller 6 Bidrag til vimpelkontoen er jo en god ide, da hjelper vi hele baatplassen Sitér dette innlegget . . bmhe Link to post
Brynjar Svart 26.April.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.April.2009 Fikk en konvolutt med 7805 regulatorer fra Bavaria32Sport i Tønsberg. Tusen hjertelig takk igjen, det var virkelig snilt. Lodda og lagde kjølebrakett, fikk montert og kobla til trackeren, så lang alt vel. Den gir stødig 5-5.2V ut og blir ikke varm. MEN... jeg måler fremdeles ca 0.5A imellom 12V+ batt.båt og 12V+ inn på tracker. Nå begynner jeg å lure på om jeg surrer med målingen eller om det kan være instrumentet som lurer meg. Må få testa det tror jeg. I alle fall har jeg mer enn halvert strømforbruket til denne enheten så jeg er jo fornøyd med det. Sitér dette innlegget . . bmhe Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.