Jump to content

GPS tracker: Trenger en 12V/5V omformer som trekker LITE strøm .


Brynjar

Recommended Posts

Har gps tracker ombord, fantastisk oppfinnelse men den drives da altså av et 5V ni-cad batteri. Trackeren kan kjøres via "billader" som gir 5V ut men den jeg har trekker 1.1 Ampere !! :eek:

Da går det ikke mange dagene før batteriet i båten er tomt. Jeg vil jo helst kunne reise vekk noen dager og være trygg på at båten har strøm nok til å starte når jeg kommer tilbake. Det er denne "billaderen" som trekker strømmen, selve GPS enheten bruker nok minimalt med strøm.

 

Noen tips?

.

.

bmhe

Link to post

1. Hvis trackeren din trekker 1.1A (det tviler jeg sterkt på at den gjør) så hjelper det ikke å bytte lader.

2. At laderen er merket med 1.1A betyr at den kan levere max 1.1A, men den leverer ikke mer enn trackeren din krever.

 

Er du sikker på at laderen virkelig trekker 1.1A? Og har du sjekket hva trackeren krever?

Redigert av hljoen (see edit history)

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Link to post

Laderen er egentlig til en mobiltelefon, originalt til trackeren var vist vanskelig å få tak i.. Hva laderen er merket med av max strøm har jeg ikke sjekket.

Jeg koblet amperemeter fra + båt til + inn på lader og målte 1.11A... blir ikke det korrekt måling?

Jeg har og mine tvil til at trackeren skulle trekke såpass mye strøm.

 

Trackerens batteri er på 800 mAh.. og det varer i flere dager i standby.

 

 

liten korrigering : batteriet er li-ion. (ikke at det har noen betydning)

Redigert av Brynjar (see edit history)

.

.

bmhe

Link to post
Det finnes en krets som heter 7805 regulator. 12 volt inn(egentlig et fett inn fra 20v og nedover), 5 volt ut

 

7805 er en lineærregulator, den bare dropper spenningen ned til 5V og produserer varme av energien mellom 12,8 og 5V. Du bør bruke en switchet løsning (DC/DC konverter)

 

 

Hvis trackeren din eksempelvis trekker 100mA, vil en lineærregulator trekke 100mA på batterispenningen (12,8V) den vil da forbruke 1,28W. Med en swithet løsning med en effektivitet på 90% vil strømtrekket fra batteriet være 43mA og effektforbruket vil være 0,56W.

 

Elfa selger en switchet konverter fra Nordic Power (MS SDC 2010, Elfa artikkel: 69-880-67) som plugges inn i et sigaretttenneruttak og som har variabel utspenning i fra 1,5 til 12V. Max utstrøm er 1,5A.

 

Elfa

 

Elfa har også mange konvertere for kreskortmontasje, men dette blir fort en del styr hvis du ikke har litt elektronikkerfaring.

Link to post

Hva med å hive inn en Zenerdiode på 7 volt? Spenningsfallet blir i PN overgangen, intet effekttap :-)

Her har vi jo kontroll (vel sånn nogenlunde ihvertfall) på innspenningen...

 

mvh

Bavaria32sport

Kun gult belte i tjuvkobling, men allikevel gått Peilingskolen!

Redigert av Bavaria32Sport (see edit history)

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post

Den 7805 regulatoren, vil den levere 5V ut uansett spenning inn (12-15V området) ?

Tenker da i forhold til motorens ladespenning under gange, så jeg slipper å koble ut ladinga når jeg er i båten..

 

Ellers var det jo en knake god ide.. kan jo knekke meg en liten boks i aluminium og la den bidra til kjølinga (?)

 

 

Disse mobilladerene har vel styring elektronisk som skal styre ladestrømmen etter hvor fullt batteriet er, kan dette være årsaken til at jeg måler såpass mye Ampere i den kretsen?

Med 800mAh batteri (3.7V) skal den ha 48 timer standbytid.. det skulle tilsi et forbruk på rundt 16-17mAh, da bør vel en lineær regulator gi meg relativt lang standbytid uten for mye effekttap i mitt 115Ah 12V båtbatteri... (tenker litt for meg selv her)

Redigert av Brynjar (see edit history)

.

.

bmhe

Link to post
Hva med å hive inn en Zenerdiode på 7 volt? Spenningsfallet blir i PN overgangen, intet effekttap :-)

Her har vi jo kontroll (vel sånn nogenlunde ihvertfall) på innspenningen...

 

mvh

Bavaria32sport

Kun gult belte i tjuvkobling, men allikevel gått Peilingskolen!

 

Hei,

 

Dette hjelper vel ikke?

Uansett om du legger spenningen over PN overgangen eller en seriemotstand som er vanlig så vil du jo få det samme effektapet.

En annen ting er jo at spenningen vil jo variere med batteriespenningen (14,5-11,5V)- 7V= 7,5 -4,5 volt med ditt forslag. Neppe så lurt.

 

Nå kjenner ikke jeg denne alarmen men det kan godt være at den trekker mindre. Min ligger på 25-30 mA og da vil en 7805 i praksis bruke like lite som en switchmodeløsning, da denne også har et egetforbruk. Når man snakker om 90% effektivitet på slike switchmoderegulatorer er det gjerne under maksimal efektuttak.

 

Lykke til

Link to post
Laderen er egentlig til en mobiltelefon, originalt til trackeren var vist vanskelig å få tak i.. Hva laderen er merket med av max strøm har jeg ikke sjekket.

Jeg koblet amperemeter fra + båt til + inn på lader og målte 1.11A... blir ikke det korrekt måling?

Jeg har og mine tvil til at trackeren skulle trekke såpass mye strøm.

 

Trackerens batteri er på 800 mAh.. og det varer i flere dager i standby.

 

 

liten korrigering : batteriet er li-ion. (ikke at det har noen betydning)

Det være at det store strømforbruket skyldes at batteriet i trackeren din lades, og at laderen leverer så mye strøm den kan for å lade batteriet. Jeg foreslår at du lar den står på til batteriet er fulladet, og måler strømforbruket før du trekker noen overilte konklusjoner.

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Link to post

Jeg tenkte det samme hljoen, og tok et fulladet batteri fra 220V laderen min ut i båten. Hjalp ikkeno.. den mobilladeren bare fortsetter å pumpe på med lading og trekker det samme.

 

Takker for alle innspill forresten.. Mye folk med mye god peiling på elektronikk her. Tusen takk alle sammen :smiley:

.

.

bmhe

Link to post

Avskrevet for lenge siden, rundt den gangen jeg var ung og vakker :-). Hvis du får det til å funker, sleng in en 50 lapp på vimpelkontoen til baatplassen.no Hvis det ikke funker, så er det alltid lærerikt å prøve seg på nye ting :-)

 

mvh

Bavaria32sport

Redigert av Bavaria32Sport (see edit history)

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post

Fikk en konvolutt med 7805 regulatorer fra Bavaria32Sport i Tønsberg. Tusen hjertelig takk igjen, det var virkelig snilt.

 

Lodda og lagde kjølebrakett, fikk montert og kobla til trackeren, så lang alt vel. Den gir stødig 5-5.2V ut og blir ikke varm.

 

MEN... jeg måler fremdeles ca 0.5A imellom 12V+ batt.båt og 12V+ inn på tracker. Nå begynner jeg å lure på om jeg surrer med målingen eller om det kan være instrumentet som lurer meg. Må få testa det tror jeg.

 

I alle fall har jeg mer enn halvert strømforbruket til denne enheten så jeg er jo fornøyd med det.

.

.

bmhe

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...